مجمع ملی (پارلمان) کوبا سرگرم بحث و بررسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور است.

ایجاد تغییرات در قانون اساسی کوبا/ از قانونی شدن ازدواج افراد همجنس تا حذف واژه کمونیسمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، مجمع ملی (پارلمان) کوبا سرگرم بحث و بررسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور است. قانون اساسی جدید کوبا ممکن است به تغییرات اساسی در سیاست های اقتصادی و اجتماعی این کشور بیانجامد.

در این پیش نویس برای نخستین بار مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته شده است و ازدواج افراد همجنس نیز قانونی است.

خبرنگار بی بی سی در گزارشی از هاوانا گفت پس از چند دهه، بارقه هایی از تغییرات معنی دار در کوبا مشاهده شده است. قانون اساسی 1976 کوبا نه فقط اصلاح می شود بلکه به طور کامل بازنویسی می شود. یکی از تغییرات اساسی در قانون اساسی جدید مالکیت خصوصی است که برای نخستین بار در چند نسل گذشته در کشور کوبا به رسمیت شناخته شده است.

طبیعی است که دولت همچنان بزرگترین بازیگر در این اقتصاد کنترل شده منطقه کارائیب خواهد ماند، اما گنجاندن حق مالکیت خصوصی در قانون اساسی جدید امکان حمایت قانونی از هزاران کسب و کار کوچکی را فراهم می کند که از یک دهه قبل و زمانی رونق گرفتند که رائول کاسترو، رئیس جمهور قبلی کوبا مقررات اقتصادی کشور را تغییر داد. اینها شامل رستوران ها و املاک و مستغلات کوچک می شود که همگی به رونق گرفتن گردشگری در کوبا کمک کرده اند و سرانجام حق موجودیت آنها طبق قانون به رسمیت شناخته خواهد شد.

از جمله تغییرات سیاسی قابل توجه در قانون اساسی جدید کوبا این است که دوره تصدی میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری جدید، به دو دوره پنج ساله متوالی محدود خواهد شد. از لحاظ اجتماعی نیز تغییر بزرگی در کوبا رخ خواهد داد. پس از چند دهه، حالا تغییر بزرگی نیز در حوزه حقوق همجنس بازان مشاهده خواهد شد و ازدواج میان دو فرد (فارغ از جنسیت آنها) مثل ازدواج افراد غیرهمجنس به رسمیت شناخته خواهد شد.

هومرو اکوستا، دبیر شورای دولتی کوبا گفت: "اصول برابری، عدالت و انسانیت که در پروژه ما گنجانده شده است، با فراهم شدن امکان ازدواج میان دو فرد (فارغ از جنسیت آنها) تقویت شده است. من فکر می کنم این منصفانه است. ما بسیار درباره آن بحث کرده ایم. این منصفانه است."

نکته بسیار عجیب این است که حتی واژه "کمونیسم" نیز از قانون اساسی جدید حذف شده و جای خود را به واژه "سوسیالیسم" داده است.

این ها از همان نوع تغییراتی هستند که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا امیدوار بود از طریق تعامل و گفتگو با کوبا به ایجاد آنها در این کشور کمک کند. اما از زمانی که دونالد ترامپ جانشین او شد روابط دو جانبه آمریکا-کوبا تقریبا به طور کامل به حال تعلیق درآمده است.

خبرنگار بی بی سی در پایان گزارش خود گفت مثل همیشه تغییرات در کوبا بسیار کند و تدریجی است. حتی وقتی که پیش نویس قانون اساسی جدید به تصویب برسد، باید به همه پرسی گذاشته شود. اما رهبران کوبا امیدوارند با به رسمیت شناختن حق مالکیت خصوصی بتوانند به رونق گرفتن اقتصاد راکد کشور کمک کنند، و با قانونی کردن ازدواج افراد همجنس نیز بتوانند چهره امروزی تری از جامعه کوبا به جهان ارائه دهند.

انتهای پیام/

تغییر قانون اساسی کوبا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار