کارشناس مسائل بین الملل گفت:قدرت اقتصادی کشوری ضعیف باشد، قطعا در مذاکره با کشور‌های مختلف کم توان خواهد بود.

اقتدار ملی به سیاست خارجی اولویت دارد/صباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع مسئولان وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه "مذاکرات با اروپا قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند، بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد" بیان کرد: اولویت با تحقق توانمندی داخلی است و روابط خارجی بر پایه اقتدار و توان داخلی قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشور باید در زمینه اقتصاد، علوم و فناوری، اخلاق و فرهنگ، مسائل اجتماعی و مشارکت جامعه در تصمیم گیری ها توانمند شود، ادامه داد: سیاست خارجی، مذاکره و تبادل با کشورهای خارجی بر پایه اقتدار داخلی است.

بیشتر بخوانید:بیانات رهبر انقلاب در جمع مسئولان وزارت خارجه

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر قدرت اقتصادی کشوری ضعیف و تولید کم باشد و از علوم و روش های جدید استفاده نکند، قطعا در مذاکره با کشورهای مختلف هم کم توان خواهد بود.

زنگنه اظهار کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه هر یک بخشی از این مسئولیت ها را برعهده دارند، ادامه داد: سایر نهادهای نظامی، امنیتی، انتظامی و حوزه های علمیه نیز در این راستا وظایفی برعهده دارند که با همکاری و احساس مسئولیت محقق خواهند شد.

وی با با بیان اینکه تک تک مردم جامعه در این مسئله نقش اثرگذاری ایفا می کنند، گفت: شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و اینکه خودمان را در جامعه مهمان فرض کنیم و گروه خاصی را عهده دار وظایف بدانیم، اثرات مخربی بر اقتدار ملی خواهد داشت.

زنگنه در پایان خاطر نشان کرد: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری، باید مجموعه ای از اقدامات و تدابیر در داخل کشور صورت گیرد تا تحقق اقتدار ملی به تسلط در سیاست خارجی منجر شود.

گفتنی است؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه فعال کردن ظرفیت‌های استفاده‌نشده یا کم استفاده شده در کشور را مهم دانستند و افزودند: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، گسترش ارتباطات چند جانبه و به‌ویژه دو جانبه و توجه خاص به تشکلهای منطقه ای را ضروری خواندند و افزودند: سفرا و نمایندگان ایران در خارج باید به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملت و کشور کاملاً واقف باشند.

انتهای پیام/

بسته پیشنهادی اروپا برای ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار