رضا الفتنسب از شرایط بسیار بد برای فعالیت کسبوکارهای اینترنتی خبر داد و گفت با روند فعلی بازار احتمالاً کاهش 30-40 درصدی اشتغال در حوزه کسبوکارهای مجازی را خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) از تاریخ ششم تا نهم مرداد 1397 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار خواهد شد. به همین مناسبت با رضا الفتنسب سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی و دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای مجازی گفتگویی داشتیم تا نظر وی را در خصوص این رویداد بدانیم و از آخرین شرایط کسبوکارهای اینترنتی آگاه شویم.
الفتنسب در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با تأثیر برگزاری نمایشگاه الکامپ بر رشد کسبوکارهای اینترنتی اظهار داشت: وجود نمایشگاههایی مثل الکامپ صددرصد میتواند به رشد کسبوکارهای مجازی و استارتآپها کمک کند. کسبوکارها در این نمایشگاه خودشان را در معرض دید کل اکوسیستم قرار میدهند و با مراجعهی افراد، مباحثی صورت میگیرد که باعث میشود ایرادات کار آنها مشخص شود و این فرصت بسیار خوبی است. همچنین در مرحله بعد سرمایهگذاران مختلف مراجعه میکنند که این بسیار مفید خواهد بود. همه اینها با یک هزینه مناسب برای استارتآپها اتفاق میافتد که منجر به توسعه کار در یک سال پیشرو میشود. در الکامپ سال گذشته نزدیک به 50 درصد استارتآپهایی که حضور داشتند، با شرکت در این نمایشگاه، در طول یک سال بعد توانستند جذب سرمایه انجام دهند و این یک اتفاق بسیار خوبی است.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی در خصوص اینکه نمایشگاه الکامپ باید چه اولویتها و جهتگیریهایی داشته باشد تا بتواند به کسبوکارهای مجازی کمک کند، گفت: در دو سه سال گذشته موضوع استارتآپها بسیار برجسته شده و بسیاری از جهتگیریها به این سمت بوده که این موضوع موافقان و مخالفان زیادی داشته، مخالفان آن، بیشتر شرکتهای بزرگی بودند که عمدتاً در حوزه سختافزاری فعالیت دارند و سالنهای آنها در نمایشگاه با جمعیت و بازدیدکننده کمتری روبرو بوده است. شرایط باید به گونهای باشد که شرکتها با سطوح مختلف بتوانند از این رویداد رضایت داشته باشند و تمرکز هم صرفاً روی استارتآپها نباشد بلکه کل صنعت فاوا پوشش داده شود. در کل باید کسبکارهایی که خلاقیت دارند و روی فناوری حساب ویژه کردهاند، بتوانند دیده شوند و شرکتها هم ترغیب شوند که به این سمت بروند.
وی در رابطه با اینکه آیا کسبوکارهای اینترنتی در نمایشگاه حرف جدیدی برای گفتن دارند، ابراز داشت: این روزها کسبوکارهای اینترنتی در شرایط سختی هستند و این نهال ضعیف جوان روزبهروز دچار ضعف بیشتری شده و این موضوع مهم مانع توسعه کسبوکار و سرمایهگذاری شده است. با این شرایط نباید توقع خیلی زیادی از کسبکارها داشت اما با این حال کسبوکارها خود را برای نمایشگاه الکامپ امسال آماده کردهاند. به نظر من در حوزه سرویس و خدمات، تعداد زیادی از استارتآپهای مختلف که کمتر تکرار شدهاند هم شرکت کردند و این اتفاق بسیار خوبی است.
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته 200هزار شغل در حوزه فضای مجازی ایجاد شد، الفتنسب در پاسخ به این سؤال که این تعداد در سال جاری به چه عددی میرسد، اظهار داشت: در حقیقت از ابتدای امسال ما درگیر رکود شدیدی شدهایم و فروشها بسیار کم شدهاند و در حقیقت کسبوکارهای اینترنتی هم از بازار تبعیت میکنند. اگر این روند در ماههای آینده هم بخواهد ادامه پیدا کند، این نگرانی را داریم که همان شغل ایجاد شده هم 30-40 درصد ریزش داشته باشد. من به عنوان یک کسبوکار تا یک حدی میتوانم هزینه کنم و بالاخره یک زمانی باید جواب بگیرم اما متأسفانه در شرایط فعلی بازار و افزایش هزینهها، امکان رشد وجود ندارد، در صورتی که در حالت عادی این ظرفیت هست که کسبوکارهای مجازی بتوانند سالانه دهها هزار شغل ایجاد کنند. شرکتها در این شرایط نه تنها نمیتوانند نیروی جدید بگیرند بلکه حتی مجبورند با نیروهای قبلی خود نیز قطع همکاری کنند که بتوانند تا زمانی که اوضاع بازار مساعد شود، صرفاً کسبوکار خود را حفظ کنند.
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای مجازی در رابطه با اینکه در حال حاضر کسبوکارهای اینترنتی با چه مشکلاتی مواجه هستند، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات، برخورد دستگاههای حکومتی با این کسبوکارهاست؛ بعد از گذشت 7-8 سال که این کسبوکارها به صورت رسمی فعالیت میکنند و ایجاد اتحادیه این کسبوکارها در سال گذشته، متأسفانه هنوز برای دستگاههای حکومتی این کسبوکارها به رسمیت شناخته نمیشوند. به عنوان مثال شرکتهای تبلیغاتی فعال در این حوزه، بدون اطلاع قبلی به بهانهی اینکه اینها همه مجوزهای لازم را کسب نکردهاند، فیلتر میشوند. این موضوع واقعاً جای تأسف دارد، چرا که اگر شما بخواهید یک مغازه را هم پلمپ کنید، چند بار به او اخطار و اطلاع میدهید و اگر باز هم اصلاح نکردند، در یک پروسه شاید سه ماهه آن را فیلتر میکنید. بسیاری از این شرکتها حدود 50-60 نفر نیرو دارند که برای همه آنها مشکل ایجاد میشود. حدود 4-5هزار وبسایت دیگر در حال همکاری با اینها هستند که برای تعامل آنها هم مشکل ایجاد میشود؛ همچنین سرمایهگذاران این کسبوکارها که برخی از آنها خارجی هستند، با مشاهده چنین وضعی، قطعاً دیگر تمایلی به سرمایهگذاری در این حوزه نخواهند داشت.
وی در همین خصوص ادامه داد: مشکل دیگر، وضع فعلی بازار است؛ این موضوع باعث شده که شرکتها شاید به این فکر کنند که به تدریج نیروهای خود را تعدیل کنند، در واقع این روزها مشکلات اقتصادی یک مسئله اساسی برای کسبوکارهای اینترنتی محسوب میشود. از طرف دیگر هر چند وقت یکبار شاهد هستیم که یک اپاستور ما را به خاطر تحریمها بلاک میکند. در کنار همه اینها مشکلاتی مانند مالیات، بیمه و غیره هم که وجود دارند.
الفتنسب اضافه کرد: در واقع کسبوکارهای اینترنتی از همه طرف دچار هجمههای عجیبی هستند. در این شرایط توقع هست که حداقل دستگاههای حکومتی به این موضوع دامن نزنند و اگر ایرادی بر ما وارد میدانند، از طریق گفتگو با تشکلهای کسبوکارهای اینترنتی آن را حل کنند. گاهی با ما به گونهای رفتار میشود که گویی ما مجرم هستیم، مگر این جرم است که عدهای جوان تحصیلکرده و باانگیزه با حدود سنی 25 تا 28 سال وارد عرصه شدهاند و در حال کارآفرینی هستند. متأسفانه مدام این انتقاد وارد میشود که کسبوکارهای اینترنتی نابودکننده بخش سنتی هستند و در حال فروش قاچاق هستند، در صورتی که در خردهفروشی حداکثر یک درصد یه صورت آنلاین به فروش میرسد و 99 درصد در اختیار بخش سنتی است. فعالان کسبوکارهای اینترنتی تا یک حدی توانایی تحمل این مشکلات را دارند اما بعد از آن نباید توقع داشت که آن فرد موقعیتهای خوب در سایر کشورها از جمله همین کشورهای اطراف خلیج فارس را رها کند و در داخل بماند و این مشکلات را تحمل کند.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی در پاسخ به این سؤال که چرا این بار تا این حد از اوضاع گله دارد، توضیح داد: شاید در گذشته ما تا این اندازه گلهمند نبودیم، به این دلیل که وقتی به عنوان مثال رئیس دولت ادعا میکند ما میخواهیم از کسبوکارهای مجازی حمایت کنیم، به طور طبیعی ما امیدوار میشویم یا آقای آذری جهرمی و آقای ستاری هم با سخنان خود ما را امیدوار میکنند اما وقتی با گذشت زمان همچنان شرایط سخت است، به طور طبیعی ما هم امیدمان را از دست میدهیم. البته این را هم بگویم که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه بسیار زحمت کشیدند و واقعاً با پیگیریهای خود به بخش خصوصی کمک کردند و خود را به عنوان نماینده کسبوکارهای مجازی نشان دادند. این در حالی است که از وزیر صنعت، معدن و تجارت که اتحادیه کسبوکارهای مجازی به نوعی زیرمجموعه آن است، توقع میرود از ما حمایت کنند اما بیشتر حمایتها از سمت وزارت ارتباطات است.
وی در همین خصوص ادامه داد: غیر از دولت سایر دستگاهها هم عملکرد خوبی ندارند؛ قوه قضائیه هر روز یک حرف جدید میزند. به عنوان مثال در موضوع تاکسیهای آنلاین روزی نیست که این شرکتها به ما اطلاع ندهند که دادستانی بنا بر شکایت سایر دستگاهها میخواهد ما را پلمپ کنند، در صورتی که آنها مجوزهای لازم را دارند. با این شرایط ما در مقابل اعضای اتحادیه پاسخی برای گفتن نداریم. در رابطه با تاکسیهای آنلاین در تصویبنامه دولت آمده که نظارت با شهرداری و مجوز یا اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی باشد و آئیننامه نظارت توسط باید وزارت صمت و وزارت کشور نوشته خواهد شد؛ اما این دو دستگاه این آئیننامه را آماده نکردند که دود این قصور به چشم کسبوکارهای اینترنتی میرود و ما را پلمپ میکنند؛ این عدم هماهنگیها بین دستگاههایی مانند دو قوه چه معنایی دارد. انسان گاهی تصور میکند این دستگاهها در دو کشور مجزا هستند که نمیتوانند با هم هماهنگ باشند.
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای مجازی در همین رابطه اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که دستگاههای حاکمیتی ایجاد میکنند این است که با وجود افزایش هزینههای اخیر به علت مشکلات اقتصادی، دستگاههای حاکمیتی این هزینهها را برای ما به رسمیت نمیشناسند و میگویند باید فاکتور رسمی داشته باشید؛ در صورتی که به علت تحریمها ما بسیاری از نیازها را با واسطه و به طرق غیررسمی و با هزینه چند برابری تهیه میکنیم و فاکتور نداریم.
الفتنسب با تأکید بر وجود این مشکلات اظهار داشت: با مشاهده همه این موارد میتوان به این نتیجه رسید که یک عزمی وجود دارد که نمیخواهد این موضوع حل شود. هر روز استقبال مردم از کسبوکارهای اینترنتی مانند شبکه حملونقل هوشمند یا خرید اینترنتی بیشتر میشود، اما با این شرایط نمیتوانیم خدمات مورد انتظار مردم را ارائه کنیم. در حال حاضر شرکتهای تبلیغاتی خارجی مانند گوگل بدون رعایت هیچ ضابطهای از جمله مالیات به راحتی فعالیت میکنند و ارز از کشور خارج میکنند اما شرکتهای تبلیغاتی داخلی به سادگی فیلتر میشوند.
وی در خصوص فیلترینگ سایتهای تبلیغاتی اظهار داشت: با وجود حمایت و تلاش وزیر ارتباطات و برخی دیگر از مسئولان، وزارت ارشاد به طور ناگهانی و بدون اطلاع به بهانهی اینکه مجوزهای لازم را ندارند، نام 25 سایت تبلیغاتی را برای فیلترینگ به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه داده که خدا رو شکر فقط با 4 مورد آن موافقت شد. از یک طرف میگویند میخواهیم از کسبوکارهای اینترنتی حمایت کنیم و از طرف دیگر اینطور رفتار میکنند و به کمیته تعیین مصادیق لیست برای فیلتر لیست میدهند؛ با این وضع اگر از ما حمایت نکنند، راحتتر هستیم. ما نمیگوییم اگر مشکلی هست فیلتر نکنند اما اگر هم فیلتر لازم هست، قبلش به ما اطلاع دهند، ما که دزد و قاتل و ارازل نیستیم که به این صورت کرکره ما را پایین میکشید. فعالان این عرصه همه جوان هستند و مثل بچههای خود مسئولان هستند و این برخوردها اصلاً درست نیست و این مشکلات را با گفتگو و کار کارشناسی میتوان حل کرد.
انتهای پیام/