علم بهتر است یا ثروت؟ جواب قاطعی وجود ندارد؛ اما دست‌کم این را می‌شود با قطعیت گفت که «علم» ثابت کرده ثروت عامل خوشبختی نیست.

پول واقعا خوشبختی می‌آورد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رابرت ولدینگر، روانشاس، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد است. او بخاطر مدیریت پژوهش گسترده‌ای که در این دانشگاه درباره‌ی رشد انسان در دوران بزرگسالی در حال انجام است، شناخته می‌شود؛ پژوهشی که تا امروز بیشتر از ۷۵ سال از آغاز آن می‌گذرد و همچنان ادامه خواهد داشت. در این مطلب آقای ولدینگر آخرین یافته‌های این تحقیق طولانی درباره‌ی عوامل شادی، سلامتی روحی و جسمی و رضایت‌مندی از زندگی را مرور می‌کند که دست بر قضا هیچ‌کدام ربطی به ثروت و شهرت ندارند!

در طول مدتی که زندگی می‌کنیم چه چیزی ما را سالم و شاد نگه می‌دارد؟ اگر الان قرار بود برای آینده‌تان به بهترین نحو ممکن سرمایه‌گذاری کنید، زمان و انرژی خود را کجا صرف می‌کردید؟ در ابتدای هزاره‌ی جدید، یک نظرسنجی از نسل جوان انجام شد و از آنها پرسیدند مهم‌ترین اهداف زندگی‌شان چیست؟ بیش از ۸۰ درصد گفتند هدف اصلی آنها در زندگی پولدارشدن است. ۵۰ درصد از همین جوانان هدف اصلی دیگرشان را مشهورشدن عنوان کردند.


بیشتر بخوانید: چگونه خوشبختی و سعادت واقعی را در زندگی به دست بیاوریم؟


همواره به ما گفته‌اند که زیاد کار کنید و بیشتر جمع کنید! این احساس را به ما داده‌اند که برای داشتن یک زندگی خوب لازم است دنبال این چیزها برویم. تصویر ما درباره‌ی همه‌ی زندگی‌ها، انتخاب‌هایی که آدم‌ها می‌کنند و چگونگی مفید واقع‌شدن آن تصمیم‌ها برای آنها، نشان می‌دهد که رسیدن به آن تصویرها تقریباً غیر ممکن است.

بیشتر چیزهایی که ما از زندگی بشر می‌دانیم، از این طریق به دست آمده که از مردم خواستیم گذشته را بخاطر بیاورند و همانطور که می‌دانیم، ادراک صددرصدی نیست و خیلی وقت‌ها بخش وسیعی از چیزهایی که در زندگی برایمان اتفاق افتاده را فراموش می‌کنیم. بعلاوه حافظه هم گاهی کاملاً خلاقانه عمل می‌کند!

اما اگر بتوانیم کل زندگی‌ها را - آنطور که در طول زمان اتفاق می‌افتد - ببینیم چه؟ چه می‌شود اگر بتوانیم تمام مسیری که مردم از زمان نوجوانی تا سن پیری طی کرده‌اند را مطالعه کنیم تا ببینیم چه چیزی واقعاً مردم را شاد می‌کند؟

ما این کار را کردیم. پژوهش دانشگاه هاروارد در حوزه‌ی دوره‌ی رشد بزرگسالی، شاید طولانی‌ترین پژوهش درباره‌ی زندگی بزرگسالی باشد که تا کنون انجام شده است. ما ۷۵ سال، زندگی ۷۲۴ مرد را هر سال زیر نظر گرفتیم و از آنها درباره‌ی کارشان، زندگی‌شان در خانه و سلامتی‌شان می‌پرسیدیم و البته که در تمام این مسیر نمی‌دانستیم داستان زندگی آنان چطور به پایان خواهد رسید.

پژوهش‌هایی مانند این بسیار نادر است. چنین پژوهش‌هایی اغلب در طول یک دهه از بین رفته است چرا که تعداد زیادی از آدم‌ها از جریان پژوهش خارج شده‌اند یا بودجه‌ی پروژه قطع شده یا پژوهشگران جدا شده‌ یا مرده‌اند و هیچ‌کسی ادامه‌ی کار آنان را پیگیری نکرده است.

اما با ترکیبی از شانس و با مقاومت و اصرار چند نسل از پژوهشگران، این پژوهش به سرانجام رسیده است. حدود ۶۰ نفر از ۷۲۴ مرد اصلی شرکت‌کننده در این پژوهش هنوز زنده‌اند و با اینکه بیشترشان بالای ۹۰ سال سن دارند، همچنان در این پروژه حضور دارند. حالا ما مطالعه روی بیش از ۲۰۰۰ نفر از بچه‌های این مردان را آغاز کرده‌ایم و من چهارمین مدیر این پژوهش هستم!

ما از سال ۱۹۳۸ زندگی دو گروه از آدم‌ها را زیر نظر گرفته‌ایم: کار گروه اول در این پژوهش زمانی آغاز شد که آنها دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروادر بودند و در طول جنگ جهانی دوم، دانشگاه را تمام کردند.

تعداد زیادی از آنان برای خدمت به جنگ رفتند. دسته‌ی دومی که ما زیر نظر گرفتیم، گروهی از پسران از فقیرترین محله‌های بوستون بود؛ پسرانی که مخصوصاً به دلیل تعلق داشتن به خانواده‌های مشکل‌دار و محروم دهه‌ی ۱۹۳۰ بوستون، برای این پژوهش انتخاب شدند.

بیشتر آنان مستأجر اتاق‌هایی بودند که حتی آب گرم و سرد نداشت. زمانی که آنان وارد روند پژوهش شدند، با همه‌شان مصاحبه شد و آزمایش‌های پزشکی دادند و ما به خانه‌هایشان رفتیم و با والدینشان هم مصاحبه کردیم. سپس این نوجوانان به بزرگسالی رسیدند و به عرصه‌های مختلف زندگی قدم گذاشتند. آنها کارگر کارخانه، وکیل، بنّا یا پزشک شدند. یک نفر از آنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده شد و عده‌ای دیگر الکلی و بعضی‌ها به شیزوفرنی مبتلا شدند. عده‌ای پله‌های ترقی را طی کردند و بالا رفتند و عده‌ای راه را معکوس طی کردند.

بنیانگذاران این پژوهش هرگز در عمیق‌ترین رویایشان هم تصور نمی‌کردند که ۷۵ سال بعد، من، اینجا، بایستم و به شما بگویم این مطالعه همچنان ادامه دارد! هر دو سال یک‌بار پژوهشگران این پروژه افراد مورد مطالعه را فرا می‌خواندند و از آنان می‌پرسیدند که آیا مایلند به دسته‌ی جدیدی از سؤالات ما درباره‌ی زندگی‌شان جواب بدهند؟ خیلی از آنها که در شهر بوستون زندگی می‌کردند می‌پرسیدند «چرا باز هم می‌خواهید روی من مطالعه کنید؟ زندگی من آنقدرها جذاب نیست». البته اهالی هاروارد هرگز این سؤال را نپرسیدند!

برای داشتن تصویر روشنی از این زندگی‌ها، فقط به فرستادن پرسشنامه اکتفا نکردیم، بلکه در اتاق نشیمنشان با آنان مصاحبه کردیم. سوابق پزشکی آنان را از دکترشان گرفتیم، از آنان آزمایش خون گرفتیم، مغزشان را اسکن کردیم و با فرزندانشان صحبت کردیم. هنگامی که آنان با همسرشان درباره‌ی عمیق‌ترین نگرانی‌هایشان صحبت می‌کرند تصویرشان را روی نوار ویدئو ضبط کردیم و ۱۰ سال پیش که از همسرانشان خواستیم به پژوهش ما بپیوندید، خیلی از آنها گفتند «میدونی؟ دیگه دیره»!

خب ما چه چیزی آموختیم؟ از صدها هزار برگه اطلاعاتی که راجع به این زندگی‌ها جمع کردیم چه درس‌هایی گرفتیم؟ راستش این درس‌ها درباره‌ی ثروت، شهرت یا سخت‌تر و سخت‌تر کار کردن نیست! روشن‌ترین پیامی که ما از این مطالعه‌ی هفتادوپنج‌ساله گرفتیم این است: روابط خوب، ما را شادتر و سالم‌تر نگه می‌دارد.

ما سه درس بزرگ درباره‌ی روابط بدست آورده‌ایم؛ اول اینکه روابط اجتماعی واقعاً برای ما خوب است و تنهایی کشنده‌ است. به نظر می‌رسد افرادی که اجتماعی‌تر هستند، بیشتر با خانواده، با دوستان و با اجتماع در ارتباطند، شادتر و از نظر فیزیکی سالم‌ترند و نسبت به کسانی که کمتر با دیگران ارتباط می‌گیرند، عمر طولانی‌تری دارند.

همچنین مشخص شد که تجربه‌ی تنهایی، تجربه‌ای زهرآگین است. کسانی که بیش از آنکه بخواهند از دیگران جدا شده‌اند، متوجه می‌شوند که کمتر از دیگران شادند و سلامتی آنها در میانسالی زودتر به خطر می‌افتد. عملکرد مغز آنان زودتر تنزل پیدا می‌کند و نسبت به کسانی که تنها نیستند، زندگی کوتاه‌تری دارند. و واقعیت غم‌انگیز این است که در هر دوره‌ای از زمان بیش از یک‌پنجم آمریکایی‌ها از تنهایی خود خبر می‌دهند.

همه‌ می‌دانیم که در یک جمع هم می‌شود تنها ماند و حتی ممکن است در یک رابطه‌ی زناشویی هم تنها بود! پس دومین درس بزرگی که آموخته‌ایم این است که فقط تعداد دوستانی که دارید مهم نیست و مهم نیست که در یک رابطه‌ی تعهدآور حضور دارید یا نه، بلکه کیفیت روابط نزدیک است که اهمیت دارد.

مشخص شد که زندگی وسط جروبحث واقعاً برای سلامتی مضر است؛ مثلا مشخص شده که ازدواج‌های پرتنش و بدون احساس برای سلامتی از طلاق گرفتن بدتر است و بالعکس، زندگی در صلح‌وصفا و روابط گرم در میانسالی، سلامتی را حفظ می‌کند.

زمانی که ما افراد تحت نظرمان را تا هشتمین دهه‌ی زندگی‌شان دنبال کرده بودیم، خواستیم برگردیم و به میانسالی آنان نگاهی بیندازیم تا ببینیم آیا توانسته بودیم پیش‌بینی کنیم که چه کسی در هشتادسالگی شاد و سالم زندگی می‌کند و چه کسی نه؟ وقتی تمام اطلاعاتی که در پنجاه‌سالگی از آنها داشتیم کنار هم گذاشتیم، این سطح کلسترول آنها در میانسالی نبود که بر مبنای آن دوران پیری‌شان را پیش‌بینی کنیم!

آدم‌هایی که در پنجاه سالگی بیشترین رضایت را از روابطشان داشتند، در هشتادسالگی سالم‌ترین آدم‌ها بودند. همچنین به نظر می‌رسد که روابط نزدیکِ خوب، همچون یک سپر در برابر سنگ‌ها و تیرهای پیری از ما محافظت می‌کند. در میان این مردان آنهایی که شادترین زندگی مشترک را داشتند، گزارش دادند که در هشتادسالگی، حتی در روزهایی که از نظر جسمی درد زیادی را تحمل می‌کردند، همچنان حال‌وهوای شادی داشتند. اما کسانی که روابط ناکامی داشتند، در روزهایی که از درد جسمانی گزارش می‌دادند، آن درد با ناراحتی احساسی آنان تشدید شده بود.

و سومین درس بزرگی که ما درباره‌ی روابط و سلامتی‌مان آموختیم، این بود که روابط خوب فقط از جسم ما محافظت نمی‌کند بلکه از مغزمان هم محافظت می‌کند. مشخص شده که داشتن یک رابطه‌ی وابسته‌ی امن با یک فرد دیگر در هشتادسالگی، محافظت‌کننده است و افرادی که در رابطه هستند، جایی که واقعاً احساس کنند در زمان نیاز می‌توانند روی طرف مقابل حساب کنند، حافظه این افراد، طولانی‌تر و قوی‌تر می‌ماند و افرادی که در رابطه‌ی خود احساس می‌کنند نمی‌توانند در زمان نیاز به فرد دیگری تکیه کنند، از دست دادن حافظه را زودتر تجربه می‌کنند و «روابط خوب» آنان در همه‌ی ایام مناسب نبوده است.

تعدادی از زوج‌های هشتادساله‌ی ما می‌توانستند همیشه باهم جروبحث کنند اما تا زمانی که واقعاً می‌توانستند روی همدیگر حساب کنند، دیگر این مشاجرات برای حافظه‌ی آنان عوارضی نداشت. پس این پیام که روابط نزدیکِ خوب برای سلامتی و آسایش ما خوبند، بینشی است که قدمتی به اندازه‌ی کوه‌ها دارد! پس چرا فهمیدن آن اینقدر سخت و رد کردن آن اینقدر راحت است؟ چون ما انسانیم و چیزی که ما واقعاً دوست داریم یک اصلاح سریع است؛ چیزی که به دست آوردن آن زندگی ما را بهبود ببخشد و آن را به همان شکل حفظ کنیم. روابط، پیچیده و گیج‌کننده‌اند و کار سخت رسیدگی به خانواده و دوستان، جذاب و فرینده نیست؛ کاری مادام‌العمر است و تمام‌شدنی نیست.

از میان افرادی که در پژوهش هفتادوپنج‌ساله‌ی ما مشارکت داشتند، کسانی در دوران بازنشستگی خوشحال‌تر بودند که فعالانه تلاش کردند همکارانشان را با همبازی‌های جدید جایگزین کنند. درست مثل نسلی که اوایل هزاره‌ی جدید متولد شده‌اند و در این بررسی حضور داشته‌اند، خیلی از مردان ما هم وقتی جوان بودند واقعاً معتقد بودند که شهرت، ثروت و موفقیت، چیزهایی است که برای رسیدن به یک زندگی خوب باید به دنبالشان رفت. اما در طول این ۷۵ سال بارها و بارها پژوهش ما نشان داد افرادی که زندگی خود را به بهترین شکل گذرانده‌اند، کسانی بوده‌اند که به رابطه با خانواده، دوستان و اجتماع تکیه داشته‌اند.

اتکا به یک رابطه باید چطور باشد؟ فرصت‌ها عملاً بی‌انتها هستند؛ می‌تواند چیزی بسادگی وقت‌گذرانی با آدم‌ها باشد یا جان بخشیدن به یک رابطه‌ی کهنه با انجام دادن یک کار جدید در کنار یکدیگر یا قدم‌زدن‌های طولانی و قرارهای شبانه یا نزدیک شدن به یک عضو خانواده که سال‌ها با او حرف نمی‌زدید، چراکه این دشمنی‌های خانوادگی که متدوال هم هستند، عوارض بدی برای آدم‌های کینه‌ای دارند.

دوست دارم با نقل‌ قولی از مارک تواین بحث را تمام کنم. بیش از یک قرن پیش، او به دنبال برگشتن به زندگی خود بود و این را نوشت: «وقتی نیست. برای بحث‌های بیهوده، عذرخواهی‌ها، دل‌سوزاندن‌ها، حساب‌کشی‌ها، زندگی خیلی کوتاه است. فقط برای دوست داشتن وقت هست، و برای حرف‌زدن از آن؛ هرچند کوتاه».

زندگی خوب، با روابط خوب ساخته می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نتیجه ۷۵ سال پژوهش: پول، خوشبختی نمی‌آورد!

برچسب ها: جوانان ، روانشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مری
۰۴:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
منظور از این که ثروت خوشبختی نمیاره اینه که وقتی شما شکمت سیره خوب میپوشی خوب میخوری اسایش داری ماشین داری پس انداز داری همه اینها برات کافیه..مثلا بجایی 5 میلیارد اگه 100 میلیارد داشته باشی لزوما شادتر نمیشی..وگرنه داشتن حداقل امکانات زندگی برای شادی لازمه..اینم بدونید شادی که با پول بدست بیاد کاملا موقتیه و دائم نیست
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۳۳ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
چرا همش تبلیغ فقر میکنید انگاری اون که فقیر بیسیم دستش گرفته با خدا مکالمه میکنه و ثروتمند تفنگ دستش گرفته و با خدا جنگ!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
اینکه امروز پول برای رفع نیاز زندگی لازم هیچ شکی توش نیست ولی اگر فکر کردی که اومدی تو این دنیا فقط حرص بزنی و پول جمع کنی بی چاره ترین آدم روزگاری چون اینقدر حرص جمع کردن پیدا میکنی که هیچ لذتی از زندگی نمیفهمی پولدار های زیادی هستن که از خدا روزی هزار بار ارزوی مرگ میکنند و آدمای زیادی هستن درآمد معمولی دارن که نیاز زندگیشون بر طرف میشه و دارن با تمام وجود از زندگی لذت میبرن متاسفانه چون تو یه مملکت بی حساب کتاب زندگی می‌کنیم و هیچ امنیت مالی وجود نداره همه ما تبدیل شدیم به یه ملت پر از ترس و استرس مالی و همش دنبال جمع کردن و اضاف کردیم و هیچ لذتی از زندگی نمی‌بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پول شادی »ی آورد اگه نمی آورد اینهمه ما رو نمی چاپیدن و به کانادا و آمریکا نمیرفتن
شکر زیادی خورده هر کی میگه پول شادی نمیاره
United States of America
لعیا
۱۶:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
هرچیزی به اندازه اش خوبه
برای ما پول از یک حدی بیشتر که شد، بدبختی آورد. همینکه یکم وضع مالیمون به خاطر سختی هایی که تحمل کردیم و کمک خدا خوب شد اقوام نزدیک از ما طلبکار شدند و با ما دشمن هم شدند. روابط شون با ما پر از بدجنسی شد و همیشه با حرفاشون دلمون را خون میکردند. با اینکه ما خیلی به آنها می رسیدیم و براشون کارهایی کردیم که هیچ کس توی عمرشان برای آنها نکرد و نخواهد کرد. اما باز اصلا قدر کمکها و خوبی های مارو چندان نمی دونستن و توقعات بسیار عجیب و زیادی از ما داشتند و خلاصه خیلی ی ی ی ی مارو اذیت میکردن.
تا اینکه دست روزگار زد و ما بعد از مدتی بر شکست شدیم و بعد از سختیها، در طبقه با درآمدی کاملا متوسط قرار گرفتیم. از اون موقع با اینکه درآمدمون کم شده اما خیلی خوشبخت شدیم. دیگه هیچ کسی از ما توقعات عجیب نداره و دیگه اون اذیت ها و طلبکاری ها و حسادت ها و زخم زبان ها تموم شدند. واقعا راحت شدیم و به آسایش رسیدیم. واقعا اون پولدار بودن برای ما خیلی اذیت به همراه داشت و اقوام نزدیک مون تقریبا خون مارو توی شیشه کرده بودن و راحت شدیم بعد از اینکه کم در آمد شدیم.
شاید باور نکنید ولی روزی نیست که خداروشکر نکنم برای کم درآمد شدنمان از بس که مارو اذیت میکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
پول بد است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
بهزاد
۲۱:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
تنها چیزیکه مسیر زندگی انسان رو شن میکنه ،فقط و فقط پوله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
برای رسیدن به خوشبختی و سعادت هم نیاز به مقداری پول هست
اما بحث بر سر همین مقدار است که مشکل ساز می شود خدا رابخاطر اینکه زنده و سلامتم و خانواده ای دارم که تکیه گاه و پشتیبانم هست، شاکرم و از زندگی لذت میبرم بسیاری هستند که از این نعمات محروم اند. بنابراین من نسبت به این افراد خوشبخت تر و شادتر هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
اگر پول شادی نیاورد قطعا بی پولی و بی ارزش شدن پول مردم برای عده ای از هموطنان بدبختی میآورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
پول خوشبختی نمیاره ولی آرامش خیال از جهت نداشتن بدهی/ اجاره خونه و خیلی مسائلی که مربوط به رفاه میشه برا صاحبان پول به ارمغان میار البته از نوع حلال نه اختلاس و کلاهبرداری و نزول و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
اگر پول خوشبختی نمیاره پس چرا از صبح تا شب یک عده دنبالش میدوند و همیشه به فکر رانت و اختلاس هستند که زیادش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پولم مثل بهشته
برای ما خوبه برای اونایی که این حرفا رو تو گوش مردم کردن بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
بله خوشبختی میاره وقتی همه چی شده پول پس فقط پول دوای درد همه چی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
معلوم است پول همه چیز است در عصر حاضر هر کس بگوید علم بهتر است عوام فریب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
پول نباشه بیچاره‌ای.
Germany
ناشناس
۰۳:۴۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
دعاکنیدخداهردوتاشو بهم بده تابفهمم کدوم بهتره بعدبهتون میگم کدوم بهتره شماهم دنبال اون برید بدستش بیارید
Iran (Islamic Republic of)
خ
۰۱:۴۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
نبودش بدبختی میاره
Netherlands
مهدی
۲۳:۵۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
اگه پول خوشبختی نمی یاره پس مجانی کار کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۳۱ تير ۱۳۹۷
علم بیجا کرده ثابت کرده پول خوشبختی نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
مردم با خواندنش تازه نمک رو زخمشون پاشیده میشه
کاری به کارمون نداشته باشید ما مردم امیدمون به خداوند هست
Iran (Islamic Republic of)
بندهخدا
۲۳:۳۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
صدرصدمیاره هرکه نداره بدبخته خدای ناکرده اگرمریضی سراغ خودش یا خانوادس اومدتواین دورزمونه بایدبمیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
ثروت به ما که نیومد،من تو مخارج روزمره خودمم موندم،اینجوری که داره پیش میره گرونی رو گرونی فک نکنم بتونم زندگیم بچرخونم اما آرزو میکنم نسلای بعدم اینجور درگیر خرج زندگیشون نباشن یعنی منظورم اینه که زندگی کنن نه مثل من که فقط زنده ام البته در مورد علمم باید بگم اگه ثروت باشه علمم میشه بدست آوردمثل خیلیا که تو جامعمونم کم نیسن
United States of America
علی
۲۲:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بنظر من پول خوشبختی میاره
من دوسال هست که فوق لیسانس گرفتم و توی این دوسال هرکجا که بگین سر زدم ولی متاسفانه شغلی پیدا نکردم الانم مادرم خرج منو میده + رایانه که میگیرم . دختری که واقعا با تمام وجودم میخواستم به دلیل فقر من ، جواب رد داد .
اگر من پول داشتم میتونستم با پولم یک شغل فراهم کنم و خونه ای بگیرم و ماشین بعدش با کسی که دوستش داشتم ازدواج کنم و شاد و خوشبخت بشیم
حالا کسی که میگه پول خوشبختی نمیاره میتونه پولشو به من بده تا من با پول ایشون خوشبخت بشم و تا اخر عمر دعا گو خودشو خانوادش باشم
حالا ببینم کسی میگه پول خوشبختی نمیاره ....
اگر نمیاره پولتو به من تا من خوشبخت بشم
Iran (Islamic Republic of)
اربابی
۲۲:۱۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
درسته پول خوشبختی نمیاره اما بدبختی رو با خودش میبره
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
100 درصد شک نکنید..داریم بدبخت میشیم از بی پولی
Canada
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
اون علم اگه تو ایران زندگی می کرد کلا می گفت ثروت بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
ثروت خوشبختی میاره خوبشم میاره،اونایی ک میگن نمیاره بدبختی و بی پولی نکشیدن ک بفهمن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
اول تعريف دنيا را بدانيد ،،،تعرف دنيا ،،محل مبارزه اقتصادي است،
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۱۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول
اینم شد سوال
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بله پول خوشبختی میاره -هرکی گفته نمیاره الکی گفته مخصوصا این دوره زمانه -من الان پول ندارم نمی تونم ازدواج کنم -نمی تونم خانه بخرم -اگه پول نداشته باشی باید از گشنگی بمیری-اگه مریض بشی باید از مریضی بمیری چون دعوا ودرمانش پول می خواهد-پول نداشته باشی باید شرمنده زن وبچه هات بشی
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۰:۴۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
خوشبختی یعنی پول
Germany
ناشناس
۲۰:۳۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بله پول خوشبختی میاره شدید
وام نمیگیری
اجاره نمیشینی
هر موقع هم عشقت کشید میتونی بر مسافرت خارج کشور
و.......
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
معلوم است علم بهتر است وروایت از پیامبر بزرگ اسلام میفرماید تعلیم وتعلم عبادت است هرچقدر ما بتوانیم علم و دانش خود را بالا ببریرم در مقابلش ثروت هم میاد این شیرین تر است و هم دنیامون خریدیم وهم آخرت . این دنیا دنیا ی فانی همه ما یک روز خواهیم مرد پس بهتره معنویات خود را کارهای ثواب وخوب را برای خودمان جمع آوری کنیم وآخرت را بخریم . .موفق باشید .یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
چرایه طرفه حرف میزنی گفته فقرکه بیادایمن بیرون میره عزیزم معلومه وضعت خوبه باشکم پرحرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
ثروت هم که داشته باشی میتونی تاچین بری وعلم روحتی اگه چین باشه بدست بیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول همه چیه
Iran (Islamic Republic of)
مراد
۲۰:۱۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من اگه پولدار بشم همشو بز میخرم چون بز خوشبختی میاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول لازمــــــــــــــــــــــــــــــــه خوشبختیه%
بی پولی علـــــــــــــــــــــــت بدبختیه%
%%%تمام%%%
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من علم پول در آوردن و میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
دوستان منظور از پول این چیزی که شما فکر میکنین نیست که نتونین نیازهای اولیتونو رفع کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
نه پس بدبختی میاره سرآدم هرچی میاد ازبی پولی وگشنه گیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
اگر منظور از علم مدرک دانشگاهی است که اصلا مدرک علم حساب نمیشه و خوشبختی هم نمیاره,پول هم به اندازه خوشبختی میاره بیش از حدش بدبختی میاره تو فامیل خودم دیدم که میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من این چیزا حالیم نیست فقط زن میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
به خدا منم میخام خسته شدم از تنهایی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی میر
۱۸:۵۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول شاید خوشبختی نیاره ولی نبودش یکی از عوامل مهم بدبختی تو دنیا و آخرت هست
France
ناشناس
۲۳:۵۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
خداییش بهترین تحلیل همین بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
متاسفانه دنیای امروز با ثروت شادی و خوشبختی میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
یعنی با این متن می خواین بگین از این به بعد ایرانیا خیلی خوشبختن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۳۱ تير ۱۳۹۷
ثروت داشتن خیلی مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من کارمندم و با این وضعیت که در مملکت هست همیشه ناتوان در ادای احتیاجات معمولی خانواده هستم..بیکاران را که خدا باید به دادشان برسه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۳۱ تير ۱۳۹۷
با ثروت میتونی به بهشت برسی..در را روی فقیر نبندی..زبارت بری..خیرات کنی..دست نیازمند را به وسعی که داری را بگیری..مسجد و مدرسه بسازی.با قدرتی که با پول بدست میاری جلوی دزدان و اختلاس گران رو بگیری..با ثروتی که داری دنبال وام و ضامن و فاکتور و کاغذ بازی دروغ نمیری..التماس هم نمیکنی..همیشه سرت بالاست و شرمنده خانواده نیستی..دل بچه ت واسه یه دوچرخه و اسباب بازی نمی شکنه..مریض شدی دکتر میری چون پول داری..به متخصص مراجعه میکنی..ازمایشات درست پزشکی رو انجام میدی..انصافا کدوم قشری با این وضع میتونه بره دکتر؟اونایی که میگن علم بهتره لطفا طفره نرن و جواب بدن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
تازه میتونی روزه نگیری و به جاش فقیر اطعام کنی. نماز هم نخونی وارثهات پول میدن یکی به جات میخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
یعنی یک درصد هم خوشبختی نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۳۱ تير ۱۳۹۷
این مطمئنم شهرت حداقل تو این دوره زمانه خوشبختی که نمیاره هیچ بلکه بدبختی هم میاره ولی پول به اندازه ایی که نیازهای مادی رو برطرف کنه میتونه یه قسمتی از خوشبختی را برای فرد بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول واقعا خوشبختی میاره هرکس داره و غیر این می گوید ناشکری می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
واقعا ثروتمندان خوشبخت نیستن و بی پول ها خیلی خوشبختن!!!!!!!!!
چون ثروتمندا نمیتونن با آرامش بخوابن چون دغدغه ی قسط وام و اجاره خونه و خرجی خونه و گرونی اقلام ضروری زندگی و دارن و فقرا دغدغه ای ندارن چون تو خونه های میلیاردیشون راحت نشستن و نه از گرونی خبری دارن و نه دغدغه ای و نه شب گشنه سر روی بالش میذارن!!!!!!!!!!!
خلاصه همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۲۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
خیلی ها فرق بین علم و مدرک رو نمیدونند. واسه همین میگن که ثروت بهتره. چون یه عمر تلاش کردن مدرک فوق لیسانس گرفتن و به هیچ دردشون نمیخوره. میگن ثروت از علم ( مدرک ) بهتره.
یکی علم اختلاس داره که اختلاس میکنه. چرا من و شما نمیتونیم؟ چون علمش رو نداریم.
یکی علم کلاه برداری داره که کلاه برداری میکنه. چرا من و شما نمیتونیم؟ چون علمش رو نداریم.
علم ( مدرک دانشگاهی رو نمیگم ) نداشته باشی میلیارد میلیارد به شما بدن این پول رو نابود میکنید.
درنتیجه علم از ثروت در هر جای دنیا و در هر زمان که باشید بهتر است.
United States of America
علی
۲۲:۵۹ ۳۱ تير ۱۳۹۷
حرف شما درست نیست . هدف نهایی ازعلمی که شما تعریفش کردین چی بود؟ واضحه پول
خوب کسی که از اول پول داره چرا بخواد اختلاس کنه هم ابرو خودشو ببره و هم نفرین هزاران نفر را به جان بخره
بازم بنظر شما علم بهتره ؟؟؟؟ معلومه که ثروت بهتر از علم هست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۲۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
چه استدلال علمی زیبایی به کار گرفتی دانشمند جامع العلوم!
خدایی خودت فهمیدی چی بافتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
من به عنوان یک معلم یقین دارم که ثروت بهتراز علم هست توکه این خبرو گذاشتی واسه خاطر ثروت گذاشتی اگه ثروت لازمت نبود اصلا چرا میومدی خبربذاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
اقا اصلا پول ادم رو بدبخت میکنه . شما بیاید پول بدید به من بدبختم کنید من میخوام بدبخت بشم با پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بیا با هم بدبخت بشیم پایه تم رفیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بستگی به فرد داره با چی شاد و خوشبخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
ادم هرچیو نداره فکر میکنه با داشتن اون چیز خوشبخته ولی اصلا این طور نیست مثل خودم که ارزو شغل و درامد خوب داشتم که حالا 1 و 2 ساله بهش رسیدم میبینم هنوز احساس خوشبختی نمیکنم,حالا میفهمم دقیقا منظور این تحقیقات چی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
شما دویست ملیون به من جوون بیکار بدید ببینید خوشبخت میشم یا نه خیلی هم نمیگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۳۱ تير ۱۳۹۷
متاسفانه همه اونایی که اینجا نظر دارن معلومه مشکل مالی دارن و فکر میکنن پول همه چیز است و وقتی بهش میرسند میبینن که نه پول همه چی نیست,خوشبختی یک عمل نسبی است که فرد به فرد فرق میکنه و در همه افکار انها اون چیزی به نظرشون خوشبختی میاره که ندارنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
ثروت در کنار علم و سلامتی شادی و خوشبختی میاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بنام خدا ، ثروت
United States of America
حامد
۱۷:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
آیا پول واقعا شادی و خوشبختی می‌آورد؟خیر هرچی مرگ وخودکشی است درخانواده های پولداراست

ماکه پول نداریم باهم دوست ومهربون هستیم پولدارفکرمیکندهمه چیزمیداند اما پولدارزندگی رانمیشناست زندگی درمردم کم درامد است ای پولدارازیک پولداربودباخانوده مشکل داشت ازمن سوال کردچکارکنم مشکل حل بشه من گفتم ازیک کارشناس مشاوردرمانی کمک بگیربسیارنارحت شدمشاوردرمانی جای بدی نیست آگاه سازی وراهنماهی خوبی برای این پولدارهاکه هیچ وقت خوشبختی درزندگی ندارن فقط پول دارن وپول خوشبختی ندارن اماپولدارهای است مدرسه سازمسجدسازکمک کن درک اناپیشتراست تاپولدارالکی؟
United States of America
حامد
۱۷:۵۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
آیا پول واقعا شادی و خوشبختی می‌آورد؟خیر هرچی مرگ وخودکشی است درخانواده های پولداراست

ماکه پول نداریم باهم دوست ومهربون هستیم پولدارفکرمیکندهمه چیزمیداند اما پولدارزندگی رانمیشناست زندگی درمردم کم درامد است ای پولدارازیک پولداربودباخانوده مشکل داشت ازمن سوال کردچکارکنم مشکل حل بشه من گفتم ازیک کارشناس مشاوردرمانی کمک بگیربسیارنارحت شدمشاوردرمانی جای بدی نیست آگاه سازی وراهنماهی خوبی برای این پولدارهاکه هیچ وقت خوشبختی درزندگی ندارن فقط پول دارن وپول خوشبختی ندارن اماپولدارهای است مدرسه سازمسجدسازکمک کن درک اناپیشتراست تاپولدارالکی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
این موضوع برا وقتی خوبه که کار داشته باشی نون واب هم داشته باشی با خونه بعد بگی چی بهتره اونوقت چه انشایی میشه همه لذت میبرن چه شعارهایی میشه تو این انشاعه سرداد وای وای وای ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۳۱ تير ۱۳۹۷
تجربه ثابت کرده که ثروت بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
با این مطلب میخواستید چی رو ثابت کنید؟ اینکه حداقل هایی که مردم ندارند چیز خوبی نیست و همان بهتر که ندارند؟ و همین طور ثروت آقا زاده ها که همه ی پول ملت رو به جیب زدن هم چیز خوبی نیست و همان بهتر که به جیب زدند و بردند؟!
.
Netherlands
ناشناس
۱۷:۴۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
نه، اصلا پول نمیتونه خوشحالی بیاره
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۴۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول خوشبختی نمیاره ولی نبودش قطعا بدبختی میاره
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۴۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول خوشبختی نمیاره ولی نبودش قطعا بدبختی میاره
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۷:۴۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
نه علم خوبه نه ثروث مابین این دو چیزی هست به اسم خلاقیت
آدمی که علم داشته باشه و نتونه ازش استفاده کنه به چه دردش میخوره و کسی هم که پولدار باشه نتونه ازش استفاده کنه بازم به چه درد میخوره ولی یه ادم خلاق میتونه علاوه بر خلاقیت ذهنیش پول رو هم در بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
مگه غیر از اینه... پول خوشبختی میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
صد در صد خوشبختی میاره
Germany
ممد
۱۷:۲۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
باسلام هردو باهم خوبندپول ممکن آورنده خوشبختی نباشدولی زمینه ساز خیلی مواردهست از جمله خوشبختی سلامتی شادی و.........اگرمی گوید نه نظرسنجی کنید
Germany
ممد
۱۷:۲۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
باسلام هردو باهم خوبندپول ممکن آورنده خوشبختی نباشدولی زمینه ساز خیلی مواردهست از جمله خوشبختی سلامتی شادی و.........اگرمی گوید نه نظرسنجی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بله پول همه چیز می‌آورد تجارت اختلاس عشق و حال توی فرنگ وخیلی چیزای دیگه خدایا دیگه بسه رسوایی
France
حمیدرضا
۱۷:۰۲ ۳۱ تير ۱۳۹۷
علم کشورای دیک میشه باهاش پول دراورد ولی ایران پول داشته باشی علم دردی نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول شادی که نمیاره هیچ افسردگی هم میاره چون هر روز ارزشش کمتره میشه که شادی که هیچ شادابی و سلامت جسم و روان هم میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۳۱ تير ۱۳۹۷
آفرین همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۳۱ تير ۱۳۹۷
علم مغز است و ثروت جسم
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
الان باپول میشه حتی زندگی هم خرید...باورنمیکنین حکم اعدام ب.ز چی شد؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
الان باپول میشه حتی زندگی هم خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بدتون میاد یکم بما بدین که 5 تومن گیر نمیاریم خونه اجاره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۶:۴۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بله میاره ازنوع خوبشم میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۳۱ تير ۱۳۹۷
پول خوشبختی میاره
هر کی میگه نه باید به سلامتیش شک کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
برای مردم نه خوشبختی نمیاره اما آقا زاده ها با پول .که برای اونا فوق العاده خوشبختی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۳۱ تير ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
نمیشه منکر این شد که پول خوشبختی میاره ولی بدون ایمان و اخلاق خوب و سلامتی و علم فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
هر پولداری فکر میکنه بدبخت پولاشو بده به من همه خوشبختی من مال اون
Germany
ناشناس
۱۶:۰۴ ۳۱ تير ۱۳۹۷
هر چیزی به اندازه ش خوبه
آخرین اخبار