در ايران، نقاط مختلفی بیماری ناگ انسانی را گزارش کرده اند، اما به دلیل شرایط اقلیمی، بيشترين گزارش از این بیماری در خوزستان بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ناگ انسانی بیماری است که اگر مسائل بهداشتی در آن رعایت نشود، امکان شیوع بیماری هایی همچون خود وبا نیز وجود دارد. در همین خصوص با معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفتگویی داشتیم.آب آلوده عامل انتقال بیماری ناگ به انسان
 
شکرالله سلمان زاده، معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بیماری ناگ انسانی یا VPH يکی از بیماری های روده ای که اصلی ترین علامت آن اسهال حاد (ناگهانی) است.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان علائم بیماری ناگ انسانی را این گونه بیان کرد: اسهال ، نبودن دل درد و دل پیچه (برخلاف سایرناراحتی های گوارشی نظیرمسمومیت) ،گرفتگی عضلات پشت ساق پا ، عطش فراوان ، فقدان خون در مدفوع ، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی ، احساس پری و غرغر شکم و فقدان تب است. 
 
وی ادامه داد: به طور کلی پنج فاکتور در انتقال این بیماری نقش عمده دارند، آب ، غذا، سبزیجات و میوه جات، دست های آلوده باعث انتقال بیماری می گردند.
 
وی افزود: این بیماری در محیط های تجمعی که از آب و غذای مشترکی استفاده می کنند (همانند مدارس، مهدکودک ها، پادگان ها، و ...) در صورت مهیا شدن شرایط بروز می تواند باعث ایجاد طغیان و مرگ و میر شود .
 
در خصوص راه های پیشگیری از بروز بیماری ناگ انسانی با مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان خوزستان مصاحبه ای داشتیم که در ادامه می خوانید.
 
همایون امیری، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان خوزستان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: بیماری ناگ انسانی یا شبهه وبا، بیماری قابل درمانی است که عامل ایجاد این بیماری باکتری به نام ویبریوکلرا است. 
امیری در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری بیان کرد: استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ، تهیه یخ از مکان های بهداشتی، رعایت بهداشت مواد غذایی، سالم سازی سبزیجات و میوه جات ( پاکسازی ، انگل زدایی ، ضدعفونی و شستشو )، رعایت بهداشت فردی با تاکید بر شستشوی صحیح دست ها بعد از توالت و قبل از خوردن غذا، خوداری از خرید انواع مواد غذائی دست ساز از دست فروشان به ویژه بستنی ، آب میوه، خودداری از نگهداری مواد غذائی خام و پخته در مجاورت هم، دفع مناسب فاضلاب، خوداری از شنا دررودخانه ها و آب های راکد، گندزدایی سرویس های بهداشتی و مدفوع است.آب آلوده عامل انتقال بیماری ناگ به انسان
 
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان، در خصوص مناطقی که ناگ انسانی بیشتر بروز می کند عنوان کرد: در مناطقی که آب آشامیدنی سالم در دسترس نیست و مردم نحوه سالم سازی آب را نمی دانند، مناطقی که فاضلاب ، زباله ، فضولات حیوانی به صورت غیر بهداشتی دفع می شود و در محل هایی که اصول بهداشت فردی رعایت نمی گردد، این بیماری بیشتر شیوع پیدا می کند.آب آلوده عامل انتقال بیماری ناگ به انسان
 
با توجه به این که استان خوزستان از مناطقی است که بیش ترین آمار ناگ انسانی گزارش شده است، لذا جهت انجام مراقبت صحیح بیماري ناگ انسانی بایستی در کلیه مناطق استان و در تمام فصول مختلف سال توسط تمام واحد هاي بهداشتی درمانی ، اعم ازبیمارستان ها ،درمانگاه ها ،مطب ها ، مراکز بهداشتی درمانی شهري و روستایی و کلیه پایگاههاي بهداشتی شهري و نقاط شهري و خانه هاي بهداشت، تحت آموزش هاي ویژه پیشگیري از بیماری قرار بگیرند.
انتهای پیام/ح

آب آلوده عامل انتقال بیماری ناگ به انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.