کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سعد الحریری باید در تشکیل کابینه استقلال رای داشته و هر چه سریع‌تر فارق از تاثیرات سعودی‌ها برای  تامین منافع کشورش تصمیم‌گیری کند.   

قطع روابط بیروت – دمش به نفع اقتصاد لبنان نیستبه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان هفته گذشته در اظهارنظری با تاکید بر مخالفت خود نسبت به برقراری مجدد روابط کشورش با سوریه  از طریق بازگشایی گذرگاه مرزی "نصیب" تهدید کرد: درصورتی که دیگران بر این مساله اصرار کنند، کابینه جدید لبنان تشکیل نخواهد شد.

برخی گروه ها از جمله حزب الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد و  میشل عون رئیس جمهور لبنان با احیای روابط سوریه و لبنان  موافق و برخی دیگر از جمله حزب المستقبل، نیروهای لبنانی القوات و سوسیالیست ترقی خواه درکنار سعد الحریری با احیا روابط بین دوکشور مخالف هستند.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارنظر سعدالحریری نخست‌وزیر لبنان، درباره از سرگیری روابط بیروت – دمشق،گفت: لبنان و سوریه در دو طرف با یک‌دیگر هم مرز و همسایه هستند. از این رو برقراری روابط برای دوکشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بسیاری از گروه‌های ملی لبنان چه سوسیالیسم و اسلام‌گرا خواهان عادی‌سازی روابط با سوریه هستند، تصریح کرد: لبنان از یک سو با دریا  و از سوی دیگر با برخی نقاط فلسطین که در اشغال رژیم صهیونیستی هستند هم مرز است و در دو طرف دیگر با سوریه مرز مشترک دارد. بنابراین گروه‌های ملی مختلف در لبنان رابطه با سوریه را اقدامی ضروری و سرنوشت‌ساز می‌دانند.

نعیمی با اشاره به اینکه قبلا کالا‌های لبنانی از طریق  گذرگاه مرزی نصیب به جهان عرب صادر می‌شد، افزود: گروه‌های طرف‌دار برقراری روابط با دمشق براین باورند که سوریه گذرگاه لبنان به جهان عرب بوده و  برهمین اساس هم ادامه قطع روابط با دمشق منافع اقتصادی لبنان را به خطر می‌اندازد.

وی در ادمه با اشاره به روابط نزدیک حریری با سعودی‌ها، اظهار کرد: باتوجه به اینکه عربستان از مخالفان بشار اسد، ایران و محور مقاومت در منطقه است، نخست‌وزیر لبنان را برای تامین خواسته‌های خود تحت فشار قرار می‌دهد. بنابراین حریری با تنش‌هایی هم از داخل و هم خارج از کشورش روبه‌رو است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به محدویت‌های داخلی و خارجی که سعدالحریری با آنها مواجه است،گفت: با وجود تمام فشارها نخست‌وزیر لبنان بایداستقلال رای داشته و هر چه سریع‌تر فارق از تاثیرات سعودی‌ها برای  تامین منافع کشورش تصمیم‌گیری کند.   

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار