نگاهی به تبلیغات بلاگر‌ها در اینستاگرامبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛اینفلوئنسر‌ها یا بلاگر‌ها جزء افرادی هستند که با فعالیت روزانه و برنامه‌ریزی‌شده در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام علاوه‌بر اینکه به یک چهره شناخته‌شده تبدیل شده‌اند، توانسته‌اند در انتخاب و خرید فالوور‌های خود نیز تاثیر زیادی داشته باشند و البته از این راه درآمد خوبی به جیب بزنند.

در این میان صاحبان کالا و خدمات هم به چنین نفوذی پی برده‌­اند و تلاش می­‌کنند با استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی و البته بلاگر‌ها محصولات خود را به مردم معرفی کنند. البته این یک راهکار هوشمندانه و یک روش از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است تا کاربران را از طریق چهره‌های شناخته‌شده به خرید یک کالا تشویق کنند، اما نباید فراموش کرد که در چنین فضایی گاه افرادی برای به دست آوردن درآمد بیشتر دست به معرفی هر محصولی، هرچند بی‌کیفیت می‌زنند.


بیشتر بخوانید:بلاگر" عنوان شغلی که سر از فضای مجازی درآورده است/ چندصد K فالوئر با فروش روغن دراکولا...! 


یک تحقیق آماری نشان می‌دهد برای انتخاب یک برند ۹ عامل وجود دارد که معرفی آن توسط یک بلاگر معروف یکی از آنهاست. تلفظ آسان نام برند، چشم‌نواز بودن آن، اطلاع‌رسانی کافی به خریدار، زیبایی ظاهری، جلب‌توجه کردن، رعایت اصل صداقت در معرفی محصول، تطابق محصول با وعده‌های داده شده و دیده‌شدن برند در میان رقبا این عوامل ۹ گانه را تشکیل می‌دهند.

امروز این نوع از بازاریابی در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و در ایران هم این روش در آغاز کار است و به صورت محدود درحال استفاده است. بلاگر‌هایی که این روز‌ها طرفداران بیشتری در میان کاربران ایرانی دارند، آن‌هایی هستند که در حوزه زیبایی و مد مشغول به فعالیتند. اغلب آن‌هایی که در حوزه زیبایی مشغولند معمولا صفحه‌های‌شان با پسوند بیوتی (beauty) برای مردم شناخته شده است.

درحال حاضر نزدیک به ۱۰ بلاگر معروف ایرانی در هرحوزه وجود دارند که هرکدام فعالیت منظمی در صفحه‌های خود دارند و البته اغلب آن‌ها در خارج از کشور زندگی می‌کنند. البته این فعالیت و انتشار محتوا تنها در زمینه حیطه فعالیت آن‌ها نیست و در اغلب اوقات شامل زندگی خصوصی آن‌ها هم می‌شود. به سراغ یکی از صفحه‌های بلاگر‌های ایرانی که در ایران اقامت دارد، می‌رویم.

در هنگام مراجعه با این جمله مواجه می‌شویم که این پیج فقط مخصوص خانم‌هاست. در میان پست‌هایی که درباره چگونگی ساخت ماسک‌های خانگی یا آموزش بستن شال و روسری وجود دارد با انبوهی از پست‌هایی مواجه می‌شویم که در تیتر آن‌ها آمده چطور با محصولات یک برند خاص آرایش کنید.

در این پست‌ها که معمولا نزدیک به ۱۰ دقیقه است و گاه در دو نوبت منتشر می‌شود، بلاگر مراحل استفاده از این لوازم را به صورت عملی نشان می‌دهد و دائما در میان صحبت‌های خود این اطمینان را به بیننده می‌دهد که برای اینکه کیفیت این لوازم را بسنجد آن‌ها را یک هفته روی پوست خود امتحان کند؛ اطمینانی که شاید برای برخی قابل‌باور نباشد. در این میان گاه با پست‌هایی مواجه می‌شویم که چند برند به صورت همزمان در یک پست معرفی می‌شوند با تیتر‌هایی ازقبیل آرایش با لوازم ارزان.

فالوور‌ها نیز در مقابل چنین رفتار‌هایی از سوی بلاگر‌ها گاه با این شبهه روبه‌رو می‌شوند که بلاگر‌ها از محبوبیت خود سوءاستفاده می­‌کنند و برای کسب پول بیشتر همه محصولات را فارغ از کیفیت آن‌ها به مردم معرفی کرده و مردم هم به واسطه علاقه و اطمینان به این افراد برای خرید آن پول پرداخت می‌کنند.

چندی پیش یک فالوور از یکی از این بلاگر‌ها پرسیده بود: «قبلا اینقدر تبلیغات نمی‌کردید، ولی جدیدا حس می‌کنم که با بالا رفتن فالوور‌ها تبلیغاتت زیاد شده چرا؟» این بلاگر در پاسخ به این سوال گفته بود: «خوب شد که پرسیدی. دوستان خوبم مثل همه شما که کار می‌کنید و درآمد دارید، بلاگر‌ها هم کارشان این است و در قبال آن زحمت می‌کشند.

من شخصا از زندگی، بچه، چشم‌ها و دست‌هایم برای این کار می‌زنم. البته این را هم بگویم که عاشقانه این کار را انجام می‌دهم، ولی خواهش می‌کنم درک کنید که بلاگربودن هم زحمت و هم هزینه دارد. البته این را هم بگویم که وجدانا من خیلی از تبلیغات را رد می‌کنم و فقط آن‌هایی را که خودم تست کنم و قبول داشته باشم به شما معرفی می‌کنم.»

البته این تمام ماجرا نیست، گاه درآمد ناشی از این تبلیغات به حدی است که برخی از این بلاگر‌ها را از خارج به داخل کشور می‌کشاند. این روز‌ها یک بلاگر با امضای یک قرارداد چند ماهه برای تبلیغات یک برند، شرکت در یک رویداد یا قرعه‌کشی جوایز یا گرفتن چند عکس و ایجاد چند تصویر به فروش محصول کمک کرده و در قبال آن پول گزافی دریافت می‌کند. در این میان برخی از این بلاگر‌ها تا حدی پیش رفته و درآمد کسب کرده‌اند که درصددند یک برند به نام خود ثبت کنند.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

درحال حاضر نزدیک به ۱۰ بلاگر معروف ایرانی در هرحوزه وجود دارند

برچسب ها: اینستاگرام ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.