مشخص نبودن حامی مالی ساخت یک دستگاه جاسوسی در کوبا تحلیلگران را به فکر فرو برده است.

پدیدار شدن یک دستگاه جاسوسی مرموز در کوبابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یک دستگاه شنود الکترونیک (جاسوسی سیگنال) در ماه‌های اخیر روی تصاویر ماهواره‌ای کوبا دیده شده است. این دستگاه قادر است سیگنال‌ها را رهگیری کند، بر موشک‌های بالستیک نظارت و اجسام خارج از جو را ردیابی کند. اما آنچه تحلیلگران را متعجب کرده این است که چه کسی منابع مالی برای ساخت این دستگاه را فراهم کرده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا «شنود الکترونیک» را جمع آوری اطلاعات از طریق دریافت سیگنال‌های الکترونیک سامانه‌های ارتباطی، رادار‌ها و سامانه‌های تسلیحاتی تعریف می‌کند. بنابر تصاویری که به دست آمده یک آنتن به همراه یک آنتن‌پوش (ریدوم) در بهار امسال نزدیک «بجوکال» در جنوب هاوانا ساخته شده است.

شرکت‌های «دیجیتال گلوب» و «ویکتور رابرت لی» تصاویر مربوط به فرآیند ساخت این رادار که از فوریه تا مه امسال طول کشیده را در اختیار دارند.

مجله دیپلمات در این خصوص گزارش داد: «اندازه و ساختار این آنتن‌پوش از آنتن پوش‌های سهمی شکل که در ده سال گذشته در بجوکال متداول بوده اند، متفاوت است. این موضوع نشان می‌دهد سرمایه گذاری برای ساخت چنین دستگاه‌هایی به سطح جدیدی رسیده است».

مقامات آمریکایی تمایل دارند سایت‌های شنود الکترونیک در کوبا را به اطلاعات چین ربط دهند. روابط کوبا و آمریکا سال‌ها پرتنش بوده است. «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا در سال ۲۰۱۶ ادعا کرد اگر قرار باشد یک توافق خوب بین کوبا و آمریکا ایجاد شود باید فعالیت پایگاه شنود چین در بجوکال متوقف شود.

«مانوئل سریجو» استاد دانشگاه بین المللی فلوریدا در سال ۲۰۰۱ گفت: «چین از کوبا به عنوان یک مرکز نظامی و جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار