سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان اصفهان گفت:با توجه به ضرورت رعایت حق تالیف در تولید کتاب‌های صوتی و دیجیتال، ما به طور معمول از کتاب‌هایی استفاده می‌کنیم که حق تالیف را از نظر زمان چاپ رد کرده باشد.

امیر هلاکویی در گفت‌وگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار داشت: در حال رایزنی با یکی از شرکت‌های مخابراتی در ارتباط با تولید یک نرم‌افزار مرتبط با کتابخوانی هستیم که امکان بارگزاری کتاب‌های دیجیتال و صوتی در این نرم‌افزار وجود دارد.

وی با بیان اینکه حق مولف یکی از انواع مالکیت فکری است که به حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری گفته می‌شود، ابراز داشت: حق مالکیت مادی به لحاظ زمانی محدود است و بوسیله پدیدآورنده قابل انتقال یا واگذاری به غیره است.

هلاکویی با تاکید بر اینکه بر این اساس برای انتشار یک کتاب به شکل صوتی یا دیجیتال لازم است یا حق تالیف خریداری شود و یا اینکه زمان خاصی سپری شود، بیان داشت: بدین ترتیب  با توجه به ضرورت رعایت حق تالیف در تولید کتاب‌های صوتی و دیجیتال، ما به طور معمول از کتاب‌هایی استفاده می‌کنیم که حق تالیف را از نظر زمان چاپ رد کرده باشد.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز برخی از این کتاب‌ها با توجه به گذشت زمان مورد نظر، خرید حق تالیف از مولف یا توافق با انتشارات یا نویسنده به شکل کتاب گویا تنظیم شده و با توجه به نداشتن مشکلات حق تالیفی به شکل رایگان در کتابخانه ولی عصر در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های استان اصفهان با توجه به وجود نرم‌افزارهای مختلف با امکان خرید کتاب در فضای مجازی تصریح کرد: ما از تولید نرم‌افزار کتاب‌خوانی هیچ نوع هدف مادی را دنبال نمی‌کنیم، به طور معمول از حوزه فرهنگی نمی‌توان انتظار درآمدزایی داشت بلکه فعالیت در این حوزه هزینه‌بر محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: بر این اعتقادیم تمام هزینه‌های فرهنگی در واقع نوعی درآمدزایی است چراکه در ارزش‌افزایی اصول فرهنگی و آگاهی در جامعه تاثیر بسزایی دارد که این امر قابل اندازه گیری با هیچ درآمد مادی نیست.

 

انتهای پیام/م

نرم‌افزار کتابخوانی در دست تهیه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.