وزیر اسبق کشاورزی گفت: احداث ۴۵ هزار هکتار گلخانه و انتقال سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه منجر به صرفه جویی ۷ میلیارد متر مکعب آب خواهد شد.

صرفه جویی ۷ میلیارد متر مکعب آب با احداث ۴۵ هزار هکتار گلخانه/کیفیت گندم تولید داخل، مشکلی نداردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا اسکندری، وزیر اسبق کشاورزی در نشست خبری که در سازمان اقتصادی کوثر برگزار شد با اشاره به اهم رویکردهای اقدامات اساسی سازمان در سال جاری اظهار کرد: توجه جدی به مسئله بهره وری و منابع انسانی و جوانگرایی، توجه اساسی به مقوله کارشناسی و نگاه علمی در کارها و تاکید بر کارِ گروهی و راه اندازی کارگروه های متعدد با حضور کارشناسان داخلی و خارجی، تلاش برای تحقق برنامه و بودجه مصوب سازمان و افزایش و ارتقای کیفیت در شرکت های تابعه، توجه جدی در به کارگیری جامعه هدف در عرصه های مدیریتی سازمان و اهتمام جدی برای ورود به بازار سرمایه در راستای مردمی کردن فعالیت ها، از مهم ترین رویکردهای سازمان در سال جاری به شمار می رود.
 
وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف اختصاص ارز به واردات گوشت افزود: واردات گوشت باید مدیریت شود و مشخص شود که ارز به چه کسانی تعلق گرفته و قرار شده با چه نرخی گوشت وارد کشور شود و در نهایت پس از واردات گوشت به کدام سردخانه ها انتقال داده شده است.
 
به گفته اسکندری در شرایط کنونی معلوم‌نیست که به کدام شرکت های وارداتی ارز وارداتی جهت واردات گوشت اختصاص یافته است.
 
وزیر اسبق کشاورزی با اشاره به اینکه واردات دام‌های مولد و تبدیل گله ها به گله های پربازده در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است، بیان کرد: دام های مولد به منظور تبدیل گله ها به گله های پربازده برای افزایش بهره وری وارد شده است تا بتوان با تولید ۱۵۰ هزارتن گوشت قرمز به خودکفایی رسید.

کلزا و سویای وارداتی‌تراریخته است

مدیرعامل سازمان اقتصادی‌کوثر با اشاره به اینکه کلزا و سویای وارداتی از برزیل تراریخته است، بیان کرد: با توجه به آنکه نظارت و کنترلی بر واردات نیست؛ بنابراین واردکنندگان منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند.
 
وی با انتقاد از اظهار نظر برخی افراد مبنی بر بی کیفیتی گندم تولید داخل، بیان کرد: بنده معتقدم که کیفیت گندم تولیدی بیش از وارداتی است و در مواقعی که کل نیاز نانوایی ها از گندم تولید داخل تامین می شود، در کیفیت نان مشکلی نداریم.
 
به گفته وی؛ در سال های اخیر که به واردات گندم نیاز داشتیم، بدترین کیفیت وارد می‌شد و در نهایت با گندم تولید داخل اختلاط می شد، چرا که واردکنندگان به سبب سودهای هنگفت در واردات مخالف تولید گندم داخلی هستند.

 ضرورت احداث ۴۵ هزار هکتار گلخانه در کشور

وزیر اسبق کشاورزی درباره اظهار نظر رییس سازمان‌ محیط زیست مبنی بر مصرف ۹۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی و هدر رفت ۶۰ درصد آن در این بخش گفت: مطرح کردن هدر رفت ۶۰ درصد آب در بخش کشاورزی بدان‌معناست که ما مشکل کمبود آب در کشور نداریم و تنها با مدیریت صحیح می توان از میزان هدر رفت آب جلوگیری کرد و نباید بی مدیریتی مسئولان را بر گردن مردم انداخت.
 
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: تجهیز تمامی کشت‌ها به آبیاری قطره‌ای، بازچرخانی آب‌های مصرفی در بخش کشاورزی، استفاده از آب‌های غیرمتعارف و اجرای الگوی کشت را از عوامل موثر در جلوگیری از هدر رفت آب دانست.
 
وی با انتقاد از این موضوع که لایحه الگوی کشت از سال ۸۸ تا کنون اجرا نشده است، بیان کرد: بنده در سال ۸۸ لایحه الگوی کشت در مناطق مختلف و استفاده صحیح از ظرفیت‌ها را به دولت ارائه کردم که متاسفانه تاکنون این لایحه به صورت قانون در نیامده است و تا مادامی که اجرا نشود، نمی توان کشاورزی را سر و سامان داد.
 
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت احداث ۴۵ هزار هکتار گلخانه در کشور بیان کرد: انتقال ۴۴۰ هزار هکتار سبزی و صیفی از فضای باز به فضای ۴۵ هزار هکتار گلخانه صرفه جویی ۷ میلیارد متر مکعب آب را به همراه دارد.
 
به گفته وی؛ وزارت نیرو باید با نصب کنتور سر مزارع به کشاورزان آب به صورت حجمی تحویل دهد، چراکه این امر در صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب نقش بسزایی دارد.
 
مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه عدم کشت محصولات آب بر در برخی استان ها که با بحران آب روبرو هستند، قانون نیست، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تنها به کشاورزان استان هایی‌ که با بحران آب روبرو هستند، توصیه می‌کند که از کشت محصولات آب بر اجتناب کنند اما قبل از توصیه باید کشت های جایگزین را مشخص کند تا آنها بتوانند امرار معاش خانوارهای خود را تامین کنند.
 
وی در پایان تصریح‌کرد: برخی افراد با اعمال فشار بر دولت برای بخش کشاورزی تصمیم سازی می‌کنند‌ و نمی‌گذارند که مسئولان دولتی کار خود را پیش برند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: واردات گوشت ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار