به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور در مراسم ورود 5 فروند هواپیمای ATR با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان هواپیمایی کشور توسعه صنعت حمل ونقل هوایی است، گفت: در طی سالهای گذشته به دلایل متعدد سازمان هواپیمایی نتوانسته در توسعه این صنعت موفق باشد، به همین دلیل یک توسعه ناهمگن در این صنعت شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه توسعه ناهمگن باعث توسعه هوانوردی در شهرهای خاص شده است، گفت: هماکنون 14 فرودگاه ، 90 درصد از پروازها را در اختیار دارند و تنها 10 درصد از پروازها در 60 تا 70 فرودگاه کشور انجام میشود که این بینظمی در صنعت هواپیمایی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
عابدزاده ادامه داد: نحوه استفاده از هواپیماهای ATR بسیار متفاوت است و در چنین شرایطی بیشتر برای فرودگاههای کوچک و محلی قابل استفاده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید این ساختار ضعیف صنعت هوانوردی اصلاح شود گفت: برای اصلاح این صنعت، هواپیماهای ATR بسیار مناسب و کارآمد است.
وی افزود: در گذشته حمل و نقل هوایی توجهی به توسعه پروازهای منطقهای نداشته و ما تنها هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر را وارد کشور میکردیم.
عابدزاده بیان کرد: سازمان هواپیمایی از هر سرمایهگذاری که بخواهد پروازهای منطقهای را توسعه دهد، حمایت میکند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به انواع هواپیماهای کوچک برای پروازهای منطقهای اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا بیش از 5 تا 6 نوع هواپیمای کوچک برای پروازهای منطقهای وجود دارد که این هواپیماها شامل هواپیماهای جت روسی، برزیلی و ژاپنی و در بخش دوم شامل هواپیماهای کانادایی و ATR های ایتالیایی و فرانسوی است.
وی تاکید کرد: کشور ایران هیچ گزینهای به جز توسعه پروازهای منطقهای با هواپیماهای سری دوم ندارد، زیرا که ATRها برای هر 500 کیلومتر پرواز اقتصادی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از انقلاب سیاستهای حمایت از پروازهای منطقهرا دنبال میکردیم گفت: پیش از انقلاب 30 فروند هواپیمای ملخی داشتیم که 5 فروند آنها تنها در آبادان و برای جابجایی کارکنان شرکت نفت استفاده میشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برخی از اظهاراتی که بالهای ATR یخ میزند گفت: این اظهارات 50 سال پیش مرده است و این هواپیماها برای آسمان شهرهای مختلف ایران مناسب هستند.
عابدزاده با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی ضعیفترین سوددهی را در بین 20 صنعت سودده دنیا دارد، گفت: با این وجود صنعت هوانوردی بر توسعه مناطق مختلف بسیار مؤثر است.
وی تاکید کرد:هم اکنون محدودیت پروازی برای همه هواپیماها به ویژه برای هواپیماهای ATR وجود دارد و در چنین شرایطی محدودیت پروازی از ذات هواپیماهاست، بنابراین مقایسه ATR با سایر هواپیماها صحیح نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به فعالیت کمیسیون سانحه اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد از وزارت راه و شهرسازی ایراد میگیرند که چرا کمیسیون سانحه وجود ندارد و من در اینجا میگویم که این کمیسیون به صورت مستقل عمل میکند.
عابدزاده گفت: هماکنون از حداکثر ظرفیتهای کشور برای اداره تحریمها استفاده میکنیم.
انتهای پیام/