سناتور‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در تلاشند تا تصمیم رئیس‌جمهور این کشور درباره خروج از پیمان ناتو را منوط به دریافت مجوز از سنا نمایند.

تلاش سناتورهای آمریکا برای ممانعت ترامپ برای خروج از ناتو بدون موافقت سنابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به دنبال راهی هستند تا از تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  برای خروج این کشور از پیمان ناتو بدون دریافت مجوز از سنا جلوگیری کنند.

بر اساس لایحه جدید که از سوی شماری از سناتورهای آمریکا از جمله سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته خدمات نظامی سنا مطرح شد، رئیس جمهور آمریکا باید موافقت دو سوم از اعضای سنا را برای تغییر یا پایان دادن به عضویت آمریکا در پیمان ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، بدست آورد. طبق ماده 2 از بخش دوم قانون اساسی، رئیس جمهور آمریکا برای انجام معاهدات باید موافقت دو سوم از اعضای حاضر در مجلس سنا را کسب کند.

یکی از اعضای کمیته روابط خارجی و خدمات نظامی سنا اعلام کرد: همانطور که برای پیوستن به پیمان ناتو موافقت سنا لازم بود رئیس جمهور فعلی آمریکا یا هر رئیس جمهور دیگری برای خروج از ناتو مستلزم دریافت موافقت اعضای سنا است. این قانون همچنین به مشاور حقوقی سنا این اجازه را می‌دهد تا هر گونه تلاشی از سوی رئیس جمهور و دولت او برای خروج از پیمان 29 عضوی ناتو بدون دریافت مجوز از سنا را به چالش بکشاند.

سناتور مک کین نیز اعلام کرد: متاسفانه بدرفتاری ترامپ با نزدیکترین متحدان ما تردیدها را درباره پایبندی آمریکا به تعهدات خود در ناتو و ارزش‌های دفاعی آن افزایش می‌دهد. در آینده مجلس سنا باید آماده دفاع از نقش قانونی خود باشد. در این قانون لازم است تا اطمینان حاصل شود که هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند آمریکا را بدون دریافت موافقت سنا از پیمان ناتو خارج کند.

هرچند رئیس جمهور آمریکا علنا تهدید به خروج از ناتو نکرده است، از زمانی که ترامپ بارها دیگر اعضای ناتو را برای عمل نکردن به تعهدات خود در بحث افزایش هزینه‌های دفاعی مورد انتقاد قرار داده است، روابط میان این کشور و اروپا به بدترین حالت خود رسیده است. ترامپ در موارد متعددی با اعلام اینکه تنها 5 کشور از 29 کشور عضو ناتو، 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی کرده‌اند، تاکید کرد که دیگر کشورهای عضو پیمان ناتو باید سهم منصفانه خود را پرداخت کنند.

در حاشیه نشست اخیر ناتو در بروکسل، اعضای این پیمان موافقت کردند تا سال 2024 میزان اختصاصی از تولید ناخالص داخلی خود به هزینه‌های نظامی را افزایش دهند. همزمان دونالد ترامپ پیشنهاد افزایش سهم اختصاصی به بودجه دفاعی  به 4 درصد از تولید ناخالص داخلی را ارائه داد هرچند این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت.

انتهای پیام/

لایحه سنا برای جلوگیری از خروج احتمالی آمریکا از پیمان ناتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار