یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه "تشنگی" اولین علامت از دست دادن آب بدن است، توصیه کرد: افراد حتما قبل از احساس تشنگی به میزان لازم آب بنوشند.

مشکلات پوستی و  افت فشار خون نشانه های کم ابی استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  فرزاد بابایی کارشناس تغذیه  با بیان اینکه 55 تا60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد، گفت: در صورتی که بدن 15 تا20 درصد آب از دست دهد دچار کم آبی می‌شویم که اولین علامت آن تشنگی است.

بابایی با بیان اینکه  برای جلوگیری از کم آبی بدن بهتر است همه افراد به طور معمول روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشند گفت:بروز مشکلات پوستی و چروکیده شدن پوست افت فشار خون، سرگیجه و غش کردن از دیگر نشانه‌های کم آبی بدن است.

وی عوامل زیادی را در بروز کم آبی دخیل دانست و اظهار کرد: مصرف بعضی داروها از قبیل داروهای ادرارآور، مصرف زیاد نمک، ورزش های طولانی مدت در محیط های گرم و بیماری هایی نظیر اسهال و استفراغ شدید باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود.

این کارشناس تغذیه استفاده از داروهای ادرارآور و مسهل جهت کاهش وزن را امری کاملا اشتباه دانست و گفت: بعضی از ورزشکاران برای رسیدن به وزن ایده آل خود اقدام به مصرف این داروها می‌کنند، در صورتی که مصرف نادرست این داروها نه تنها باعث از دست رفتن میزان زیادی از آب بدن می‌شود بلکه باعث آسیب به دستگاه گوارش هم می‌شود.

وی نوزادان و کهنسالان را حساس ترین گروه های سنی نسبت به کم آبی عنوان کرد و گفت: به دلیل ایمنی و توان بدنی پایین در این سنین، هرگونه اختلال در سیستم گردش آب و الکترولیت می‌تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند.

نایب رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه در ادامه مصرف مایعات، سبزیجات و همچنین مصرف برخی مواد غذایی را از راه‌های جبران کم آبی بدن عنوان کرد و گفت: در بین سبزیجات کاهو که 95 درصد آن را آب تشکیل داده می‌تواند برای آبرسانی به بدن گزینه خوبی باشد.

انتهای پیام/ز

 نوزادان و کهنسالان حساس ترین گروه های سنی نسبت به کم آبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.