وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به استان خراسان رضوی برای تایید نیازهای ارزی واحدهای صنفی و صنعتی به عنوان اولین استان پایلوت تفویض اختیارداده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد شریعتمداری در جلسه با فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی، صنتعگران و نمایندگان اتاق های بازرگانی و اصناف مشهد، گفت: هرگونه درخواست ارز اعم ازمواردی که ثبت سفارش شده ویا منبعد در حوزه تامین مواداولیه و ماشین آلات تولیدی که درکشورساخته نمی شوند و نیاز به انجام ثبت سفارش باشد، صرفا با همکاری انجمن ها اتاق های بازرگانی و اصناف وتایید سازمان صنعت معدن وتجارت و با ایجاد ساختاری دقیق و شفاف مستقیما به کارگروه مربوطه ارجاع خواهدشد.

وی اعلام کرد: خراسان رضوی ازمهمترین استانهاست وابلاغ ومکاتبات لازم صورت خواهدگرفت که برای تامین ارز مواد اولیه وماشین آلات واحدهای صنعتی وتولیدی صنفی استان به استان تفویض می شود تابا سهولت وسرعت عمل انجام پذیرد و این موضوع به شدت مورد تشویق و توجه کارآفرینان حاضر در جلسه قرار گرفت.

وی افزود: بحث اخلاق مصرف کننده و اخلاق در اقتصاد از سال 1970 به بعد جدی تر شد و به عنوان یک مفهوم تاثیرگذار ویژه به آن پرداختند.

وی گفت: انتظارات عقلایی می تواند اقتصاد کشور را بدون درنظرگرفتن شاخص ها و واقعیت های اقتصادی دگرگون کند و در سال های اخیر سوء رفتارهای اقتصادی هم مطرح شده که در ایران خیلی مغفول مانده و آن واقعیت هایی است که خودش را به اقتصاد تحمیل می کند.

وی گفت: در انتظارات عقلایی پول به سمت آن دسته از فعالیت هایی که قدرت نقدشوندگی بالا دارند حرکت می کند که در ردیف اول می شود دلار، که این هم میتواند به صورت بنیان کن عمل کند و هم خیر.

شریعتمداری تصریح کرد: اقلام موردنیازواحدهای تولیدی به طرق مختلف قابل تامین است واگرچه معاوضه ,تبدیل ارز وانتقال وجه هزینه هایی دربرخواهادداشت امالاینحل نیست .

وی افزود: 20 درصد نقدینگی موجود نرخ رشد سود منابعی است که مردم نزد بانکها سپرده گذاری می کنند که این 20 درصد هرسال نرخ تورم را بالا می برد.

وی گفت: صنعت بدون تجارت نمی تواند زنده بماند و بازرگانی نیز برای صنعت، معدن و خدمات است و ارتباط مستمری دارند.در سیاست هم همینطور است و باید خطوط و چارچوب ها را رعایت کنید و به منافع ملی پایبند باشید.

وی با اشاره به رشد ثبت سفارش در ماه های اخیر گفت: در مدت کوتاهی حدود 50 میلیارد دلار ثبت سفارش در کشور انجام شده است و میزان واردات کالا به کشور در سه ماهه اول سال خوب بوده است و کمتر از 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و لذا دقت نظر لازم در تایید لیست سفارشات و احراز اهلیت متقاضیان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ممنوعیت ورود بسیاری از اقلام، به تولید داخل این فرصت را می دهد که تولیداتشان را بفروشند، تاکید کرد: آرام نگه داشتن بازار داخل خیلی مهم است و باید سودجویان را از بازار دور کنیداحساس نگرانی ازاینکه درآینده چه پیش خواهدآمدبسیارشکننده است ازاین روانتقال اطلاعات به مردم درسطوح مختلف کشوراعم ازشهری ,محلی ومنتطقه ای می تواند آرامش را به مردم برگرداند.ماباوجودهمه سختیها اگراراده کنیم می توانیم برمشکلات فایق شویم.

شریعتمداری گفت: فشار روی دولت خیلی سنگین است و تلاش کردیم با همکاری اتاق های بازرگانی و اصناف و سازمان های صنعت، معدن و تجارت، نظارت کنیم وبه کمک انجمن های تولید کننده و توزیع کننده کالاهای مهم، بر تامین نیازهای مردم که خودبخود قیمت ها را نیز کنترل می کند اقدام کنیم.

وی افزود: حداکثر تلاشمان را می کنیم فرایند ارجاع نیازهای ارزی به کمیسیون ماده 14 تا جایی که مقدور است برای تخصیص ارز سهولت ایجاد کنیم.

 

انتهای پیام// ف.ح

 

اخلاق مصرف کننده و اخلاق در اقتصاد از سال 1970 به بعد جدی تر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.