برومند گفت: اعضای هیئت علمی جوان کشور بایداز سال تحصیلی جدید باید ۶ ماه دوره آموزشی تخصصی بگذرانند.

دوره‌های آموزشی ۶ ماهه تخصصی برای اعضای هیئت علمی جوانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست هم‌اندیشی معاو‌نان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: از سال 98 اعضای هیئت علمی جوان کشور باید 6 ماه دوره‌های تخصصی مربوط به درسی را بگذرا‌نند و این دوره‌ها به صورت نیمه‌وقت و تمام وقت برای شرایط استخدامی این افراد الزامی است.

وی ادامه داد:‌ این طرح برای سایر اعضای هیئت علمی به صورت اختیاری خواهد بود و امتیاز مثبتی لحاظ می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم درباره اختصاص بودجه‌های پژوهشی در این وزارتخانه گفت: قرار است از ابتدای سال تحصیلی این طرح اجرا شود و این طرح‌ها در تمامی حوزه‌های علوم انسانی، هنر و فنی و مهندسی به صورت فراخوان اعلام می‌شود و اعضای هیئت علمی برای رفع این نیازها گرنت علمی دریافت می‌کند.

توسعه پارک‌های علم و فناوری نیازمند جهش است

برومند گفت:‌ موضوع توسعه کارآفرینی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از برنامه‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم است و که در این راستا موضوع افزایش کیفیت مورد توجه خواهد بود.

وی گفت: اکنون دستاوردهای مطلوب و خوبی در پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها کشور داریم که برای توسعه اینها نیازمند یک جهش وسیعی هستیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: تمرکز در چالش‌های ملی کشور به خصوص چالش‌های زیست محیطی از اولویت‌های مهم وزارت علوم است که در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی گفت: باید بستری فراهم شود تا اعضای هیئت علمی در تمامی حوزه‌های تخصصی خود بتوانند ارتباط دقیق و مستمر با بخش‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط خود داشته باشند.

برومند بیان کرد: اکنون طرح‌های صنعتی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اجرا می‌شود، اما باید موضوع افزایش کیفیت را در این پروژه‌ها مد نظر قرار دهیم که در این راستا نیازمند مدیران تحقیقاتی هستیم، بنابراین باید برای تربیت این مدیران آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.

برنامه های پژوهش محور نیازمند برنامه ریزی است

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: تمرکز بر برنامه محور کردن فعالیت‌های پژوهشی از دیگر اولویت‌های وزارت علوم است چرا که نباید فعالیت‌های پژوهشی بر اساس روزمره دنبال شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اساسی ما شناسایی و توانمندی اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها در مناطق مختلف کشور است، ما نمی‌خواهیم دو دانشگاه تهران یا صنعتی شریف داشته باشیم بلکه هر دانشگاهی باید اولویت‌ها یا برنامه‌ خود را به صورت منطقه‌ای و ملی دنبال کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: شکل‌گیری تیم‌های پژوهشی بسیار مورد اهمیت است، چرا که چالش‌های کشور نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده و برای رفع آنها نیازمند فناوری‌های گوناگون و تیم‌های تخصصی است.

برومند یادآوری کرد: یکی از نیازهای امروز وزارت علوم ایجاد کردن نظام آماری است که در این خصوص با معاونت‌های مختلف صحبت‌هایی شده است و مقرر شد تا  نظام آماری یکپارچه در وزارت علوم تشکیل شود.

همچنین مسعود برومند، معاون فنی و پژوهش فناوری وزیر علوم در حاشیه نشست و در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس قانون ۴۰ درصد، هزینه‌های پژوهشی دستگاه‌های دولتی هر سه ماه به خزانه واریز می‌شود که این منابع برای هزینه‌کرد در شرکت‌ها و مؤسسات پژوهشی است و از این میزان ۶۰ درصد باید به دانشجویان پسادکترا پرداخت شود که از فعالیت‌های دیگر جدا است.

وی افزود: همچنین پایلوتِ طرح تخصیص اعتبار پژوهشی به فعالیت‌های پژوهش و فناوری از اول مهرماه آغاز می‌شود.

برومند گفت: اجرای طرح به این صورت است که با فراخوان موضوعات مختلف، اعضای هیأت علمی می‌توانند درخواست دهند که منابع مالی پروژه‌های دکترا مشخص شده و افرادی که پیشنهادات بهتری ارائه می‌دهند می‌توانند طرح را اجرا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار