شاید اگر آن روز مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین حال امروز را داشت، اکنون نان آور خانه در کنار خانواده بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ زن به محض ورود به اتاق سرد و تهی از هرنوع شادی ناله سر می‌دهد و مردش، نان آور خانه اش و همراه ۲۰ سال از زندگیش را صدا می‌کند. با بیرون آمدن یکی از کشو‌های یخچال این سردخانه پارچه سفید از روی سپید آقا رحیم کنار زده و بالا رفتن صدای شیون زن نشان تاییدی بر هویت وی می‌شود.

رحیم راننده همان کامیونی بود که چند سال پیش برای حمل کالا به یکی از استان‌های مرکزی کشور راهی شد و بر اثر یک سانحه رانندگی در دم جان خود را از دست داد تا داغی بر دل خانواده اش بنشیند که شعله‌های آن تا ابد در قلب اعضای این خانواده افروخته خواهد ماند.

در آن روز کارشناسان پلیس راه علت وقوع این حادثه را نقص فنی کامیون عنوان کردند.

اردشیر مستوفی همکار آقا رحیم می‌گوید: در آن سال داشتن تست معاینه فنی برای انجام سفر‌های جاده‌ای اجباری نبود، اما از سوی شرکت حمل و نقل کالا به مرحوم تاکید شد که قبل از انجام سفر نسبت به معاینه فنی وسیله نقلیه خود اقدام کند، ولی تعداد کم مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در آن روز‌ها و در دسترس نبودن این مراکز عاملی در انجام نشدن این تست و در نتیجه وقوع حادثه‌ای شد که به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود و راه برگشتی برای آن وجود ندارد.
 
براساس آمار سالانه ده‌ها هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند، بطوریکه تصادفات و حوادث رانندگی در ایران دومین عامل مرگ و میر بعد از حملات قلبی شناخته شده است.

اما در وقوع این تصادفات ۴ عامل نقص فنی، عامل انسانی، راه وشرایط آب و هوایی تاثیرگذار است که نقص فنی بعد از عامل انسانی در رتبه دوم علل وقوع این سوانح قرار دارد و در حدود ۲۰ درصد از تصادفات در محور‌های شهری را به خود اختصاص می‌دهد.

توجه به سهم این عامل موثر در تصادفات باعث شد تا مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی به تبعیت از سیاست‌های سازمان مربوطه برای به حداقل رساندن تاثیر این عامل در بروز تصادفات برنامه ریزی لازم را انجام دهند و در این ارتباط به راه اندازی مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در مناطق مختلف استان اقدام کنند.
 

فعالیت ۶ مرکز معاینه فنی در مناطق مختلف آذربایجان غربی

 
از سال‌های گذشته توجه به راه اندازی این مراکز معاینه فنی با هدف جلوگیری از بروز تصادفات و تلفات ناشی از آن در جاده‌های استان در دستور کار این اداره کل قرار گرفت بطوریکه در حال حاضر ۶ واحد از این مراکز در مناطق مختلف آذربایجان غربی توسط بخش خصوصی و حمایت‌های مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر نیز آذربایجان غربی در رتبه‌های برتر کشور در این زمینه قرار دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛گفت: با توجه به خسارات مالی و معنویی که در صورت بروز سوانح رانندگی بر جامعه تحمیل می‌شود می‌توان ادعا کرد که تلاش برای جلوگیری از وقوع این حوادث از طریق راه اندازی مراکز معاینه فنی خودرو تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی و حفظ منابع انسانی بعنوان یکی از مهمترین محور‌های توسعه پایدار تاثیرگذار باشد و آذربایجان غربی با دارا بودن ۶ واحد و توزیع متوازن آن در بخش‌های شمالی، جنوبی و مرکزی استان یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود.

ارسلان شکری با اشاره پیامد‌های کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را گروه‌های سنی ۲۵ تا ۴۰ سال تشکیل می‌دهد و مرگ این افراد نه تنها خانواده را با زیان‌های مالی و اقتصادی جبران ناپذیر روبرو می‌کند بلکه اثرات اجتماعی به مراتب ناگوارتری از جمله از هم پاشیدگی کانون خانواده، بروز انواع ناراحتی‌های روحی - روانی و مشکلات مرتبط با بزهکاری و اعتیاد را در پی دارد که تلاش در جلوگیری از بروز این تصادفات خدمتی ارزنده و قابل تقدیر به شمار می‌رود.
 

آذربایجان غربی در رتبه‌های برتر کشور از نظر تعداد مراکز معاینه فنی وسائط سنگین


رئیس اداره ایمنی و ترفیک اداره کل راهداری و حمل و نقل و جاده‌ای آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه سنگین در مراکز معانیه فنی استان مورد معاینه قرار گرفتند، اضافه می‌کند: از وسایل نقلیه مراجعه شده به این مراکز به طور متوسط ۱۰ درصد دارای نقص فنی بوده و در معاینات رد می‌شوند در حالیکه این سهم در کشور بیشتر است.

چنین عملکردی نشان از دقت و تلاش مراکز معاینه فنی استان و نیز کنترل و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در جهت بهبود وضعیت وسایل نقلیه برون شهری استان و درنتیجه افزایش ایمنی سفر‌های جاده‌ای است و سیاست‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جهت ایجاد سامانه‌های برخط نظارتی در جهت جلوگیری از هرنوع تخلف و خطای انسانی در روند کنترل‌های فنی در این بخش تاثیربسزایی داشته اشت.

فروغ فاریابی با بیان اینکه با شروع فعالیت مراکز معاینه فنی در آذربایجان غربی نقایص فنی وسایل نقلیه سنگین در استان بویژه نقایص فنی غیر قابل تشخیص در معاینات بصری کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: اهمیت معاینه فنی در کاهش تصادفات و جلوگیری از به سوگ نشستن خانواده‌ها در اثر فوت عزیزانشان در تصادفات جاده‌ای غیرقابل کتمان است.

وی در خصوص تست‌های انجام شده در مراکز عنوان کرد: تست ترمزها، سیستم روشنایی، آلاینده ها، لاستیک‌ها و لقی جلوبندی از جمله تست‌های انجام شده در مراکز معاینه فنی خودرو را شامل می‌شود که رفع این نقایص در فراهم کردن سفری سالم بسیار مثمرثمر خواهد بود.
 
از طرفی در بحث کنترل آلایندگی‌ها نباید از تاثیر گسترده معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا از طریق کاهش مصرف سوخت که صرفه جویی اقتصادی در سفر‌ها را نیز بدنبال دارد، غفلت کرد چراکه بنا بر اذعان مسئولان امر پس از انجام معاینه فنی به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ درصد از آلاینده‌های هر خودرو کاسته می‌شود که این موضوع بر اهمیت وجود مراکز معاینه فنی خودرو می‌افزاید.

حال پسر آقا رحیم که پس از مرگ پدر فرمان کامیون وی را به دست گرفته و برای گذران زندگی خود و خانواده اش پیشه پدر را عهده دار شده است، شاید همچنان داغدار عزیز از دست رفته خود باشد، اما امروز به خوبی می‌داند که برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ در زندگی او و صد‌ها آقا رحیم دیگر، برنامه ها، اندیشه‌ها و تلاش مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی برای فراهم کردن شرایط و امکاناتی جهت داشتن سفری مطمئن و آسوده خاطر متمرکز شده است تا دیگر خانواده‌ای چشم انتظار همیشگی برای عزیز در سفر خود نباشد.
 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.