کشمیری با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این حوزه نیازمند توجه است و در سازمان مدیریت برنامه‌هایی برای آن داریم.

توجه ویژه سازمان مدیریت به شرکت‌های دانش‌بنیان / توسعه کسب‌وکار‌ها کالبد اصلی پارک‌های  علم و فناوریبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد رحمتی معاون توسعه و منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اولین همایش و نمایشگاه پارک های علمی فناوری در حوزه مدیریت سبز که در دانشگاه امیرکبیر درحال برگزاری است با بیان اینکه این دانشگاه فعالیت علم و فناوری خوبی داشته است، گفت: با وجود آنکه دانشگاه فضای فیزیکی مناسبی ندارد اما از ماموریت‌های علمی و فناوری عقب نمانده است.

معاون توسعه و منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره پارک علم و فناوری دانشگاه اظهار کرد: در دانشگاه پارک علم و فناوری بوجود نیامده است اما هدف ما ایجاد برج های فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

همچنین مهدی کشمیری مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در ادامه برنامه با اشاره به اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: این حوزه نیازمند توجه ویژه است و خوشبختانه در سازمان مدیریت احتمام ویژه ای به این بحث داشته ایم.

اهمیت نقطه جغرافیایی مناسب برای تشکیل پارک‌های علم و فناوری

وی درباره توسعه فیزیکی اظهار کرد: لازم است جهش و مشارکت ویژه‌ای در زمینه علم و فناوری بوجود آید و مشارکتی بین منابع و توسعه فیزیکی دانشگاه باید در نظر گرفته شود.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به محتوای پارک علم و فناوری در اقتصاد کسب و کار بیان کرد: کسب و کار کالبد و موضوع اصلی در پارک‌های علم و فناوری است و برخلاف مراکز آموزشی و پژوهشی مولفه های اصلی پارک علم و فناوری در شکل گیری و موفقیت پارک ها موثر هستند.

کشمیری با اشاره به اهمیت نقطه جغرافیایی مناسب برای تشکیل پارک‌های علم و فناوری گفت: می توانیم دانشگاهی را در 30 کیلومتری شهری ایجاد کنیم و تمام تجهیزات را هم در آنجا گردهم آوریم اما این امر برای ایجاد پارک علم و فناوری امکان پذیر نیست زیرا اولین شرط پارکهای علم و فناوری موقعیت جغرافیایی است؛ اصول شهرسازی، منظره و معماری، فناوری و نوآوری و مدیریت سبز از ارکان مهم در موفقیت های پارک های علمی و فناوری هستند.

جایگاه اصلی اندیشه‌های تحول‌گرا دانشگاه است

سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه در اولین همایش و نمایشگاه پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز در خصوص بودجه امسال مراکز علمی کشور گفت: بودجه پارک‌های علم و فناوری تا 50 درصد افزایش داشته و امسال هم علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی در حل مشکلات اساسی کشور هیچ دغدغه‌ای نخواهیم داشت بودجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور هم بدون هیچ کاستی پرداخت می‌شود.

نمکی با بیان اینکه انتظار ما از دانشگاه همیاری در حل مشکلات کشور است گفت: تاثیری که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور می‌تواند بر روند حل مسائل کشور در سطح کلان داشته باشند بزرگترین خدمت آنها به کشور است باید نقش دانشگاه در تولید ثروت مشخص شود.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه جایگاه اصلی اندیشه‌های تحول‌گرا دانشگاه است گفت: انسان‌های تحول‌گرا چند بعدی هستند و با تحقیق و پژوهش به حل مشکلات کشور کمک می‌کنند این توانایی در دانشگاه رشد می‌یابد امروزه در حوزه محیط زیست دچار مشکلات جدی هستیم و اگر نتوانیم این مشکلات را حل کنیم معضلات بیشتری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تخصیص بودجه در محیط زیست هزینه نیست گفت: موضوعاتی همچون آموزش، محیط زیست، پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است اعتقاد داریم جز دانشگاه جای دیگری نمی‌تواند راهکار ارائه دهد ما منتظر راهکارها از سوی کارشناسان و اساتید دانشگاهی هستیم.

47 درصد پارک های علم و فناوری مدیریت راهبردی دارند

در ادامه این مراسم محمدتقی نظرپور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم هدف از مدیریت سبز را توجه به سیاست‌های بالادستی نظام در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست دانست و گفت: تا کنون حدود 20 پارک علم و فناوری یعنی 47 درصد پارک‌ها دارای مدیریت راهبردی هستند.

وی در توضیح شاخص‌های 9 گانه مدیریت سبز گفت: 9 شاخص کنترل سیستم‌های حرارتی کنترل سیستم روشنایی، استفاده از فناوری‌های پارک، کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، حمل و نقل، مدیریت میزان مصرف کاغذ، مدیریت پسماند، فرهنگسازی و توسعه مدیریت انرژی و مدیریت مصرف آب از جمله شاخص‌های مدیریت سبز هستند برای مثال اگرچه اتوماسیون اداری مصرف کاغذ را در امور اداری کاهش داده است با این وجود باید در مصرف کاغذ بیشتر صرفه‌جویی کنیم.

نظرپور با طرح این سوال چرا باید بر روی مدیریت سبز تمرکز کنیم افزود: محدودیت منابع انرژی، گران شدن انرژی‌های فسیلی، آلودگی‌ آب‌های زیرزمینی، مشکلات دفع فاضلاب از مهمترین معضلاتی است که تنها به کمک مدیریت سبز آنها را برطرف کرد.

نظرپور با بیان اینکه در بودجه سال 97 برای مدیریت سبز ظرفیت خوبی در نظر گرفته شده است گفت: اولین پارک علم و فناوری در سال 1372 تاسیس شد که در حال حاضر امروزه 43پارک علم و فناوری در کشور مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.