مرحله نخست مرمت برج تاریخی کمارج از آثار تاریخی دوره صفویه در بخش کنار تخته شهرستان کازرون آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد رضا معینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان کازرون، گفت:  برج تاریخی دیده بانی کنار تخته سال ۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در بلند‌ترین نقطه تپه مشرف بر دهستان کمارج قرار دارد.

وی با بیان اینکه این برج تاریخی از مصالح سنگ و گچ ساخته شده و از بیرون نمایی دایره‌ای شکل، و از داخل نمایی هشت ضلعی و گنبد دار دارد در مورد کاربری این برج تصریح کرد: در دوره صفویه استان بوشهر از مناطق استقرار و مبادلات کالا‌های تجاری و محل بار انداز این گونه کالا‌ها به کشور‌های اروپایی بوده که کاروان‌های حامل محموله‌های تجاری پس از عبور از استان فارس به سوی استان بوشهر حرکت می‌کردند.

معینی ادامه داد: برای استراحت کاروانیان، کاروانسرا‌هایی در بین راه با هدف حفاظت از  مکان‌ها، اعضای کاروان‌ها و برج‌های دیده بانی بر بلندترین نقطه در این مسیر نیز ساخته شد که حرکت و امنیت کاروان‌ها را رصد می‌کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان کازرون افزود: این برج در زمان جنگ جهانی اول و دوم برای رصد حرکت قوای بیگانه و اطلاع رسانی به نیرو‌های خودی نقش عمده‌ای داشته است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/ت

مرمت مرحله نخست برج تاریخی کمارج در بخش کنار تخته شهرستان کازرون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار