طرح رایگان پروتز کامل برای سالمندان فاقد دندان بالای ۶۰ سال در دانشکده دندانپزشکی بابل اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احسان موعودی رئیس دانشکده دانشگاه علوم پزشکی بابل از اجرای طرح غربالگری سرطان دهان، طرح دندانپزشکی بحران، پایگاه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی، طرح پروتز کامل برای سالمندان فاقد دندان بالای ۶۰ سال برای اولین بار در کشور خبر داد.

موعودی گفت: طرح پروتز کامل برای سالمندان فاقد دندان بالای ۶۰ سال  بصورت کاملا رایگان دندان مصنوعی برای سالمندان عزیز قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۹ دوره از فارغ التحصیلان در رشته عمومی دندانپزشکی از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند، افزود: این دانشکده علاوه بر ارائه دوره دندانپزشکی عمومی، موفق به دریافت مجوز پذیرش اولین دوره تخصصی دندانپزشکی را در رشته پریودانتیکس در سال ۸۶ و رشته رادیولوژی، ترمیمی و اندو در سال ۸۷ که تا پایان سال ۸۸ کلیه ۱۰ رشته تخصصی دندانپزشکی تکمیل شد.

موعودی با بیان اینکه ۲ مرکز تحقیقات در این دانشکده مشغول به فعالیت است و گفت: در لیست اولویت‌های دانشکده دندانپزشکی فعالیت‌های تحقیقاتی از جایگاه خاصی برخوردار است و دانشجویان، رزیدنت‌های تخصصی و اعضاء هیئت علمی این دانشکده پیوسته در تلاش برای انجام پروژه‌هایی هستند که اغلب این فعالیت‌ها منجر به نو آوری‌های قابل توجهی نیز گردیده است که نتیجه این پژوهش‌ها همه ساله بصورت مقاله و پوستر در کنگره‌های علمی مطرح و یا در نشریات داخلی و خارجی منتشر گردیده است.

رئیس دانشکده دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: دانشکده دندانپزشکی بابل بعنوان یک مرکز آموزشی درمانی تحقیقاتی بیش از ۲۵ سال است که مراقبت‌های دندانپزشکی بیماران و همه خدمات تخصصی را با کیفیت بسیار عالی در سطح استان مازندران ارائه می‌کنند.

وی گفت: در استمرار طرح تحول سلامت کلینیک سیار دندانپزشکی به همت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و خیرین سلامت در کشور به تعداد ۸۰ دستگاه توزیع شده که یکی از آن‌ها به دانشگاه علوم پزشکی بابل اختصاص پیدا کرد و تاکنون منشا اثرات خیر برای تعداد بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مردم مناطق محروم شهرستان بابل شده است.

وی افزود: یکی دیگر از خدمات این دانشکده راه اندازی پایگاه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی بعنوان تنها دانشکده دندان پزشکی در ایران بوده است که در این طرح تعداد زیادی ازدانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند و بیماری‌های دهان و دندان شناسایی و نسبت به رفع این بیماری‌ها اقدامات لازم انجام گردید.

موعودی برگزاری غربالگری سرطان دهان را از دیگر خدمات این دانشکده نام برد و گفت: طرح غربالگری رایگان دهان را با هدف آگاهی شهروندان از وضعیت جسمانی خود و به منظور پیشگیری از سرطان دهان، در هفته سلامت برای ۶ سال متوالی در میادین پر تردد شهر‌های بابل، امیرکلا، بابلسر اجرایی شد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی بابل افزود: بخش پاتولوژی دهان دانشکده دندانپزشکی بابل تنها بخش پاتولوژی تخصصی فک و دهان و صورت کل استان می‌باشد که بعنوان مرکز ارجاعی استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح دندانپزشکی بحران در دانشکده دندانپزشکی اجرایی شد، گفت: در حوادث نقش دندان‌پزشکان در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی و انسانی بیش از پیش برای مردم و مسئولین آشکار شده و به نمایش درآمده است و وظایف عمده دندان‌پزشکان در بلایا، شامل درمان جراحات دهان، جمجمه و صورت، عملیات احیاء، اخذ تاریخچه پزشکی بیمار، بی‌هوش کردن بیمار یا مدیریت بیهوشی، کنترل عفونت و واکسیناسیون، راه‌اندازی آی‌وی لاین‌ها، بخیه زدن و جراحی، کمک به تثبیت بیمار و کمک به مدیریت شوک است.

وی افزود: از مهم‌ترین بخش‌های تخصصی این دانشکده، بخش جراحی فک وصورت در بیمارستان شهید بهشتی می‌باشد که در سال ۹۳ تاسیس و راه اندازی شد و از بخش‌های ویژه و فعال است که کل بیماران استان را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/آ

 طرح رایگان پروتز کامل برای سالمندان فاقد دندان اجرا شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار