سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ  سوالات شما در زمینه «بواسیر» را سیدمحمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران   پاسخ داده است.

سوال: بعد از زایمانم زایده‌ای از مقعدم بیرون زده است که هنگام اجابت مزاج درد فراوانی دارد و حتی پاهایم بی حس و خارش شدید دارد؛ در ضمن یبوست شدید دارم و اجابت مزاجم با دست انجام می‌شود راهکار چیست؟

جواب: یکی از مشکلات بعد از زایمان بخصوص زایمان طبیعی، هموروئید یا بواسیر است که به صورت درد هنگام اجابت مزاج، سوزش و خارش خود را نشان می‌دهد؛ بیمار باید مصرف مایعات و سبزیجات را به مقدار کافی مصرف کند تا از یبوست و تشدید درد جلوگیری شود همچنین از پماد‌های مقعدی آنتی هموروئید جهت تسکین درد می‌توان استفاده کرد.

سوال: پنج سال پیش به علت یبوست، شقاق پیدا کردم و درد شدید داشتم، نزد دکتر عمومی رفتم‌ که پمادی برایم تجویز کرد و در بتادین نشستم،  چند هفته‌ای اینکار را انجام دادم، ولی خوب نشدم البته دیگه درد نداشتم، ولی از آن زمان به بعد دور تا دور مقعدم ورم دارد و بعضی وقت‌ها خونریزی شدید دارم درمان آن چگونه است؟

جواب: در مواردی شقاق نشانه‌ای از بیماری التهابی روده است؛ لذا توصیه می‌شود در صورت ادامه خونریزی با مراجعه به متخصص داخلی و یا فوق تخصص گوارش و معاینه دقیق در صورت لزوم سیگموئیدوسکوپی جهت رویت قسمت انتهایی روده بزرگ انجام شود.

آیا بواسیر نیاز به عمل دارد؟

سوال: هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی می‌شوم، آیا باید عمل کنم؟

جواب: نه لزوما ابتدا باید معاینه شوید، سپس اقدامات بعدی (تشخیصی و یا درمانی) انجام شود.

سوال: هر از چند گاهی در کنار مقعدم دانه‌ای مانند جوش می زند که کمی درد دارد، اما بعد از مدتی این دانه برطرف می‌شود، این دانه هر ماه حداقل یکی دو بار اطراف مقعد ظاهر  و سپس برطرف می‌شود، آیا این بیماری بواسیر است؟

جواب: در بسیاری موارد هموروئید (بواسیر) درجه ۴ بصورت توده‌ای‌دردناک کنار مقعد خود را نشان می‌دهد؛ در صورت دردناک بودن از دستکاری آن پرهیز کنید و حتما معاینه شوید.

سوال: چند سالی است که اطراف معقدام بیرون زده است  و موقع اجابت مزاج حسی ندارم و باید با دست خارج شود که  سوزش و خارش هم دارد، علت آن چیست؟

جواب: در مواردی به دنبال ایجاد زخم‌های متعدد اطراف مقعد، توده‌ای به نام skin tag بروز‌ می‌کند که باید پزشک آن را تشخیص دهد و درصورت ایجاد مزاحمت برای بیمار درمان شود.

آیا خارش در ناحیه مقعد نشانه بواسیر است؟

سوال: حدود ۸ ماه است که همیشه بعد از دستشویی حدود ۷ ساعت سوزش و خارش خفیفی دارم، بعد ۷ ساعت خوب می‌شوم و هیچ مشکلی ندارم تا نوبت بعدی که دستشویی میروم، علت آن چیست؟

جواب: التهاب قسمت انتهایی روده بزرگ و مقعد موجب ایجاد این علائم می‌شود که در صورت ایجاد زخم به آن شقاق می‌گویند، از مصرف ادویه جات به مقدار زیاد و به خصوص فلفل پرهیز شود حتما از نشستن به مدت طولانی و فشار به مقعد جلوگیری شود.

شقاق و راه درمان آن چیست؟

سوال: عمل شقاق انجام داده‌ام گا‌هی درد و سوزش خیلی خفیف دارم، آیا تغذیه در ایجاد این درد تاثیر دارد؟  آیا درمان با لیزر امکان دارد؟  آیا نیاز به مراجعه به پزشک است؟

جواب: بله حتما نیاز به مراجعه مجدد به پزشک و معاینه دارید؛ غذا‌هایی که سبب ایجاد یبوست می‌شوند، این علائم را تشدید می‌کنند، در صورت عود درمان شقاق با لیزر یکی از راه‌های پیشنهادی است.

سوال: آیا زائده گوشتی که از مقعد بیرون می‌زند، ولی هیچ درد و خونریزی ندارد، بواسیر است؟

جواب: یکی از تشخیص‌ها بواسیر است؛ در مواردی به دنبال ایجاد زخم‌های متعدد اطراف مقعد، توده‌ای به نام skin tag بروز‌ می‌کند که باید توسط پزشک تشخیص داده شود اگر برای بیمار مزاحمت ایجاد شود نیاز به درمان دارد.

احساس خارش ناشی از بواسیر

سوال: ۵۰ ساله هستم و چند سالی است که به راحتی اجابت مزاج ندارم، اکثر اوقات عمل دفع همراه با خونریزی شدید دارم، خونریزی‌های هنگام دفع اجابت مزاج امانم  را بریده است و احساس خارش شدید در ناحیه مقعد دارم چگونه آن را درمان کنم؟

جواب: با توجه به شرح حال، حتما باید به پزشک گوارش مراجعه کنید و ضمن انجام معاینه دقیق، آزمایش‌های مربوطه و نیز در صورت لزوم کولونوسکوپی انجام شود.

سوال: چند سالی است هموروئید نوع ۲ دارم و زمانی که از پماد‌های ضد هموروئید استفاده می‌کنم تا یک یا ۲ روز خوب هستم اما  بعد مجدد به حالت اولیه برمی‌گردد، چه کار باید انجام دهم؟

جواب: در موارد عود هموروئید، رعایت رژیم غذایی بسیار مهم است؛ مایعات به مقدار زیاد استفاده کنید،  از مصرف موادی چون فلفل، ترشی و مواد سرخ کردنی پرهیز کنید چرا که به جلوگیری از عود آن کمک می‌کند، همچنین در صورت نشستن به مدت طولانی از رینگ‌های مخصوص استفاده شود.

سوال:  آیا برای درمان ترومبوزه خارجی زالو درمانی را صحیح می‌دانید؟

جواب: با توجه به عوارض احتمالی این روش توصیه نمی‌شود.

سوال: به مدت 2 هفته است که در کنار معقد خود زائده جوش مانند ایجاد شده است، در ابتدا کمی درد داشت، ولی الان درد برطرف  و زائده هم کوچک شده است، آیا راه درمان دیگری دارد؟

جواب: در مواردی هموروئید به صورت زائده‌ای جوش مانند از کنار مقعد بیرون می‌زند که همراه با درد و خارش است، در اکثر موارد با رعایت رژیم غذایی و پرهیز از نشستن طولانی این مورد خودبخود بهبود می‌یابد.

سوال: چند سالی است که در بعضی مواقع درد مزاج دارم و بعضی مواقع مقعدم خونی می‌شود؛ الان همه زائده‌های کنار معقد بیرون زده است، باید برای درمان آن چه کار کنم؟

جواب: حتما جهت معاینه به پرشک مراجعه کنید و جهت تسکین درد از نشستن در تشت آب گرم و پماد‌های آتنی هموروئید می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که یبوست سبب تشدید علائم می‌شود.

سوال: حدود 2 ماه پیش بعد از اینکه یک بار هنگام دستشویی با درد مواجه شدم فهمیدم یک زائده کوچیک که همون بواسیر است، از بدنم بیرون زده است، آیا امکان معالجه با دارو وجود دارد؟

جواب: بله حتما،  جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید و جهت تسکین درد از نشستن در تشت آب گرم و پماد‌های آتنی هموروئید می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که یبوست سبب تشدید علایم می‌شود.

علت تنبلی روده چیست؟

سوال: من تنبلی روده دارم وحتی با رعایت غذایی و ورزش باز این مشکل وجود دارد و این تنبلی روده منجر یه یبوست می‌شود و به سختی دفع صورت می‌گیرد، باید برای درمان چه کار کرد؟

جواب: با مراجعه به پزشک گوارش در صورت نیاز نوار عضله مقعد انجام شود تا علت تنبلی روده تشخیص داده شود و درمان‌های لازم صورت گیرد.

سوال: به مدت یک سال و نیم است که زمان دستشویی درد و سوزش زیادی دارم؛ موقع دستشویی حس درد شدید دارم که یک گوشت اضافه آورده است، خونریزی شفاف هم دارم، آیا نیازی به جراحی است؟

جواب: با توجه به شرح حال، دچار زخم مقعد یا شقاق شده‌اید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید، در بسیاری از موارد بدون انجام جراحی، این بیماری درمان می‌شود.

ارتباط بارداری با بروز بواسیر

سوال: خانمی ۳۹ ساله هستم که زمان زایمانم نزدیک است، زائده گوشتی در مقعدم دارم، درد و خون ریزی ندارم، آیا برای زایمان ایراد ندارد؟، برای درمان چه کار باید انجام دهم؟

جواب: یکی از مشکلات هنگام بارداری و بعد از زایمان به خصوص زایمان طبیعی، هموروئید یا بواسیر و نیز skin tag است که بصورت توده بیرون زده از مقعد خود را نشان می‌دهد؛ بیمار باید مصرف مایعات و سبزیجات به مقدار کافی داشته باشد تا از یبوست و تشدید درد آن جلوگیری شود همچنین در صورت درد، از پماد‌های مقعدی آنتی هموروئید جهت تسکین درد می‌توان استفاده کرد.

سوال: چندین سال است که زمان اجابت مزاج یک زائده از درون مقعدم بیرون می‌زند، ولی درد ندارد، ولی گا‌هی منجر به یبوست می‌شود، برای درمان آن چه کار کنم؟

جواب: یکی از تشخیص‌ها بواسیر است، در مواردی بدنبال ایجاد زخم‌های متعدد اطراف مقعد، توده‌ای به نام skin tag بروز‌ می‌کند که باید توسط پزشک تشخیص داده شود،  مصرف مایعات فراوان و پرهیز از ایجاد یبوست در بهبود این علامت کمک کننده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام
من ۲۵سالمه قبلا خونریزی مقعدی داشتم حالا دو سه ماه هست که برطرف شده وکنارمقعدم گوشت اضافی اومده هنگام مدفوع سوزش درد بیشتری دارم چیکارباید بکنم وعلت ان چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
Hc
۰۳:۴۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام من نوجوانی ١٣ ساله هستم دوروزی هست از مقعدم یک چیز گوشتی کوچولو بیرون زده و نه خارشی داره نه دردی فقط موقع اجابت مزاج کمی سخت است دفع ادرار میخواستم بدونم آیا این بواسیر است؟
Iran (Islamic Republic of)
پری
۱۵:۴۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام ببخشید دختر28ماهه م بواسیر داره.البته درد نداره و فقی برجستگی کنار مقعدش هست.بردم دکتر پماد آنتی هموروئید دادن و شربت کانسی لاک.ولی بعد از استفاده از پماد دور نقعد جوش زد .بعد از یک هفته دیگه نزدم و ترسیدم بدتر شه.میخواستم ببینم پماد دیگه ای هست برای درمان؟اصلا اون برجستگی از بین میره؟یا فقط برای تسکین درد پماد استفاده میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام ن یبوست دارم و ن اسهال ولی هنگام مدفوع خیلی سوزش دارم و حتی بعدش نمیتونم بشینم دردش خیلی شدیده خونریزی هم ندارم این میتونه بواسیر باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد رویان
۲۲:۵۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من ۴روز میشه که از مقعدم یک زائد کوچک بیرون زده بود الان کلا مقعدم زائد برداسته روز به روز هم بزرگتر میشن. دردشم خیلی زیاده همه مقعدم ورم کرده الان مشکل از کجاست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام من چند سالی هست که بواسیر دارم ماهی دو سه بار خونریزی و اکثر موقع برای دفع مدفوع توده هایی به بیرون میومد و خود به خود به داخل بر می‌گشت الان چند روزه که بواسیر بیرون اومده داخلم نمیره دیگه همراه با خونریزی مداوم هست درد و سوزشم دارم ولی کم کم این بیرون زدگی کوچک میشه دردم کمتر میشه باید جراحی کنم یا درمان میشه با تشکر از شما
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۵:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
من چند روزیه موقع دستشویی احساس درد دارم و همچنین خارش.متوجه شدم ک ی چیزی شبیه ب جوش کوچکی در محل معقد دارم.میخوام بدون مراجعه ب پزشک درمان شم.باید چ کار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۷:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
با سلام من 20 سالمه و مجرد هستم تقریبا حدود 1سالی هست که بواسیر خونی دارم ولی الان حدود 2هفته ای هست که یکی دیگه هم از همان جوش ها ایجاد شده آیا خطرناک هسته که دوتا به وجود آمده؟
Iran (Islamic Republic of)
سینا آمارلو
۲۱:۴۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
من نزدیک یک ماهه در کنار مقعدم غده ای از زیر پوست بیرون زده و دکتر رفتم شیاف آتی هموروئید و ژل داده و یک هفته گذشته هنوز فرقی نکرده آیا خوب می‌شود و روی غده ام سیاه شده و درد دارد چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۳۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام.خدا قوت.چند وقت پیش به علت یبوست هموروئید آورده ام .که با رعایت رژیم غذایی ومصرف زیاد آب واستفاده از پماد آنتی هموروئید وضعیتم بهتر شده. ولی یک زائده نواری کوچک داخلی مانده واز بین نرفته.خواستم بدونم با دارو میشه درمان کرد.چون خجالت میکشم ودکتر نمیتونم برم.با تشکر از جواب و راهنمایتان.
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۲۰:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام در داخل مقعد من دورش گوشت هستش واینک مدفوع سخت هستش وشکمم ب سختی کار میکنه میشه بگین چی کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۲:۲۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام بنده 37 ساله هستم یک سال میشودیک دانه ای کنارمقعدم احساس میکنم دردانچنانی ندارد ولی قابل دیدنیست باانگشت میشودلمسش کرد وسردردشدیدو دائم دارم ایااین همان باواسیرهست ایا این سردرد علتش همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام چند روزه کنار معقدم بیرون زدگی شدید دارم بادرد به پزشک مراجعه کردم بهم دارو تشویض کرده همون درد رادارم باید چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۰۸:۳۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
سلام ۵روز عمل کردم در قسمت کمر و گردن احساس درد دارم و نمیتونم نفس بکشم یا دراز بکشم حالت سرپا بالا میارم علت چیست
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۰۱:۵۴ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
سلام من دچار تنبلی روده هستم.و بدون ملین اصلا نمیتونم مدفوع کنم چون بشدت یبوست میشم.هموروید درجه 2 هم دارم.الان ده روزه که دچار اسپاسم عضلات مقعد شدم و اسپاسم برطرف نمیشه .به دکتر مراجعه کردم برای جراحی بواسیر دکتر میگه که باید کولونوسکپی انجام بدی به نظر شما باید چه کار کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
هنگام اجابت مزاج ی توده خارجی به وجود میاد که بعد از مدتی خوب میشه اونم بواسیره؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۱۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
آیا بیرون زدگی مقعد را میتوان از طریق حجامت درمان کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس.
۰۰:۴۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
س من چندسال ضایعه پوستی در معقددارم بایدکجامراجعه کنم
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۲۲:۴۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام
من عمل بیرون زدگی رو با لیزر انجام دادم .الان یک هفته از زمان عمل می گذره ولی هنوز ورم داره انگار عملی انجام نشده حتی ورمش بیشتر از قبل از عمل است.می خواستم سوال کنم این طبیعیه یا مشکلی وجود داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید من حدود ی ماه هست ک معدم سفت کار میکنه والان ی غده کوچیک در اومده و سوزش داره رفتم پماد بواسیر گرفتم چون قبلا اینجوری شده اینبار سوزشش بیشتره ایا باید برم پیش دکتر یا خودش با این پماد بر طرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۹:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۸
4 روز بواسیر عمل کردم هنگام اجابت مزاج درد و سوزش شدید دارم یبوست نیستم چند روز طول میکشد تا خوب بشم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام چند روزه متوجه شدم د ر لبه مقعد جوش د راومده هروقت بهش دست میزنم حس میکنم بز رگترشده وخارش داره راهی برای د رمان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
با سلام من چند وقت است در مقعدم توده ای آویزان بوجود آمده درد و خونریزی هم ندارم
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۵:۰۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
من 37 سال سن دارم بعد از زایمان توده ای درکنار مقعدم ایجاد شد با مراجعه به پزشک عمل با لیزر را انجام دادم اما الان دوماه از عملم گذشته و من هنوز درد دارم از پماد های مختلفی جهت درمان هم استفاده کردم و فایده ای نداشته راه حل چیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
سلام من بک هفته است که اصلا به سختی می توانم مدفوع کنم هم درد دارم وهم سوزش به علت سوزش نمی توانم مدفوع کنم البته قبل از آن زخم معده داشتم و الان هم سوزش معد ه دارم اما خیلی کم لطفا چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
با عرض سلا و خسته نباشید. من حدودا سه چهار روزه که یه توده صفت در کناره های مقعدم احساس میکنم البته خونریزی و درد ندارم ولی یخورده سوزش احساس میکنم این میتونه نشونه بواسیر باشه؟؟
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۱:۴۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
سلام
چند سالی میشه ک لبه بیرونی مقعدم زخم شده و کمی گوشت اضافه اورده وگاهی به دلیل یبوست زخم میشه همراه کمی خون ولی درد زیادی نداره ایا خطری داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
آیا بیماری همورویید درمان قطعی دارد یا با رعایت همه توصیه های پزشکی از جمله مصرف سبزیجات جلوگیری از یبوست و... تا چه زمانی بیماری ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
آیا بیماری همورویید درمان قطعی دارد یا با رعایت همه توصیه های پزشکی از جمله مصرف سبزیجات جلوگیری از یبوست و... تا چه زمانی بیماری ادامه دارد