رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد گاوشان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند که در مرحله نخست ۱۵۰۰ هکتار اجرایی شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خالدجعفری در بازدید از روند اجرایی آبیاری تحت فشار پایاب سد گاوشان، گفت: این پروژه در دو فاز با مساحت ۵ هزار هکتار در اراضی منطقه با ایجاد ۸۷ ایستگاه پمپاژ در حال اجرا است.
وی افزود: ۳۵۰۰ هکتار باقیمانده از پایاب سدگاوشان از اعتبارات رودخانه‌های غرب کشور شامل دو فاز است که فاز اول در ۱۴۰۰ هکتار و فاز دوم در ۲۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه اجرا می‌شود.
جعفری اذعان کرد: در فاز اول این پروژه، ۱۴۰۰ هکتار از مزارع این منطقه به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند که ۲۸ مزرعه را در بر می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، با بیان اینکه الگوی کشت ذرت و گندم برای این مزارع پیش بینی شده است افزود: امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.
وی افزود: در فاز دوم نیز ۲۸ ایستگاه پمپاژ با لوله گذاری خطوط اصلی و فرعی در حدود یک هزار کیلومتر در سطح ۲۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه در اجرا می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان تصریح کرد: فاز دوم در ۸ روستای شهرستان کامیاران اجرا می‌شود که بهره مندی ۴۰۸ خانواده و الگوی کشت کلزا و گندم و ذرت در آن برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه کلاً در قالب شبکه آبیاری بارانی کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک اجرا میشود، اضافه کرد: این پروژه با هدف توانمندسازی کشاورزان و بهره برداران و افزایش درامد و بهره وری آب و خاک در حوزه کشاورزی اجرا میشود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان ادامه داد: باید تمام جدیت و همکاری متقابل بین بخش خصوصی و دولتی این طرح در حداقل زمان ممکن باید به اتمام برسد تا ضمن بهره وری بیشتر آب کشاورزان و بهره برداران با استفاده از آبیاری تحت فشار و آبی شدن زمین‌های دیم درآمد بیشتری به کشاورز برسد.
جعفری با تاکید بر اینکه در راستای پیشرفت روند اجرای پروژه ارزیابی هفته به هفته انجام خواهد شد، گفت: در اجرای پروژه مشکلی در خصوص وتخصیص اعتبارات نخواهیم داشت.
وی یادآور شد: یکی از فعالترین حوزه‌ها در کشور حوزه آب‌های غرب کشور در استان کردستان میباشد.

انتهای پیام/م

اجرای عملیات آبیاری تحت فشار پایاب سد گاوشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.