ریيس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی دزفول از اجرای عملیات مرمت و بهسازی 8 بنا و اثر تاریخی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت‌الله آریایی‌نیا، ریيس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی دزفول درخصوص مرمت آثار تاریخی در این شهرستان بیان داشت: سال گذشته با دریافت اعتبارات استانی 8 پروژه اجرایی و 4 پروژه مطالعاتی از جمله مرمت و بهسازی پل قدیم و خانه ‌های تاریخی و ثبت ملی خانه ‌های تاریخی سوزنگر، زرگر، صنیعی و طلوعی توسط اداره میراث فرهنگی دزفول اجرا شد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای سال جاری نیز با پیگیری‌ های متعدد موفق به تصويب و تخصیص اعتبار استانی برای مرمت، مقاوم‌سازی و بهسازی 8 اثر و بنای ارزشمند تاریخی در دزفول شدیم.

آریایی ‌نیا با بیان اینکه قرارداد مرمت و بهسازی بسیاری از آثار منعقد شده و در دستور کار اداره میراث فرهنگی دزفول قرار گرفته‌اند اذعان داشت: 8 پروژه در دستور کار داریم که شامل؛ مقاوم‌ سازی و مرمت خانه ‌های تاریخی دارابی، پای زراعت و جوکار، مرمت 2 پایه آسیب دیده از پل باستانی، مرمت بخشی از آسیاب‌های آبی، مرمت مسجد شاه رکن‌الدین، کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور و مرمت بخشی از آرامگاه یعقوب لیث صفاری هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان اینکه برای مرمت و بهسازی هر یک از این آثار و بناها اعتباری بالغ بر 400 تا 800 میلیون ریال از سوی استان تخصیص یافته اظهار کرد: این اعتبارات با پیگیری‌های فراوان در اداره میراث فرهنگی دزفول و با توجه به لزوم مرمت و احیای بافت تاریخی محقق شده، ضمن اینکه بیش ترین اعتبارات مرمت و بهسازی میراث فرهنگی خوزستان نیز نصیب دزفول شده است.

این مقام مسئول افزود: پروژه‌ های مرمتی در بافت تاریخی دزفول با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی دزفول و با رویکرد مرمت اضطراری، رفع خطر و احیای مجدد این بناهای تاریخی برنامه‌ریزی شده است.

حجت اله آریایی‌نیا بیان کرد: علاوه بر این طرح‌ها، اداره میراث فرهنگی دزفول همواره با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری نیز به اجرای طرح‌ های مرمت و بهسازی متعددی در طول سال گذشته و امسال اقدام کرده که این روند ادامه دارد.

انتهای پیام/گ

مرمت آثار تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.