وی افزود: از ۲ واژه آموزشوپرورش مفاهیم مختلفی برداشت میشود و در عرصههای مختلف مانند پیشینه تمدنی، فرهنگ و باور سازمانی و جامعه تعاریفی از این ۲ واژه وجود دارد که ما باید بهعنوان یک چالش در آموزههای دینی، سازمانی و فرهنگی این تفاوتها را بررسی کنیم، هرچند که بین تلقی ما آموزشوپرورشیها هم تفاوتهایی وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش فهم و درک مشترک از ۲ واژه آموزشوپرورش را ضروری دانست و گفت: آموزش روش و ابزاری برای پرورش است و مقصد و هدف آموزش، پرورش است، پس اگر آموزشی داشتیم که به پرورش نرسد حتماً تلاشی بیثمر بوده است و متأسفانه در نظام آموزشوپرورش برخی مواقع جای ابزار و هدف تغییر کرده است و این خطای استراتژی است که شکاف عمیقی در نظام آموزشوپرورشی ایجاد کرده است و بسیاری از گرفتاریها در مدرسه و جامعه همین جابجایی هدف و ابزار است.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه گفت: در مدارس آموزشی میدهیم که آثار مؤثر تربیتی بهجا نمیگذارد و در محتوا و روش آموزشها دچار خطا شدهایم و عوامل متعددی در جابجایی هدف و ابزار موثربوده است که از همه مهمتر کنکور و دانشگاه است و نظام آموزش طوری طراحیشده است که همه دانش آموزان فقط برای کنکور آماده شوند و متأسفانه امروز شاهدیم که از همان دوران ابتدایی برنامههای آمادگی آزمونها و کنکور برای دانش آموزان طراحی و اجرا میشود و البته جامعه و خانواده هم این رامی خواهد و آن مدرسهای که بیشترین فشار را وارد میکند و کتاب غیردرسی و آزمونهای متعدد دارد، در نگاه والدین موفقتر است و دانشآموزی که رتبه بالاتری میآورد در نگاه جامعه موفق تراست.
بطحایی در ادامه گفت: باید رقابتهای فردی در مسابقات دانشآموزی حذف شود و فعالیتها و مسابقات به سمتی سوق داده شود و برای دستیابی به این منظور باید رقابتهای گروهی شکل بگیرد تا دانش آموزان کار جمعی و گروهی را یاد بگیرند و برای ما پرورش دانش آموزان مهم است.
وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد:معاونان پرورشی در سر خط فعالیتهای تربیتی هستند و باید اهتمام ویژهای در اجرای رویکردهای تربیتی داشته باشند و این فضا را در استانها ترویج دهند و با جسارت به دنبال تحول بنیادین باشند و زمینههای تربیتی همچون صبوری جوانمردی دیگر ویژگیهای اخلاقی را ترویج دهند.
در ادامه این برنامه علیرضا کاظمی ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت، اظهار کرد: در حاشیه برگزاری جشنواره کرال فرهنگیان استانهای کشور، گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی فرصت مغتنمی است تا سیاستهای وزارت آموزشوپرورش با رویکردهای تربیتی را برای سال تحصیلی آینده موردبحث و بررسی قرار دهیم.
وی افزود: با توجه به دغدغههای وزیر آموزشوپرورش در خصوص اجرای متوازن سند تحول بنیادین، ارتقای جایگاه مدارس بهعنوان کانون محلی، نهادینه کردن فعالیتهای فرهنگی، راهبردها و راهکارهایی تدوینشده است که شامل مدرسه محوری، توسعه مشارکتها، کیفیتبخشی، مشاوره، توانمندسازی دانش آموزان، ارتقای جایگاه تشکلهای دانشآموزی، نشاط محوری و بهرهوری منابع، حمایت از کالاهای ایرانی، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است.
انتهای پیام/