روابط تجاری ایران و صربستان افزایش می یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از برنامه ریزی برای افزایش روابط تجاری میان ایران و صربستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در جلسه راهکارهای توسعه روابط تجاری اتاق بازرگانی اهواز و کشور صربستان که در حاشیه اولین همایش مشترک سفرا و رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران با فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور در اتاق ایران برگزار شد، بیان داشت: با توجه به پتانسیل های بسیار زیادی که در استان خوزستان وجود دارد، تشابهات محصولات کشاورزی و نوع کشت محصولات کشاورزی که امکان 3 دوره برداشت در طی یکسال وجود دارد، زمینه لازم جهت صادرات محصولات کشاورزی و همچنین انجام تفاهم نامه ای با مرکز پژوهش های بذر صربستان به منظور انتقال دانش و تکنولوژی وجود دارد.

روابط تجاری ایران و صربستان افزایش می یابد

وی افزود: با توجه به اینکه اتاق اهواز از سوی اتاق ایران به عنوان معین کشور صربستان در نظر گرفته شده، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری نیز جز مواردی است که این اتاق در برنامه فعالیت های خود قرار داده است که از این طریق امکان مذاکرات تجاری بین تجار ایران و صربستان و آشنایی با ظرفیت های 2 طرف فراهم می شود.

حسین ملاعبدالهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان اظهار کرد: یکی از این تفاوت های فعلی کشور با شرایط قبل از تحریم این است که در حال حاضر از سوی شورای امنیت و سازمان ملل تحریم نبوده و این موضوع فرصت هایی را در خصوص توسعه روابط بین المللی با دیگر کشورها در اختیار ما قرار داده است.

وی اذعان داشت: یکی از کشورهایی که ما می توانیم در زمینه توسعه روابط تجاری با ایشان اقدامات مؤثری انجام دهیم کشور صربستان است و در حال حاضر هیچگونه محدودیتی جهت توسعه روابط بین الملل با کشور صربستان وجود ندارد و از طرف آن ها هم این تمایل وجود دارد.

ملاعبدالهی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کشور متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا است، ملزم به رعایت ملاحظات سیاسی و استانداردهای اتحادیه اروپا نیز است و صربستان اولین کشور اروپایی است که رأی خود را در زمینه حقوق بشر به نفع ایران تغییر داده و همچنین اقدام به لغو روادید با ایران کرده است.

روابط تجاری ایران و صربستان افزایش می یابد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان اظهار داشت: آمار گردشگران ایرانی به کشور صربستان از شهریور سال گذشته تا کنون 2 هزار و 500 نفر گزارش شده است، در حالیکه قبل از لغو روادید این تعداد صفر بوده است، لذا باید از فرصت ایجاد شده بهره برداری لازم جهت توسعه گردشگری از طریق شرکت در نمایشگاه ها و معرفی جاذبه های گردشگری صورت پذیرد تا بتوانیم میزبان گردشگرانی از کشور صربستان باشیم.

سیدسلطان حسینی امین و صفدر پیرمرادی اعضای هیأت نمایندگان اتاق اهواز، میرزایی منش عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، امید بن عباس مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان و محمد نجفیان دبیر اجرایی اتاق اهواز سوال هایی در خصوص وضعیت ارز کشور، نحوه ارتباط بخش فناوری و ارتباطات با کشور صربستان، میزان افزایش توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری بلندمدت در کشور صربستان مطرح کردند و سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان پاسخ مورد نظر را بیان کرد.

حسین ملاعبدالهی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل مسائلی که در حوزه بانکی وجود دارد امکان تهاتر با کشور صربستان وجود دارد، لذا می بایست فهرست کالاهایی که قابلیت صادرات آن وجود دارد و میزان آن تهیه شود، همچنین در مقابل فهرست کالاهایی که به ازاء مبادله کالا می توان از کشور صربستان دریافت کرد نیز تهیه شود؛ این اساسی ترین گامی است که می توان انجام داد.

وی ادامه داد: در خصوص سرمایه گذاری بلندمدت بدون تردید سرمایه گذاری در کشور صربستان بسیار سودآور بوده و از آن استقبال می شود و کشور ایران جز معدود کشورهایی است که از طرف دولت صربستان امکان خرید ملک نیز به ایشان داده شده و فضا برای سرمایه گذاری در آنجا مثبت است.

ملاعبدالهی همچنین آمادگی خود جهت انجام هماهنگی ها و مذاکرات لازم جهت اعزام یا پذیرش هیأت های تجاری و شرکت و برگزاری نمایشگاه اختصاصی استان خوزستان در کشور صربستان را اعلام کرد.

بنابراین گزارش در پایان پیشنهادات مطرح شده در این نشست به شرح زیر جمع بندی شده است:

1.مقرر گردید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در نمایشگاه گردشگری که هر ساله شهریور ماه در کشور صربستان برگزار می گردد جهت معرفی جاذبه های گردشگری استان خوزستان و پتانسیل های موجود شرکت نماید.

2. مقرر گردید هیأتی از کشور صربستان جهت بازدید از ظرفیت ها و تولیدات استان خوزستان و برگزاری نشست های مشترک با فعالین اقتصادی دو طرف در زمینه های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی پذیرش شود.

3. مقرر گردید شرایط سرمایه گذاری در کشور صربستان توسط سفارتخانه ایران در کشور صربستان به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ارسال گردد.

4. مقرر گردید فهرست کالاهای صادراتی استان خوزستان جهت معرفی به سفارت جهت هماهنگی های لازم بمنظور ایجاد روابط اقتصادی با کشور صربستان، توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با همکاری دستگاه های ذیربط تهیه گردد.

5. مقرر گردید مذاکرات لازم جهت برقراری خط هوایی اهواز-بلگراد توسط سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در صربستان انجام شود.

6. مقرر گردید تفاهم نامه ای با پژوهشکده بذر صربستان با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز منعقد گردد.

انتهای پیام/گ

افزایش روابط تجاری با کشورهای صربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.