سفیر روسیه در اتحادیه اروپا تصریح کرد شرکت‌ها اروپایی آماده ایستادن در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیستند.

سفیر روسیه: شرکت‌های اروپایی آماده ایستادن در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیستندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، «ولادیمیر چیژوف» سفیر روسیه در اتحادیه اروپا با اشاره به خروج شرکت‌های اروپایی از ایران تصریح کرد این شرکت‌ها آماده ایستادن در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیستند.

بر این اساس، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه خاطرنشان کرد شرکت‌های بزرگ اروپایی آماده مخالفت با تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران نیستند.

وی گفت: «اقدام اتحادیه اروپا به نفع شرکت‌های اروپایی بود اما اکثر شرکت‌های اروپایی انتخابشان را انجام داده و این را روشن کرده‌اند که آماده مخالفت با تحریم‌های آمریکا و ادامه فعالیت‌هایشان در بازار ایران نیستند.»

سفیر روس اضافه کرد: «من درباره دست‌کم یکصد شرکت اینچنینی اطلاع دارم که در کشورهای اتحادیه اروپا مستقر هستند. فهم دلیل انتخاب آنها با عدد و رقم ساده است چون کسب و کارشان در آمریکا نسبت به ایران بزرگتر است.»

چیژوف تصریح کرد: «به همین دلیل است که منافع آنها در زمینه مالی و تولید ارتباط نزدیک‌تری با بازار آمریکا دارد؛ نکته اصلی که مهم‌ترین موضوع است این است که نظام مالی دنیا بر اساس دلار کار می‌کند.»

او تصریح کرد قوانین مسدودساز در واقع تلاشی از جانب اتحادیه اروپا برای وادار کردن واشنگتن به تغییر رفتارش است؛ کاری که این کشور در سال ۱۹۹۶ برای محافظت از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌های کوبا انجام داد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. ترامپ سرانجام 18 اردیبهشت از برجام خارج شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار