بطحایی نوع آموزش های فعلی در مدارس را برای تقویت ابعاد پرورشی و تربیتی دانش آموزان نا مناسب دانست.

آموزش‌های مدارس آثار تربیتی ماندگار ندارد/ مسابقات دانش آموزی به سمت رقابت گروهی می‌رودبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور با اشاره به وسعت عملکردی فعالیت‌های پرورشی اظهار کرد: در حوزه پرورشی نکات بسیار زیادی است که باید به تفسیر آن‌ها پرداخت و در همین راستا بررسی سیاست‌های جدید وزارت آموزش‌وپرورش که برآمده از سند تحول بنیادین است، ازجمله اقدامات مهمی است که برای ارتقای رویکرد‌های تربیتی مدارس در سال تحصیلی آینده باید معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها به آن بپردازند.

‎وی افزود: از ۲ واژه آموزش‌وپرورش مفاهیم مختلفی برداشت می‌شود و در عرصه‌های مختلف مانند پیشینه تمدنی‎، فرهنگ و باور سازمانی و جامعه تعاریفی از این ۲ واژه وجود دارد که ما باید به‌عنوان یک چالش در آموزه‌های دینی، سازمانی و فرهنگی این تفاوت‌ها را بررسی کنیم، هرچند که بین تلقی ما آموزش‌وپرورشی‌ها هم تفاوت‌هایی وجود دارد.

هدف نهایی در آموزش، رسیدن به پرورش است

‎وزیر آموزش و پرورش  فهم و درک مشترک از ‎۲ واژه آموزش‌وپرورش را ضروری دانست و گفت: آموزش روش و ابزاری برای پرورش است و مقصد و هدف آموزش، پرورش است، پس اگر آموزشی داشتیم که به پرورش نرسد حتماً تلاشی بی‌ثمر بوده است و متأسفانه در نظام آموزش‌وپرورش برخی مواقع جای ابزار و هدف تغییر کرده است و این خطای استراتژی است که شکاف عمیقی در نظام آموزش‌وپرورشی ایجاد کرده است و بسیاری از گرفتاری‌ها در مدرسه و جامعه همین جابجایی هدف و ابزار است.

‎وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه گفت:‎ در مدارس آموزشی می‌دهیم که آثار مؤثر تربیتی به‌جا نمی‌گذارد و در محتوا و روش آموزش‌ها دچار خطا شده‌ایم و عوامل متعددی در جابجایی هدف و ابزار موثربوده است که از همه مهم‌تر کنکور و دانشگاه است و نظام آموزش طوری طراحی‌شده است که همه دانش آموزان فقط برای کنکور آماده شوند و متأسفانه امروز شاهدیم که از همان دوران ابتدایی برنامه‌های آمادگی آزمون‌ها و کنکور برای دانش آموزان طراحی و اجرا می‌شود و البته جامعه و خانواده هم این رامی خواهد و آن مدرسه‌ای که بیشترین فشار را وارد می‌کند و کتاب غیردرسی و آزمون‌های متعدد دارد، در نگاه والدین موفق‌تر است و دانش‌آموزی که رتبه بالاتری می‌آورد در نگاه جامعه موفق تراست.

رقابت های فردی در مسابقات دانش آموزی حذف شود

بطحایی در ادامه گفت: باید رقابت‌های فردی در مسابقات دانش‌آموزی حذف شود و فعالیت‌ها و مسابقات به سمتی سوق داده شود و برای دست‌یابی به این منظور باید رقابت‌های گروهی شکل بگیرد تا دانش آموزان کار جمعی و گروهی را یاد بگیرند و برای ما پرورش دانش آموزان مهم است.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد:‎‎معاونان پرورشی در سر خط فعالیت‌های تربیتی هستند و باید اهتمام ویژه‌ای در اجرای رویکرد‌های تربیتی داشته باشند و این فضا را در استان‌ها ترویج دهند و با جسارت به دنبال تحول بنیادین باشند و زمینه‌های تربیتی همچون صبوری جوانمردی دیگر ویژگی‌های اخلاقی را ترویج دهند.

آشنایی با رویکردهای تربیتی در سال تحصیلی جدید

در ادامه این برنامه علیرضا ‎کاظمی ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت، اظهار کرد: در حاشیه برگزاری جشنواره کرال فرهنگیان استان‌های کشور، گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی فرصت مغتنمی است تا سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش با رویکرد‌های تربیتی را برای سال تحصیلی آینده موردبحث و بررسی قرار دهیم.

‎وی افزود: با توجه به دغدغه‌های وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص اجرای متوازن سند تحول بنیادین، ارتقای جایگاه مدارس به‌عنوان کانون محلی، نهادینه کردن فعالیت‌های فرهنگی، راهبرد‌ها و راهکار‌هایی تدوین‌شده است که شامل مدرسه محوری، توسعه مشارکت‌ها، کیفیت‌بخشی، مشاوره، توانمندسازی دانش آموزان، ارتقای جایگاه تشکل‌های دانش‌آموزی، نشاط محوری و بهره‌وری منابع، حمایت از کالا‌های ایرانی، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۳۱ تير ۱۳۹۷
تاثیر قطعی معدل میتواند به پرورش هم صدمه بزند