بشار یکی از زیبایی های با ارزش یاسوج است که سهم عظیمی در عنوان پایتخت طبیعت شدن این شهر داشته.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، سال هاست که بشار، این نبض تپنده شهر یاسوج منظم نمی زند. وقوع خشکسالی ها پی درپی،کاهش میزان بارندگی ها وصدور مجوز برای فعالیت چندین کارخانه دربستر بشار کم بود، که خبر رسید در کنار پل اول و دوم بشار یاسوج برنج‌کاران و در کنار پل مختار لوبیاکاران با ایجاد کانال‌های انحرافی مانع جاری شدن بشار شده‌اند تا شاهد فاجعه زیست محیطی بزرگ دیگری برای این رودخانه باشیم.

عدم رسیدگی به بشار خسارت های زیادی به وضعیت اکولوژیکی آن وارد کرده

عدم رسیدگی به بشار در بازدید اخیر مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مورد تاکید قرار گرفت وجعفری نژاد در بازدیدی که اخیرا از بشار داشت گفت:عدم رسیدگی به رودخانه بشار خسارت ها و آسیب زیادی به وضعیت اکولوژیکی این رودخانه وارد کرده است .

وی اضافه کرد: بروز خشکسالی در چند سال اخیر و  عدم رعایت حق آبه توسط کشاورزان و استفاده غیر اصولی از منابع آبی این رودخانه چالش های مختلفی را در حوزه بشار رقم زده است .

جعفری نژاد بسطامی با تاکید بر رعایت مواردی مانند حق آبه و تنظیم آن بر اساس شرایط رودخانه، اظهار کرد: حق آبه در این بخش باید به نحوی توزیع شود که علاوه بر کنترل چالش ها، از بروز مشکل برای آبزیان جلوگیری شده و کشاورزان نیز بهره برداری قانونمند و متناسبی داشته باشند .

مدیرکل محیط زیست استان خواستار توجه تمام متولیان به وضعیت رودخانه بشار و برخورد با متخلفین و بهره برداران غیر مجاز و آسیب زا در این حوزه شد و اضافه کرد: توجه ویژه به حوزه های زیست محیطی در استان ضروری است.

بریدن نفس های بشار درسایه سکوت وبی تدبیری مسئولان

 

وضعیت مرگبار بشار

البته اگر بخواهیم خشکسالی و کاهش میزان بارندگی دراستان را فاکتور بگیریم باید گفت اقدامات خود ما همانگونه که عنوان شد بیش از هرعامل دیگری نفس بشار را بریده وباعث شده بشار دیگری آن شور وخروش سابقش را نداشته باشد.

موضوعی که مدیرکل سابق محیط زیست استان هم با اعلام مرگبار بودن وضعیت رودخانه بشار گفت: استان ما طبیعت خوبی دارد که ولی ما با اقداماتمان درحال خودزنی ونابودی داشته هایمان هستیم.

صدور مجوز فعالیت چندین کارخانه شن وماسه وسنگ شکن را دربستر رودخانه بشار دقیقا مصداق همین امر است.

مدتها پیش مسئولان استانی مجوز فعالیت چندین کارخانه شن وماسه وسنگ شکن را دربستر این رودخانه صادر کردند، فعالیتی که طبق گفته خود آنها درهمان مقطع زمانی، قرار نبود دوام چندانی داشته باشد،با این حال اما در اثر کم کاری وشاید عدم نظارت ها کار به جایی رسید که هنوز بشار با این مشکل دست وپنجه نرم می کند.

در چنین شرایطی و در دوره استانداران قبل از جمع آوری کارخانه های شن وماسه وبرخورد قانونی با آنها وانتقالشان به مکان دیگری سخن به میان آمد، ولی از سال 84 هیچ کدام از مصوبه هایی که دراین خصوص ابلاغ شد به مرحله اجرا نرسید و تنها چند کارخانه دار حاضر به ادامه فعالیت هایشان درمنطقه دیگری شدند و بقیه با وجود هشدارها ومصوبه های موجود همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

در زمان استانداری موسی خادمی نیز این مسئله در دستور کار وی قرار گرفت و  تاکید کرد که این کارخانه ها بدون هیچ ملاحظه ای باید جمع آوری وبه منطقه کوهستانی دلی بجک منتقل شوند،با این حال وعلیرغم تاکید عالی ترین نماینده دولت دراستان این دستور او هم نتوانست مانع فعالیت کارخانه داران شود.

اُفت سطح رودخانه بشار، برهم خوردن تعادل اکولوژیک آن و مرگ گونه های گیاهی و جانوری این رودخانه و مرگ آبزیان ماحصل فعالیت کارخانه ها در بستر شریان حیاتی شهر یاسوج بود وبشار را هر لحظه به مرگ نزدیک تر می کرد وگویا بین مسئولان هم عزمی برای نجات بشار وجود نداشت .

