وکلای ملت در جلسه علنی امروز وظایف دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان قوه قضائیه را مشخص کردند.

نمایندگان مجلس وظایف دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان قوه قضائیه را تعیین کردندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ مرداد) با ۱۵۱ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در خانه ملت، ماده ۵ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کردند.

بیشتر بخوانید: کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس تصویب شد

مصادیق سوء رفتار و بهره‌کشی از کودکان و نوجوانان تعیین شد 

شرایط مخاطره‌آمیز برای کودکان و نوجوانان مشخص شد

دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در قوه قضائیه تشکیل می‏‌شود

بر این اساس با تشخیص رئیس قوه قضائیه، در حوزه‌‏های قضائی شهرستان و تحت نظر دادستان ساختار و تشکیلات مناسب جهت ایجاد زمینه‌‏های همکاری با سایر نهاد‌ها و اجرای وظایف زیر تشکیل می‏‌شود:

الف) مداخله فوری قضائی به منظور پیشگیری از بزه‌‏دیدگی اطفال و نوجوانان در معرض خطر شدید و قریب‏‌الوقوع و یا جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به آنان.

ب) ارائه مشاوره و معاضدت‏‌های حقوقی و تشکیل پرونده شخصیت برای اطفال و نوجوانان در معرض خطر یا بزه‌‏دیده.

پ) ایجاد شرایط مناسب در خانواده برای اطفال و نوجوانان در معرض خطر یا بزه‏‌دیده و یا معرفی آنان به بهزیستی و یا سایر نهاد‌های مربوط.

ت) تهیه و ارائه گزارش از وضعیت طفل و نوجوان موضوع این قانون و درخواست اتخاذ اقدامات حمایتی- قضائی از مراجع قضائی صالح.

ث) نظارت بر حسن اجرای آراء و تصمیمات مرتبط با طفل و نوجوان و همچنین اجرای آراء و تصمیمات ارجاعی توسط مقام قضائی و پیگیری و پایش وضعیت وی پس از اجرای رأی یا تصمیم و ارزشیابی اقدامات به‌عمل‌آمده.

ج) تهیه گزارش‌های موردی یا ادواری و انجام مطالعات و تحقیقات آماری و اطلاعاتی مرتبط با طفل و نوجوان.

تبصره- در هر حوزه قضائی شهرستان مادام که تشکیلات موضوع این ماده ایجاد نشده است، وظایف مقرر، تحت نظارت دادستان و توسط دادیار آموزش‌‏دیده در حوزه اطفال و نوجوانان و در حوزه قضائی بخش‌ها با نظارت رئیس حوزه قضائی انجام می‌‏شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار