رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۴۸۲ رشته قنات در سال‌های ۹۲ تا پایان سال ۹۵ احیا، لایروبی و مرمت شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛، عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ملی، استانی و بخش خصوصی برای لایروبی و مرمت بیش از ۲۸۰ رشته قنات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در راستای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی این اقدام بی نظیر است، اما با توجه به مشکلات خشکسالی و کاهش منابع آبی این میزان اعتبار جوابگو احیای قنات‌های این استان نیست.

یوسفی گفت: در خراسان شمالی سالانه از ۶۲۹ رشته قنات موجود، ۸۵ میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود که برای بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۳۳ هزار و ۵۰۰ خانوار کشاورز از آن بهره مند می‌شوند.

وی افزود: در این راستا دولت با در اختیار گذاشتن اعتبارات مورد نیاز حمایت‌های بسیار خوبی داشته است که در سال ۹۶ تفاهم نامه‌ای مابین آستان قدس رضوی، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جهاد کشاورزی تنظیم شده تا در راستای احیا و لایروبی قنات‌ها اقدام جدی انجام شود.

گفتنی است: خراسان شمالی چهار هزار و ۳۹۲ حلقه چاه، ۶۲۷ رشته قنات و دو هزار و ۶۳۵ دهنه چشمه منابع آبی دارد، اما اکنون به علت خشکسالی‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارد.

انتهای پیام/ط


استحصال ۸۵ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.