در پی از سرگیری خشونت‌ها صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، دبیرکل سازمان ملل توصیه‌هایی برای حفاظت از فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی ارائه کرد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، توصیه‌هایی برای حفاظت از فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی مطرح کرد. 

این توصیه‌ها در چارچوب گزارشی به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در پی از سرگیری خشونت‌ها در غزه و کشته شدن ۱۷۱ فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها از پایان ماه مارس مطرح شده است. گوترش اعلام کرد همکاری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای هرگونه توصیه‌ای الزامی است؛ اما احتمال بسیار اندکی وجود دارد که اسرائیل همه این توصیه‌ها را بپذیرد.

گوترش در گزارش ۱۴ صفحه‌ای خود چهار گزینه را مطرح کرده است؛ حضور قدرتمند سازمان ملل متحد در این مناطق با استفاده از ناظران حقوق بشر و ناظران امور سیاسی برای ارزیابی اوضاع.

توصیه‌های دبیرکل سازمان ملل به شرح زیر است:

-گسترش کمک‌های بشردوستانه و کمک به توسعه به منظور اطمینان از رفاه مردم.
-ایجاد ماموریت مدنی نظارت که در مناطق حساس مانند ایستگاه‌های بازرسی و شهرک‌های اسرائیلی به منظور حفاظت حضور خواهند داشت.
-اعزام نیروی پلیسی یا نظامی با مجوز سازمان ملل متحد به منظور حفاظت فیزیکی از شهروندان فلسطینی.

مجوز سازمان ملل متحد برای نیرو‌های حفاظت به تصمیم‌گیری در شورای امنیت نیاز دارد که احتمالا در آن آمریکا به منظور جلوگیری از تدابیری که اسرائیل با آن مخالف است، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

ماموریت نظارتی متشکل از اروپایی‌ها در سال ۱۹۹۴ به الخلیل اعزام شد، اما رژیم صهیونیستی از آن زمان همواره حضور نیرو‌های بین‌المللی در مناطق حساس را کم کرده است.

در قطعنامه‌ای که در ماه ژوئن تصویب شد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی را در خصوص قربانیان فلسطینی خشونت‌های غزه محکوم کرد و گوترش را مسئول اتخاذ تدابیری برای مکانیسم حفاظت بین‌المللی به نفع مردم فلسطین کرد.

گوترش در گزارش خود نوشت هدف قرار دادن غیرنظامیان به ویژه کودکان قابل قبول نیست. تمامی کسانی که حقوق بشر بین‌المللی را نقض می‌کنند باید مسئولیت خود را در این زمینه برعهده بگیرند.

او همچنین گفت بحران مالی که آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک با آن رو به روست به شدت نگران‌کننده است.

این نهاد سازمان ملل متحد پس از آنکه دولت آمریکا تصمیم گرفت کمک‌های مالی خود را قطع کند با کسری بودجه قابل توجهی رو به رو شد. آمریکا از ماه‌ها پیش وعده طرح صلح برای حل بحران اسرائیل و فلسطین را داده است. اما مذاکره با فلسطین از زمانی که ترامپ در سال 2017 به صورت یک جانبه تصمیم گرفت قدس را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت بشناسد متوقف شده است.

سازمان ملل متحد در مورد افزایش خطر جنگی جدید در غزه که از سال 2008، سه جنگ را پشت سر گذاشته است، هشدار داد. روز جمعه در جریان تظاهرات مردم در نوار غزه دو فلسطینی کشته و ۲۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار