مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مرمت محوطه برزن در تخت جمشید آغاز و فعالیت‌ها بر محافظت متمرکز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه هدف و رویکرد اصلی در مرمت محوطه برزن حفاظت است، بیان کرد: کاوش برزن در دهه‌های ۳۰، ۴۰ آغاز شده، که قبل از انقلاب و در سال‌های اوایل انقلاب نیز بخش‌های کوچکی از این محوطه مرمت شدکه با متوقف شدن کار این محوطه دچار آسیب و فرسایش شد.

وی با بیان اینکه بنا‌های این محوطه بیشتر خشتی است، افزود: امسال امکان مرمت و محافظت از این محوطه میسر و مقرر شد ۲ تیم باستانشناس و حفاظت در کنار هم در قالب یک برنامه این طرح را اجرا کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تصریح کرد: مجوز کاوش گرفته شده و نقاطی که در گذشته کاوش شده، آواربرداری می‌شود که کار حفاظت این محوطه انجام می‌شود، که کار حفاظت و کاوش این محوطه چندین سال زمان می‌برد.

فدایی ادامه داد: در چند ماه گذشته کارگاه تولید خشت راه‌اندازی شده و چندین هزار خشت نیز تولید شده که تا شروع کار موضوع مرمت و حفاظت این محوطه بررسی می شود.

وی با اشاره به پاکسازی محیط برزن از گیاهان هرز در چندین نوبت اضافه کرد: پاکسازی محیط، نقشه‌برداری مجدد و مستندنگاری بخشی از مقدماتی است که برای شروع طرح انجام شده و در چند روز آینده مرمت محوطه برز آغاز می‌شود.
انتهای پیام/ت

مرمت محوطه برزن در تخت جمشید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.