سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای درباره عواقب و پیامد‌های کاهش شدید کمک‌های بشردوستانه به ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین هشدار داد.

هشدار سازمان ملل درباره کاهش شدید کمک‌های بشردوستانه به ساکنان سرزمین‌های اشغالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای درباره عواقب و پیامدهای کاهش شدید کمک‌های بشردوستانه به ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین هشدار داد.

سازمان ملل متحد در این بیانیه تاکید کرد تامین مالی عملیات بشردوستانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به پائین ترین حد خود رسیده و ارسال کمک‌های بشردوستانه حیاتی به ساکنان نوار غزه و کرانه باختری رود اردن به خطر افتاده است.

اداره هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در این بیانیه تصریح کرد تا کنون تنها بیست و پنج درصد از نزدیک پانصد و چهل میلیون دلاری که سازمان ملل برای انجام عملیات بشردوستانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیاز دارد، دریافت شده است. همین مسئله موجب کاهش اعتبارات مالی آژانس کار و اشتغال آوارگان فلسطینی (آنروا) شده است که نقشی حیاتی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ایفا می کند.

آنروا خدمات آموزشی، کمک‌های درمانی و خدمات اجتماعی پایه به بیش از پنج میلیون آواره فلسطینی در خاورمیانه ارائه می کند و بزرگترین آژانس بشردوست فعال در سرزمین‌های اشغالی فلسطین محسوب می شود. کلیه اعتبارات مورد نیاز این آژانس از طریق کمکهای داوطلبانه کشورهای عضو سازمان ملل متحد تامین می شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و پییر کراهنبول، رئیس آنروا در کنفرانس اخیر کمک کنندگان به فلسطین در نیویورک تلاش کردند کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به افزایش حمایت‌های مالی خود از آنروا متقاعد سازند تا این آژانس بتواند به ارائه خدمات و حمایت‌های بشردوستانه خود به پنج میلیون آواره فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری رود اردن، اردن، لبنان و سوریه کمک کند.

اما پییر کراهنبول روز پنجشنبه در کمیسیون مشورتی این نهاد اعلام کرد با وضعیت موجود تامین مالی عملیات بشردوستانه آنروا فقط تا پایان ماه سپتامبر امکان پذیر خواهد بود. کسری بودجه کنونی این نهاد بین المللی نزدیک به دویست و هفده میلیون دلار است.

تصمیم ناگهانی دولت آمریکا مبنی بر متوقف کردن بیش از هشتاد درصد از کمک‌های مالی سالانه خود به آنروا، ادامه ماموریت های بشردوستانه این نهاد را که عمدتا در زمینه ارائه خدمات اجتماعی به فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی فعالیت می کند به طور جدی به خطر انداخته است.

جیمی مک گولدریک، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در منطقه می‌گوید به علت درگیری‌ها، خشونت‌ها، ناآرامی و آوارگی و همچنین دسترسی محدود به کار و خدمات پایه، دو میلیون نفر در سرزمین های اشغالی فلسطین به تدابیر حمایتی نیاز مبرم دارند. این مسئول بین‌المللی افزود در پی تشدید خصومت میان گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل در هفته های اخیر، نیاز ساکنان مناطق اشغالی فلسطین به کمکهای بشردوستانه بیش از هر زمان دیگر محسوس بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار