دمای بالای ۵۰ درجه در خرمشهر سبب شد تا برداشت خارک و رطب زودتر از زمان خود آغاز شود.

 به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گرمای بالای ۵۰ درجه در خرمشهر و هوای خرما پزان دیار آبادان سبب شد که برداشت محصول خارک و رطب زودتر از همیشه آغاز شود که این امر اتفاق بسیار مهمی را برای کشاورزان این شهر رقم زده است.

از ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار نخلستان ۲ هزار و صد هکتار آن بارور شده واز آن محصول برداشت شد اما بدلیل شور بودن یا کم بودن آب بخش زیادی از محصول نخلستان‌های خرمشهر از بین رفتند یا محصول بی کیفیتی عاید کشاورزان شد.

ولی بازهم کشاورزان دست از کار و تلاش برنداشتند و برداشت خارک و رطب نوبرانه در نخلستان‌های خود را آغاز کردند .

امسال برای کشاورزان خرمشهری سال بسیار سختی بود، زیرا از طرفی با کمبود بارندگی مواجه بودند ، از طرفی هم آب مناسب و با کیفیت برای آبیاری نخیلات آن‌ها وجود نداشت، اما همین زحمت کشان با همت دست از تلاش برنداشتند و نگذاشتند آب شور خسارت زیادی به نخسلتان‌های آن‌ها وارد کنند.

یکی از کشاورزان خرمشهری گفت:با اینکه شوری آب نیمی از محصولات نخلستان ما را از بین برد، اما باز با امیدواری چند بار توانستیم آب شیرین به نخلستان هایمان برسانیم تا آن‌ها جان دوباره بگیرند.

کشاورز دیگری هم گفت:خدارا شکر می‌کنم که تلاش و کوشش ما کشاورزان به هدر نرفت و توانستم نزدیک به ۷۰۰ کیلو خرما اعم از رطب و خارک برداشت کنم.

کشاورزان خرمشهری این روز‌ها در حال جنب وجوش فراوانی هستند تا رطب‌های نوبرانه‌ی نخلستان‌های جنوب را برداشت کنند.

کشاورز دیگری هم گفت: حالا محصول نخلستان خود را به بازار می‌برم و بدون واسطه به مردم میفروشم.

استقبال مردم از خارک ورطب نوبرانه

استقبال مردم از این میوه شیرین و خوشمزه که بازار‌های خرمشهر را رنگارنگ کرده است به حدی است که با ورود محدود آن به بازار به سرعت به فروش می‌رسد و شماری از شهروندان این محصولات با ارزش بالای غذایی را نیز برای سوغات به مناطق دیگر می‌برند.

یکی از شهروندان گفت:رطب بخاطر اینکه میوه‌ای بومی در منطقه است واین منطقه یک منطقه گرمسیری است که مردم در تابستان بیشتر به این میوه کشش دارند و مقوی است.

یکی از فروشندگان خارک و رطب با بیان اینکه یکی از مهمترین سوغاتی خرمشهر خارک ورطب است ، گفت:اکثر کسایی که به این شهر می‌آیندخارک و رطب میخرندزیرا تنوع زیادی دارد وهرنوع آن طعم ومزه خاص خودش را دارد.

نظر کارشناسان در مورد عملکرد کشاورزان

کارشناسان خرمشهر با مشاهده نخلستان‌ها و مشکلاتی که امسال برای کشاورزان وجود داشت کار آن‌ها را شاهکار تلقی کردند و میگویند کشاورزان علاوه بر غلبه برشوری آب نگذاشتند نخلستان‌ها ازبین بروند وتوانستند آفات را نیز کنترل کنند.

امانی مدیر مبارزه با افات جهادکشاورزی استان خوزستان گفت:با توجه به کمبود‌های آب و شوری آن کشاورزان توانستند با حداقل آبیاری در بعضی از زمین‌های کشاورزی از بحران نابودی محصول رد شوند.

احمدیان معاون تولیدات کشاورزی اداره جهاد کشاورزی خرمشهر نیز گفت:با توجه به همت کشاورزان پیش بینی می‌شود امسال ۴ هزار تن رطب از سه هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان‌های خرمشهر برداشت شود.

محمد مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: امسال به دلیل مشکلات آبی شهر‌های آبادان و خرمشهر برداشت نوبرانه خارک و رطب بیش از ۵۰ درصد کاهش محصول داشته ایم بطوریکه بخش عمده‌ای از نخلستان‌های شهرستان‌های خرمشهر به دلیل کاهش آب رودخانه کارون از بین رفت.

انواع خرمای تولیدی در خرمشهر

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهرگفت:استعمران، زاهدی، بریم، خضراوی، بلیانی، برحی، سویدانی، دیری و حلاوی، از ارقام خرمای تولیدی در شهرستان خرمشهر هستند.

مطرودی افزود:عمده نخلستان‌های بارور در خرمشهر از نوع تجاری استعمران است که بیشتر کشاورزان بخشی از آن به صورت خارک و رطب برداشت و در بازار‌های داخلی عرضه می‌کنند.

برداشت محصول شیرین خارک و رطب امسال هم با شیرینی اوقات فراغت دانش آموزان خرمشهری مصادف شده است وآن‌ها هم میتوانند تا قبل از شروع سال تحصیلی در برداشت محصول به خانواده خودکمک کنند.

یک دانش آموزان خرمشهری گفت:طی فصل تابستان در برداشت محصول نخلستان‌ها به پدر و مادر خود کمک می‌کنیم .

نخلداری یکی از مهمترین فعالیت‌های کشاورزان خرمشهری است که نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولان است، زیرا بخش عمده معاش کشاورزان خرمشهری از طریق فروش محصولات درخت نخل مانند رطب، خارک و خرما تامین می‌شود و چون امسال سال سختی برای کشاورزان بود آن‌ها تصمیم دارند سال آینده با روش‌های نوین آبیاری آب را به نخلستان‌ها برسانندتاکمترین زیان ها‌ی ممکن را ببینند.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.