مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا از تلاش برای افزایش سطح زیرکشت این گیاه در کرمانشاه خبر داد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کهریزی مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا از تلاش برای افزایش سطح زیر کشت این گیاه در کرمانشاه به 200 تا 300 هکتار خبر داد.

وی گفت :  95 درصد از روغن خوراکی کشور وارداتی است و  بذر پنج درصد روغنی هم که در داخل تولید می شود، وارداتی است.

کهریزی افزود : سالانه پنج میلیارد دلار بابت واردات روغن های خوراکی ارز از کشور خارج می‌شود.

وی افزود : متاسفانه هیچ گیاه روغنی که در شرایط دیم بتواند رشد کند در کشور وجود ندارد و از طرفی 70 درصد اراضی ما نیز دیم است.

کهریزی گفت : از جمله ویژگیهای گیاه کاملینا مقاومت آن به کم آبی و عدم نیاز به کود شیمیایی و سم می‌باشد.

وی گفت: طی چهار سال گذشته با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده های کشاورزی توانستیم این گیاه را در 12 استان کشور از جمله استان کرمانشاه کشت و سازگاری آن را تائید کنیم.

کهریزی سطح زیر کشت این گیاه را در استان کرمانشاه تا سال گذشته 10 هکتار اعلام کرد و خاطر نشان کرد: از آنجایی که امسال مجوز سازمان غذا و دارو را برای کشت این محصول دریافت کرده ایم، سطح زیرکشت این محصول را در پاییز به 200 تا 300 هکتار افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه "کاملینا" یکی از بهترین محصولات تولید شده توسط دانشگاه رازی است، اضافه کرد: این گیاه در آبان ماه کشت شده و در اردیبهشت برداشت می شود و تاکنون کشاورزان کرمانشاهی با توجه به کوتاهی دوران کشت و نیز هزینه کمتر نسبت به کاشت گندم و جو استقبال بسیار خوبی از آن نشان داده اند.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

95 درصد از روغن خوراکی کشور وارداتی است

 

 

 

برچسب ها: اخباراقتصادی ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.