خلیل الحیه از رهبران جنبش حماس ضمن تاکید بر مقاومت مردم فلسطین اعلام کرد تا زمانی که مردم به سرزمین خود باز نگردند و اشغالگران نروند، مقاومت ادامه خواهد داشت.

الحیه: مقاومت مردم فلسطین جهانیان را شگفت زده کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از العالم، خلیل الحیه از رهبران جنبش حماس تاکید کرد مصر و سازمان ملل متحد برای ایجاد آتش بسی که منافع ملت فلسطین و ساکنان غزه را تامین و محاصره علیه نوار غزه را کاهش دهد تلاش می‌کنند.

خلیل الحیه از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفتگو با شبکه العالم در جمع شرکت کنندگان در راهپیمایی بازگشت در نوار غزه گفت: «بسیاری از کسانی که می‌خواستند و هنوز هم می‌خواهند مقاومت مردم فلسطین و مسئله فلسطین به پایان برسد، از زمان انقلاب براق (در سال ۱۹۲۹) تا مسئله ورودی‌های الاقصی در سال گذشته و این راهپیمایی‌ها، و کسانی که مردم فلسطین را دوست ندارند و می‌خواهند پایان مسئله فلسطین را ببینند تا اشغالگران بتوانند نفس راحتی بکشند هنوز به این مسئله امیدوارند و به دنبال این هدف هستند. آن‌ها هنوز این امید را دارند، اما ملت فلسطین هر بار جهانیان را با این روحیه عظیم و مقاومت بزرگ شگفت زده کرده است. آن‌ها امیدوارند این آتشفشان خاموش شود، اما ما می‌گوییم مقاومت مردم فلسطین با اشکال مختلف خود ادامه خواهد داشت و ما و مردم فلسطین می‌توانیم با همین ابزار‌ها جهان را شگفت زده کنیم همانطور که هر بار غافلگیر کردیم و این بار نیز با راهپیمایی‌های بازگشت غافلگیر می‌کنیم و اقدامات غافلگیر کننده دیگری نیز در آینده خواهیم داشت تا تاکید کنیم که ما ملتی تحت اشغال هستیم و تا زمانی که مردم ما به سرزمین خود باز نگردند و اشغالگران نروند این حرکت ادامه خواهد داشت.»

وی درباره مسجد الاقصی نیز گفت: «مسجد الاقصی با جان و خون ما محافظت می‌شود. بر اساس حدیث پیامبر (ص) ما به دفاع از مسجد الاقصی مصمم هستیم و راهپیمایی‌های امروز که آن را انقلابیون قدس و الاقصی نامیده ایم نشان دهنده این است که قدس و مسجد الاقصی در قلب‌های ما جای دارد و ملت فلسطین درباره قدس و الاقصی متحد است و این ملت از آن چشم پوشی نخواهد کرد؛ بنابراین قدس همانند هیچ شهر دیگری در جهان نیست، مسجد الاقصی مانند هیچ مسجد دیگری در جهان نیست، قدس و مسجد الاقصی در قلوب ما جای دارد همانطور که قرآن در قلوب ما جای دارد و ما همانطور که به قرآن پایبندیم به مسجد الاقصی نیز پایبندیم و همه اعراب و همه مسلمانان نیز همین گونه هستند؛ بنابراین دشمن هر کاری که می‌خواهد بکند، اما ما می‌توانیم و بار دیگر تاکید می‌کنم که این ارتباط و پایبندی به قدس و مسجد الاقصی و فلسطین ادامه خواهد داشت تا آن را از اشغال آزاد کنیم. ما یقین داریم که اشغالگران رو به نابودی هستند و دیر یا زود نابود خواهند شد.»

خلیل الحیه درباره نشست قاهره نیز گفت: «آنچه در قاهره جریان دارد در سه مسیر آشتی، آتش بس و کاهش محاصره در حرکت است. مسیر اول، چگونگی تحقق وحدت ملی فلسطین بر اساس مشارکت برای تشکیل دولت وحدت ملی است. امیدواریم با نزدیک شدن دوستانمان به این مسئله، به تحقق آن نزدیک شویم، اما اگر آن‌ها نزدیک نشوند این مسئله در جای خود باقی خواهند ماند. اما گروه‌های فلسطینی اتفاق نظر دارند و درحال حاضر دیدگاه مشترکی دارند که در خصوص آن توافق وجود دارد و می‌توانم بگویم همه گروه‌های ملی و اکثریت قاطع آن‌ها درحال حاضر بر اساس دیدگاهی روشن در قاهره حضور دارند و تحقق آشتی و پایان شکاف را بر اساس توافقی که در سال ۲۰۱۱ به دست آمد و نتایج نشست بیروت در سال ۲۰۱۷ خواستارند و می‌خواهند دولت وحدت ملی و شورای ملی جدید تشکیل شود و پس از آن انتخابات برگزار شود. این یک توافق ملی کامل است و امیدواریم برادرانمان در جنبش فتح به ویژه آقای محمود عباس به این واقعیت برسد که ملت فلسطین امروز به وحدت ملی واقعی بر اساس اصل مشارکت نه بر اساس اصل دور کردن دیگران، و بدون هماهنگی امنیتی (با رژیم صهیونیستی) نیازی مبرم دارد. دوم، ما درحال حاضر گفتگویی سیاسی را نه با دشمن و نه با دیگران انجام نمی‌دهیم. درحال حاضر مصر و سازمان ملل متحد هدایت تفاهمات ملی را با دشمن صهیونیستی دنبال می‌کنند تا آرامش نسبی به وجود بیاید تا مردم فلسطین با کرامت و شرافت زندگی کنند و محاصره کاهش یابد و برای همیشه از غزه دور شود. ما به هیچ وجه درباره مسائل سیاسی گفتگو نمی‌کنیم، برای همین ما امروز آشتی را در اولویت قرار داده ایم تا اولا سدی محکم برابر هر گونه تلاش برای آسیب به جنبه سیاسی ما یا اجرای معامله قرن یا دیگر مسائل ایجاد کنیم. ما خواستار آشتی هستیم، اما باید غزه با شرافت و کرامت زندگی کند و باید محاصره غزه لغو شود و به هیچ وجه امکان ندارد محاصره مردم غزه ادامه داشته باشد و ما در گرسنگی بمیریم و در این زندان بزرگ بمانیم و در این شرایط به دنبال مطالبات ملی باشیم. از سوی دیگر می‌خواهیم به جهان این فرصت را بدهیم که غزه را بسازد و طرح‌هایی را اجرا کند که فرصت شغلی برای کارگران و تحصیل کردگان و کودکان و آموزش به وجود بیاورد و امید را به این اقشار بازگرداند تا به مسیر جهاد و مقاومت خود ادامه دهند تا در نهایت به پایان اشغالگری و برپایی کشور فلسطین در خاک سرزمین فلسطین دست پیدا کنیم.»

الحیه در پاسخ به اینکه گفته می‌شود توافقی به دست آمده است که تا هفته دیگر امضا می‌شود، آیا اینطور است، گفت: «می توانم بگویم رایزنی‌های داخلی فلسطین و رایزنی‌های فلسطینی با مصر و سازمان ملل متحد جریان دارد و می‌توانم بگویم مسئله‌ای جدی مطرح است که تا حدود زیادی مشکلات مردم ما را در غزه کاهش می‌دهد و تا حدودی آرامش را بر اساس تفاهمات سال ۲۰۱۴ با اشغالگران بازمی گرداند و امیدواریم آشتی نیز به نتیجه برسد. اما تا پیش از عید (قربان) گشایشی مشخص و معقول برای مردم ما در غزه ایجاد خواهد شد و انشا الله پس از عید این رایزنی‌ها را تکمیل خواهیم کرد تا به پایان برسد. آشتی یک مسئله راهبردی است که هیچ فلسطینی نمی‌تواند بگوید آن را نمی‌خواهد، اما آشتی فلسطینی واقعی را خواستاریم که نظام سیاسی فلسطین و موسسات مردم نهاد فلسطین را بر اساس مشارکت با همه گروه‌های ملی بدون کنار گذاشته شدن، محقق کند.»

انتهای پیام/

مصاحبه خلیل الحیه از رهبران حماس با شبکه العالم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار