مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های سازمان بهزیستی کشور از چهارم تا یازدهم مرداد ماه را در این گزارش مشاهده کنید.

بسته خبری بهزیستی///فعالیت ۸۰۰ مهدکودک مجاز در استان تهران/مجازات اعدام تاثیر چندانی در پیشگیری از وقوع جرم نداردبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آنها می پردازیم.

 

لزوم آموزش مباحث پیشگیری از اعتیاد به کودکان

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی در شصت و هفتمین كمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد که با دستور کار گزارش طرح‌های تحولی و فوق‌العاده وزارت آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان برگزار شد؛ گفت: نگاه جدیدی در وزارت آموزش و پرورش در حال شكل‌گیری است و آن فعالیت‌های جایگزین به جای آموزش‌های صفر و تهی است. پنج سال پیش سند رشد تكامل یكپارچه كودكان تدوین شد اما هنوز به علت اختلاف بین دستگاهی دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش اجرایی نشده است.

وی افزود: در آن سند، وظایف دو وزارتخانه و سازمان بهزیستی به درستی پیش‌بینی و وظایف هر نهاد براساس توان آن برای گروه‌های مختلف کودک معین شده است.

رییس كمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر پیشنهاد داد كه شورای عالی اجتماعی كشور این سند را برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارائه كند تا بعد از آن اجرایی شود، همچنین محوریت اجرای سند بر عهده آموزش و پرورش باشد.

محسنی بندپی گفت: مباحث پیشگیری از اعتیاد باید از دوران کودکی در مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی‌ها ارائه شود تا از بالارفت هزینه‌های درمان در آینده جلوگیری شود.

راه‌اندازی استاندارد‌ترین مرکز اوتیسم در غرب پایتخت

کیوان دواتگران مدیر کل مرکز توانبخشی غرب پایتخت در نشست خبری  اظهار کرد: ساخت‌ مرکز جامع توانبخشی غرب پایتخت از سال 83 آغاز شد و زمین مورد نیاز مرکز فوق توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از طریق سازمان بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در مرکز توانبخشی غرب تهران خدمات متنوع توانبخشی به معلولان، سالمندان و اقشار نیازمند ارائه می‌شود.

مدیر کل مرکز توانبخشی غرب پایتخت خاطرنشان کرد: مرکز جامع ارائه خدمات توانبخشی به کودکان مبتلا به اوتیسم به صورت کاملا خودگردان اداره می‌شود و با نظر کارشناس دادگستری و به قیمت روز و همچنین با حضور افراد دارای سطوح عالی دانشگاهی مدیریت خواهد شد.

دواتگران همچنین تاکید کرد: در حال حاضر هزینه ارائه خدمات به جامعه هدف در مرکز توانبخشی فوق به صورت آزاد محاسبه می‌شود و مقرر شده است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هزینه خدمات توانبخشی در قالب بیمه به افرادی که از این خدمات استفاده می‌کنند، پرداخت شود.

وی یادآور شد: مرکز جامع توانبخشی غرب پایتخت علاوه بر فعالیت در سایر بخش های ارائه خدمات به معلولان و سالمندان و دیگر گروه‌های توانخواه، روزانه به 50 کودک مبتلا به اوتیسم خدمات درمانی متنوعی ارائه می دهد.

فعالیت ۸۰۰ مهدکودک مجاز در استان تهران

سید احمدرضا محمدیان رئیس انجمن صنفی مهدهای کودک  اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش ها در حال حاضر حدود 800 واحد مهدکودک مجاز تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور در استان تهران به کودکان 6 ماه تا پایان 6 سالگی خدمات ارائه می دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: مبحث آموزش در کودکانی که در دوره پیش از دبستان قرار دارند آموزشی غیررسمی را در برمی گیرد و حرف اول را موضوع پرورش می زند که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس انجمن صنفی مهدهای کودک خاطرنشان کرد: بسیاری از مراکزی که در حال حاضر به عنوان مهدکودک فعالیت می کنند هیچ مجوزی از سازمان بهزیستی کشور ندارند که خانواده ها باید به این موضوع دقت کنند و کودکان خود را به مراکز مجاز بسپارند.

تنها 10 درصد کودکان تهرانی به مهدکودک می‌روند

سید محمد رحیم فاضلی نژاد مدیر بهزیستی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 223 هزار کودک در شهر تهران حضور دارند که تنها 23 هزار نفر از آن‌ها در مهدهای کودک پذیرش شده و نگهداری می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آمار فوق تنها 10 درصد کودکان تهرانی به مهدکودک می‌روند و این کودکان در 456 مهدکودک در سطح شهر تهران نگهداری شده و خدمات متنوع آموزشی به آن‌ها ارائه می‌شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر یک از مهدهای کودک شهر تهران، 50 کودک نگهداری می‌شوند و این تعداد مطابق با استاندارد اصول فعالیت مهدهای کودک است.

فاضلی نژاد همچنین یادآور شد: تعداد کودکان حاضر در برخی از مهدهای کودک شهر تهران هنوز به ظرفیت 50 نفر نرسیده است و امکان پذیرش برای دیگر کودکان در اغلب مهدهای کودک فراهم است.

مجازات اعدام تاثیر چندانی در پیشگیری از وقوع جرم ندارد

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور اظهار کرد: در همه کشورها مجازات خاصی برای کودک آزارها و افرادی که مرتکب جرم کودک آزاری می‌شوند در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به تجربه صاحبنظران و کارشناسان مسائل حوزه اجتماعی تعیین مجازات اعدام در وقوع انواع جرائم مثل کودک آزاری، نمی‌تواند در پیشگیری از وقوع جرائم مختلف اثربخشی لازم را ایفا کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: نوع نگاه صاحبنظران و کارشناسان در سراسر دنیا به جرائم مختلف تغییر کرده است و از مجازات ها و راهکارهای اثر بخش به عنوان جایگزین استفاده می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار