دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به توییت تهدید آمیز ترامپ درباره ایران نوشتند که ما به ایران حمله نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهدیدهای توییتری ترامپ برای کسی تازگی ندارد و او در طول روزها و هفته ها به تهدید و ارعاب کشورها و افراد به بهانه های مختلف می پردازد که تهدید نظامی روسیه و کره شمالی، هشدار به اروپا و چین برای افزایش تعرفه های واردات و تهدید ناتو به خروج آمریکا از آن، بخشی از این سیاست های مبتنی بر تهدید دونالد ترامپ است که نمونه آخر آن تهدید به ظاهر سخت ایران با استفاده از حروف بزرگ بود! "ما دیگر آن کشوری نیستیم که سخنان جنون آمیزتان در مورد خشونت و مرگ را تاب بیاوریم. حواست را جمع کن"

نوگانگستر آمریکایی در عصر جدید

ترامپ؛ نوگانگستری در قرن 21

ترامپ با شروع دولت خود به مخالفت با ایران و کشورهایی که مخالف سلطه گری و استعمار در دنیا هستند پرداخت و با تهدید، ارعاب و اعمال فشارهای گوناگون نشان داد گانگستری نوظهور در قرن 21 است که نمونه آخر عدم پایبندی او به تعهدات بین المللی، خروج یکطرفه اش از برجام و توافق هسته ای با ایران بود که واکنش های زیادی چه در داخل آمریکا و چه خارج آن را در پی داشت. نوگانگستر آمریکایی تنها به خروج از برجام بسنده نکرده و هر روز با تهدید و هشدار سعی در کشاندن مجدد ایران به میز مذاکره برای دستیابی به توافقی استعماری با روح سلطه گری دارد که آخرین نمونه این تهدید به ظاهر سخت، توییت او در پاسخ به سخنان شجاعانه حسن روحانی در جمع سفرای کشورهای خارجی بود.

بستن تنگه هرمز ابزار دفاعی ایران است

تهدید به انسداد تنگه هرمز از سوی ایران تنها در شرایطی صورت می گیرد که تمام راه حل های سیاسی به بن بست رسیده و دشمن سعی در به کرسی نشاندن حرف خود با استفاده از تهدید و زور داشته است. علاوه بر دوره جنگ تحمیلی، ایران در سال 2011 و در بحبوحه تحریم ها نیز چنین تهدیدی کرد و جامعه جهانی این تهدید را جدی گرفت و عقب نشینی کرد. اکنون نیز با توجه به جنگ تجاری آمریکا با ایران برای تحریم کامل نفت، ایران به عنوان یک اهرم فشار از این گزینه کمک می‌گیرد، چرا که دیپلماسی بدون ابزار و قدرت نظامی،  بی اثر است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند کوچک ترین تحرک در تنگه هرمز، (نه حتی بستن آن) باعث افزایش قیمت نفت و بنزین و بالا بردن هزینه های این کشورها خواهد شد.

بیش از 17 میلیون بشکه نفت خام _ یک سوم حمل و نقل نفتی جهان از راه دریا_ روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کند که تحرکات نظامی سبب بالا رفتن هزینه های بیمه کشتی ها و بالا رفتن قیمت نفت خواهد شد. فضای مجازی این روزها میدانی برای بیان اظهار نظرها و مواضع برخی مقامات و کارشناسان آمریکایی و غیرآمریکایی شده و هر روز شاهد موضع و گزارشی جدید در حمایت و یا مخالف در مواضع مقامات ارشد سیاسی و نظامی دو کشور هستیم که در این میان افرادی مخالف سیاست ها و اظهارات جنگ طلبانه دونالد ترامپ هستند.

نوگانگستر آمریکایی در عصر جدید

حروف بزرگ یا لاف بزرگ

حساب کاربری دموکرات‌های کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی جالب در واکنش به توییتترامپ درباره ایران می نویسد که "استفاده از حروف بزرگ در توییت ترامپ شما را از مسئله اصلی منحرف نکند؛ ما به ایران حمله نمی‌کنیم".

تحلیلگران نظامی نیز مثل ریک فرانکونا، افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی ایالات متحده که در خاورمیانه کار می کرد ، به CNN می گوید که "ما در گذشته شاهد حجم زیادی از کلمات بسیار جنجالی از آقای ترامپ بوده ایم، اما این کلمات بسیار عجیب و خطرناک است. این تحلیلگر و وابسته سابق نظامی ارتش آمریکا در سوریه می گوید که با دیدن این توئیت در ابتدا شوکه شدم، ترامپ پیش از این هم اظهارات فتنه جویانه ای داشته و می دانم که وی در برابر ایران سرخورده و ناامید شده است.

کریستین امانپور کارشناس ارشد بین المللی شبکه تلویزیونی CNN نیز در تحلیل تنش‌های ایران و آمریکا می گوید که «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر دچار یاس شده است. دولت ترامپ سیاست تهاجمی و بی مهابایی علیه ایران در پیش گرفته است. آمریکا در تلاش است مانع از خرید طرف‌هایی شود که می‌خواهند از ایران نفت خریداری کنند. باید توجه داشت که یک سوم نفت جهان از طریق تنگه هرمز جابجا می‌شود. در دهه هشتاد تنگه هرمز مسدود شد و ایران نشان داد که می‌تواند جریان نفت را از طریق این تنگه کنترل کند. ایران می‌گوید اگر چنین بلایی سر ایران بیاورند، این کشور نیز گزینه بستن تنگه هرمز را دارد.

ضعف شدید ترامپ در برابر پوتین

استفن کالینسون خبرنگار برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با  CNN می گوید که  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسئله ایران را در شرایط کنونی برجسته کرده و این کار برای منحرف کردن توجه افکار عمومی آمریکا از مسائل پیش آمده در هفته گذشته است. ترامپ در نشست هلسینکی در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به صورت فردی ضعیف و فرودست ظاهر شد. حالا ترامپ با پیام های تند علیه ایران تلاش می کند اين وضع را تغییر بدهد تا دیگر ضعیف به نظر نرسد.

نوگانگستر آمریکایی در عصر جدید

نشریه فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی طرح وزیر امور خارجه آمریکا برای فشار بر ایران را یک خیال واهی توصیف کرد و می نویسد که تیم ترامپ یک طرح یا استراتژی واقعی برای رسیدن به خواسته‌های غیرواقع‌بینانه‌اش در خصوص ایران ندارد. فارین پالیسی می‌افزاید که حقیقت این است که تیم ترامپ یک طرح یا استراتژی برای مجبور کردن ایران به انجام آنچه آمریکا خواهان آن است، ندارد. بدتر از آن، اینکه کاخ سفید بسیار بعید است بتواند همکاری مورد نیاز اروپایی‌ها برای اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه بر ایران را به دلیل نحوه برخورد دولت ترامپ با توافق هسته‌ای با ایران در ماه‌های اخیر را به دست آورد. به نوشته فارین پالیسی، دولت ترامپ با استراتژی جدیدش در قبال ایران بار دیگر بی‌تجربگی خود را نشان داد.

وزارت خارجه آلمان خواهان رفع تنش است

کریستوفر بورگر نماینده رسمی وزارت خارجه آلمان در گزارشی که توسط اسپوتنیک منتشر شده، اعلام کرده که وزارت خارجه آلمان خواهان مذاکرات و گفت‌وگو بوده و طرفین را به رفع تنش لفظی فرا می خواند". بورگر می افزاید که خطرات ناشی از کاربرد زور هیچگاه نمی تواند به اوضاع متشنج در منطقه خاورمیانه کمک کند. دولت آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ سیاست خشن و سخت گیرانه ای را در ارتباط با ایران در پیش گرفته است. همچنین هانس یوزف فل، رئیس گروه "دیده‌بان انرژی" در آلمان در گفت و گو با دویچه وله هشدار داده که تهدید به بستن تنگه هرمز در جهانی که به منابع فسیلی وابسته است، تنها تنش را بیشتر می‌کند و من واقعأ امیدوار هستم که اتحادیه اروپا راهی برای خروج از این بحران پیدا کند.

نشریه ایتالیایی لینکیئستا می نویسد که پس از کره شمالی و اروپا، اکنون ترامپ انگشت خود را روی دستور کاری خاورمیانه گذاشته و ایران را تهدید کرده است. این نشریه در ادامه می افزاید که آیا واقعا باید باور کنیم که جمهوری اسلامی که در سال های اخیر از نظر نفوذ راهبردی توسعه زیادی یافته، یک خطر بزرگ برای سه کشور آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی محسوب می شود؟ لینکیئستا نوشته ایران کشوری غیور است و یک حس قوی ملی گرایی دارد. ایران دارای ارتشی قوی و شبه نظامیان معتبر بوده و اقدام نظامی علیه ایران یک دیوانگی است چرا که با واکنش تهران مواجه شده  و می تواند خسارات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

نوگانگستر آمریکایی در عصر جدید

تنها 9 درصد از آمریکایی ها موافق جنگ علیه ایران هستند!

اعلان جنگ یک دولت علیه کشوری دیگر، به طور معمول باید با همراهی و پشتیبانی مردم کشور تهدید کننده به جنگ همراه باشد که در این زمینه دست ترامپ و دولتش بسیار خالی است، به طوری که نظرسنجی انجام گرفته از سوی روزنامه «هافینگتون پست» حاکی از آن است که بیش از نیمی از مردم آمریکا با ایده دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور مبنی بر جنگ با ایران مخالف هستند. طبق این نظرسنجی، فقط ۲۳ درصد از مردم ایالات متحده از ایده اعلام جنگ علیه ایران حمایت و ۵۳ درصد با آن مخالف هستند. این درحالی است که از این میان، آمار آنهایی که در اعلام جنگ علیه ایران جدی هستند رقم ناچیز ۹ درصد است، حال آنکه آمار آنهایی که مطلقاً مخالف جنگ با ایران هستند، ۳۷ درصد اعلام شده است.

همچنین ماه گذشته رسانه های آمریکایی اعلام کردند در جلسه تصویب قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور، اصلاحیه ای در این قانون تصویب شد که اختیار اعلام جنگ علیه ایران را از دولت گرفته و آن را به اخذ مجوز از کنگره مشروط می کند. این اصلاحیه که از سوی کیت الیسون عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد شده و مورد حمایت تعدادی دیگر از نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه این مجلس بود، به اتفاق آرا تصویب شد. الیسون در پیامی توئیتری دراین باره می گوید که تصویب این اصلاحیه فراحزبی مخالفتی قدرتمند و به موقع با خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای ایران و ادبیات خصمانه فزاینده او است. الیسون در ادامه تاکید کرده که پیام روشن این اصلاحیه این است که مردم آمریکا و اعضای کنگره خواستار جنگ با ایران نیستند. امروز کنگره اختیار استفاده از نیروی دفاعی را بازپس گرفت. باربارا لی دیگر عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا که از این اصلاحیه حمایت کرده بود، می گوید که چند هفته پس از خروج ننگین رئیس جمهور ترامپ از توافق ایران، تضمین تداوم دیپلماسی با ایران و با منطقه از همیشه مهم تر است.

می خواهم توافق کنم

پس از مخالفت های سناتورها، کارشناسان سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکایی شاهد عقب نشینی ضمنی ایالات متحده از بیان مواضع جنگ طلبانه خود هستیم که نشان دهنده درک صحیح آن ها از عواقب منطقه ای و بین المللی آغاز جنگ و درگیری با ایران است. ایالات متحده آمریکا سیاست سقوط یا تغییر رژیم ایران را در پیش ندارد، این صحبت ها روز جمعه از سوی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان یک نشست خبری در پنتاگون بود. متیس گفته که هدف واشنگتن تنها محدود کردن رفتارهای تهدیدآمیز ایران در منطقه خاورمیانه است. او افزود: «آنچه از آنها می‌خواهیم تغییر رفتارشان و کاستن از تهدیداتی است که با نیروهای نظامی خود، با سرویس امنیتی و با جنگ های نیابتی خود می‌توانند برای منطقه داشته باشند.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به پرسش‌های رویترز درباره احتمال وقوع جنگ با ایران در پاسخ گفته که "رک و راست بگویم، به دنبال تغییر رژیم نیستیم. به دنبال تغییر در رفتار حکومت ایرانیم. سعی داریم ایران را به سمت انتخاب‌های دشوار برانیم، یا روش‌هایشان را تغییر می‌دهند و یا درخواهند یافت که با ادامه‌دادن به اقدامات بدخواهانه شرایط دشوار تر می‌شود".

نشانه های عدم اراده جدی ترامپ برای ورود به جنگی همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی او دوروز پس از تهدید روحانی و ایران در جمع کهنه‌ سربازان آمریکایی که در خارج از کشور خدمت کرده‌اند نمایان شد. او در این سخنرانی اعلام کرد ایالات متحده آماده توافق واقعی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است.  یورو نیوز به نقل از ترامپ نوشته که «باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد اما ما آماده یک توافق واقعی هستیم. نه توافقی که با دولت قبلی انجام شد و یک فاجعه بود. ترامپ اما این روزها باز هم با اظهاراتی جدید پوشالی بودن تهدیدهای خود را به اثبات می رساند و اعلام می کند "حاضرم بدون هیچ پیش‌شرطی با روحانی ملاقات کنم، در هر کجا و هر زمان که آنها بخواهند"!

نوگانگستر آمریکایی در عصر جدید

نگاهی دقیق تر به واکنش ها و لفاظی های ترامپ نشان دهنده این است که او به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی نیست. در حقیقت، او یک و نیم روز بعد از توئیتش، ادعا کرد که او دنبال امضای یک توافق است و امروز پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط می دهد. این چرخش آشکار نشان می دهد که دولت آمریکا هیچ استراتژی منسجمی در قبال ایران ندارد. دولت او به طور احمقانه و یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شد و یکی از اهداف فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، تسهیل تغییر رژیم است، اما این سیاست هم کارآمد نخواهد بود. زیرا علیرغم همه لفاظی های گزافه گویانه ترامپ، وقتی صحبت از استفاده از زور در خارج می شود، او بسیار از ریسک متنفر است. این در حالی است که او توسط دو شخص بسیار تندرو – مایک پومپئو، وزیر خارجه، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی - احاطه شده است.

چه آمریکا بخواهد از طریق زور نظامی، سیاست تغییر رژیم را در ایران اجرا کند و چه بخواهد از طریق فشار اقتصادی در داخل ایران ناآرامی ایجاد کند، هر دوی این سیاست‌ها خطرناک و بی پروا خواهد بود. اگر آمریکا به ایران حمله نظامی کند، میلیارد ها دلار هزینه متحمل خواهد شد و مردم ایران هم از دولت شان حمایت خواهند کرد و قطعا چنین تلاشی، آمریکا را به لحاظ بین المللی در انزوا قرار خواهد داد. روسیه و چین تقریبا به طور قطعی به نظام ایران حمایت دیپلماتیک، مادی و نظامی خواهند داد و سرانجام ایران هم احتمالا برنامه هسته ای را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

سید محسن حسینی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۰۸:۲۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
نمی توانید حمله کنید.یعنی هیچ کاری نمی توانیدبکنید ای ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
آمریکا را به لحاظ بین المللی در نابودی قرار خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
آمریکا را به لحاظ بین المللی در نابودی قرار خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۶:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
امریکا هیچ غلطی نمیکند این حرف در گوشتان باشد این سخن از امام خمینی ره هست .ما باید اتحاد داشته باشیم در کشور با اخلاگران اقتصادی برخورده شدید شود کافی هست.
Iran (Islamic Republic of)
فتانه
۰۹:۲۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
زنده باد ایران وایرانی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سهيل
۰۲:۱۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
چطور ميشود فردى انقدرنادون باشد این ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
الهی بمیری ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
لعنت بر این ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
این فکر میکنه چقدر دیگه به این زندگی حیوانی اش ادامه خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ هیج غلطی نمی کند.دیوانه ای بیش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
مذاکره با آمریکا کار بیهوده ای است
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۷:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
همینقدر می دانیم که آمریکا اگر غلطی می توانست بکند تا حالا کرده بود در عین حال او باید بداند که ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
جوانان ایرانی
۰۱:۲۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
امام خمینی ره

امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکند
آخرین اخبار