 

حریم قانونی باید به طور کامل رعایت شود

این معضل دامنه دار وکهنه به استاندار دولت دوازدهم رسید وعلی محمد احمدی سعی کرد این مشکل را با اقتداربیشتری دنبال کند.

وی در نشست بررسی وضعیت کارخانه‌های شن و ماسه مستقر در حریم رودخانه بشار گفت جانمایی، کمک‌های فنی و اعتباری و تسهیلات لازم با بهره کم برای جابجایی کارخانجات تولید شن و ماسه در حریم رودخانه بشار توسط متولیان امر ضروری است.

وی با بیان اینکه برخی مسائل خط قرمز استان است، تاکید کرد: در تمام شرایط از جمله راه‌ها و رودخانه‌های استان حریم قانونی باید به طور کامل رعایت شود.

احمدی ابراز کرد: تعدادی از کارخانجات تولید شن و ماسه در حریم بستر روخانه بشار  قرار گرفته اند که باید منتقل شوند.

 

بریدن نفس های بشار درسایه سکوت وبی تدبیری مسئولان
 

تعیین ضرب الاجل برای تعیین تکلیف وضعیت بشار

هر چند طی این سالها از تعداد کارخانه های حاضر دربستر بشار کاسته شده،با این حال اجرای قانون باید برای همه یکسان باشد وتمامی این کارخانه هایی که عنوان می شود چند مورد آنها به افراد خاصی منتسب هستند،هم باید برای جابجایی اقدام کنند تا این مشکل یک بار برای همیشه از دل بشار رخت ببندد که البته این مهم جز باهمکاری دستگاه قضا محقق نخواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان درهمین خصوص اظهارداشت: ادارات و سازمانها و مسئولین حفظ حوزه امنیت رودخانه بشار یک ماه فرصت دارند مسئله کارخانه هایی که از بستر رودخانه شن و ماسه برداشت می نمایند روشن کنند و چنانچه قرار است عده ای به فعالیت شان در رودخانه بشار ادامه دهند و عده ای تعطیل شوند یا همه تعطیل و یا اینکه دیگران نیز فعالیت کنند و این شورا پس از پایان این فرصت از رودخانه بشار بازدید خواهند کرد.تعیین این ضرب الاجل از جانب دستگاه قضا در واقع محک خوبی برای تعیین تکلیف وضعیت این رودخانه است تا بشار بتواند بالاخره نفسی از سرآسودگی بکشد.

 

فاجعه زیست محیطی درسایه بی تدبیری محیط زیست وآب منطقه ای

گذشته از تعیین تکلیف وضعیت کارخانه ها همانگونه که اشاره شد معضل دیگری که این روزها درسایه سکوت مسئولان دامن گیر بشار شده.،استفاده کشاورزان از آب رودخانه بشاراست ،در واقع این کشاورزان 50 متر پایین تر از پل اول و دوم بشار را با ایجاد کانال انحرافی بسته اند ودر طرف وزیر پل سوم بشار نیز کانالی با هدف پمپاژ آب برای آبیاری 800 هکتار لوبیا در مختار ایجاد کرده اند،که این امر موجب ایجاد یک فاجعه زیست محیطی و نابودی هزاران قطعه ماهی و آبزی شده است وهمه اینها درشرایطی بوده که پیش از این آب منطقه ای استان کشت محصولات آب خصوصا برنج را ممنوع اعلام کرده بود.

وقوع این فاجعه یک سوال اساسی را مطرح می کند، اینکه چگونه در سایه بی خبری وبی نظارتی ودور ازچشم دو دستگاه آب منطقه ای ومحیط زیست به عنوان دستگاههای اصلی ومتولی چنین اتفاقی افتاده است.

 

بریدن نفس های بشار درسایه سکوت وبی تدبیری مسئولان

 

بشار بمیرد،یاسوج می میرد

از بشار پربرکت تنها نیمه جانی مانده بود که آن هم به لطف بی تدبیری مسئولان وطمع برخی از کشاورزان ومردم به حالت احتضاردرآمده است.گویی ما فراموش کرده ایم اگر بشار بمیرد همان اتفاقی می افتد که معاون عمرانی استاندار هشدارش را داد.

عزیزفیلی معاون استاندار دراین باره گفت: اگر روزی مرگ بشار فرا برسد انگار مرگ مردم یاسوج رسیده، لذا دستگاه‌ها منابع شخصی و دستگاه‌های خود را برای نجات بشار کنار بگذارند.

حال با توجه به به این شرایط و میزان اهمیت بشار در شهریاسوج وحتی سایراستانها ضروری است که مسئولان هرچه سریعتر برای نجات این رودخانه سراسر برکت دست به کار شوند واجازه ندهند زندگی در بشار بمیرد.

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/س

برچسب ها: محیط زیست ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
عجب