فصل برداشت خارک ورطب در خرمشهرفرا رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛یکی از مهمترین محصول کشاورزی در جنوب خوزستان خارک ورطب است اما نخلستان های این محصول  در خرمشهر در دوران جنگ تحمیلی، بر اثر شوری آب و وزش گرد و غبار آسیب دیدند.

در دوران جنگ تحمیلی حدود دو میلیون اصله نخل در حاشیه رودخانه های بهمنشیر ، اروندرود و کارون از بین رفت اما با پایان جنگ، نخیلات آسیب دیده با مشارکت کشاورزان و باغداران تا حدودی بازسازی شدند.

همچنان بخش مهمی از معیشت مردم جنوب خوزستان از طریق نخیلات، فرآورده های جانبی آن و صنایع دستی وابسته به نخل تامین می شود.

در استان خوزستان در فصل تابستان ، گرمای  بالای 50درجه و شرجی که در خرمشهربه آن فصل ˈخرما پزانˈ می گویند سبب شده برداشت خارک و رطب زودتر از موعد معمول که اواخر تیرماه است شروع شودواین امر اتفاق بسیار مهمی را برای کشاورزان این شهر رقم زده است.

هم اکنون نیزفصل برداشت خارک ورطب در خرمشهر ادامه دارد  واز3هزار و700هکتار نخلستان 2هزار وصد هکتار آن بارور شده واز آن محصول برداشت شده است .

یکی از کشاورز ان خرمشهری  در این زمینه گفت:نتیجه تلاش وزحمت خود را با به ثمر رسیدن محصول دیدیم وتوانستیم رزق وروزی خود را از این محصول پربرکت بدست آوریم .

در خرمشهر بجزء خرما امسال فقط 2 هزار تن خارک ورطب  برداشت شد.

محمدمطرودی مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر هم گفت:پیش بینی میکنیم امسال  ده تا 20درصد افزایش تولید داشته باشیم .

وی افزود: امسال همچنین هفت هزار تن خرما از نخلستان های خرمشهر به خارج کشور صادر شد.

برداشت محصول شیرین خارک ورطب امسال هم با شیرینی اوقات فراغت دانش آموزان خرمشهری مصادف شده است وآنها هم میتوانند تا قبل از شروع سال تحصیلی  در برداشت محصول به خانواده خویش کمک کنند.

یک دانش آموزان خرمشهری گفت:در تابستان زمانی که مدارس تعطیل هستند به کمک پدر ومادر خود می آئیم تا محصول نخلستان های خود را برداشت کنیم .

استقبال مردم از خارک نخلستان های خرمشهر به حدی است که با ورود آن به بازار به سرعت به فروش می رسد و شماری از شهروندان این محصولات با ارزش را برای سوغات به مناطق دیگر می برند.

امسال به علت بارش مناسب در زمستان گذشته ، کاهش شوری آب و تامین به موقع نهاده های کشاورزی، برداشت خارک، رطب و خرما از نخلستان های خرمشهر به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

در برداشت رطب آبیاری گسترده واصولی حرف اول را میزند واین کار باعث شد مسئولان جهاد کشاورزی تصمیم گرفتند آبیاری تحت فشار یا آبپاش حبابی را به کشاورزان پیشنهاد دهند.

احمدیان کارشناس فنی جهاد کشاورزی خرمشهرهم در این زمینه  گفت: آبیاری تحت فشارمیتواند آن میزان رطوبت اطراف نخل ومحیط داخل باغ وهمچنین نیازهای نخل را به راحتی از نظر تعدیل فضا تامین کند.

مهمترین ارقام محصول قابل کشت نخلداران خرمشهری" استعمران " و "برحی " است و علاوه بر آن 15 گونه محلی دیگر هم کشت وبرداشت میشود.

شیرزادی کارشناس کشاورزی  خرمشهرهم گفت:کشاورزی که یک هکتار نخیلات داشته باشد چون در هر هکتار 150تا200نخل کشت میشود میتواند براحتی مایحتاج 2خانوار را تامین کند.

اما  کشاورزان  خرمشری نیز با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند.

یکی از کشاورزان خرمشهری  گفت:برای وام گرفتن وخرید تجهیزات کشاورزی شرایط سختی را تعیین کرده اند وبرای این کار ضامن نیاز است که ما از عهده این کار برنمی آئیم.

کشاورز دیگری گفت:هنگام فروش محصول انتظار داریم خام فروشی نشود ومحصولات به دست دلالان نیفتد ومحصول را اداره جهادکشاورزی از ما خریداری کند.

 مهندس گرای  کارشناس کشاورزی خرمشهر هم گفت:عمده مشکلات منطقه بحث شوری آب وخاک است که هر ساله بیشتر وبیشتر میشود اما در این رابطه اقداماتی از جمله ایجاد سیستم های زه کشی در بخشی از نخیلات شهرستان انجام شده است .

عمده نخلستان های بارور در خرمشهر از نوع تجاری استعمران است که بیشتر کشاورزان بخشی از آن  رابه صورت خارک و رطب برداشت و در بازارهای داخلی عرضه می کنند.

سال زراعی گذشته به لحاظ شرایط جوی و گرد و غبار بیشتر نخلستان ها عملکرد پایینی در برداشت  خارک ورطب داشتند.

پیش بینی شده است امسال از نخلستان های خرمشهر 7هزار تن محصول رطب خارک و خرما به کشورهای مختلف صادر شود.

نخلداری یکی از مهمترین فعالیت های کشاورزان خرمشهری است که نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولان است  زیرا بخش عمده معاش کشاورزان خرمشهری از طریق فروش محصولات درخت نخل مانند رطب، خارک و خرما تامین میشود .

حال این کشاورزان باید به طرق مختلف مورد حمایت مسئولان قرار گیرند تا بیش از پیش شاهد رونق نخلداری در این شهرستان باشیم.

انتهای پیام/د

برداشت محصول خارک ورطب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.