دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت ایران از آمریکا به این نهاد قضایی را به سبب وضع تحریم‌های یکجانبه و نقض عهدنامه سال ۱۳۳۴ تأیید کرد.

ثبت شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوان بین‌المللی دادگستری امروز (سه شنبه) با انتشار سندی شکایت ایران از آمریکا به این نهاد را بابت بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه تأیید کرد.

بر اساس بیانیه دیوان بین‌المللی دادگستری، در متن دادخواست ایران آمده است تحریم هایی که واشنگتن ماه مه سال جاری میلادی علیه تهران وضع کرد، ناقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی است که سال 1955 میلادی (1334) میان دو کشور به امضا رسید.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته با انتشار توییتی از شکایت تهران از واشنگتن به دیوان بین‌المللی دادگستری به  سبب اعمال غیرقانونی دوباره تحریم‌های یکجانبه خبر داد. ظریف در این توییت نوشت: ایران در مقابل توهین آمریکا به تعهدات حقوقی و دیپلماسی، به حاکمیت قانون پایبند است. وی در ادامه نوشت لازم است که با عادت آمریکا در در نقض قوانین بین‌المللی مقابله شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز روز گذشته  به تشریح جزئیات بیشتری درباره توییت ظریف  پرداخت و تصریح کرد به منظور ترمیم و جبران اعمال غیرقانونی آمریکا در وضع تحریم ها علیه کشورمان و احقاق حقوق ملت ایران و پیگرد بین المللی اعمال متخلفانه ایالات متحده، وزارت امور خارجه با مشارکت مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری و هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط، مساله شکایت از ایالات متحده به دلیل نقض تعهدات بین المللی و مشخصا عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال 1334 نزد دیوان بین المللی دادگستری را در دستورکار قرار داد و پس از اخذ نظرات وکلا و مشاوران حقوقی بین المللی ایرانی و خارجی، دادخواست نهایی حاوی شکایت جمهوری اسلامی ایران از نقض معاهده مودت در تاریخ 25 تیرماه 1397 به ثبت رسید.

طبق اظهارات قاسمی، تصمیم آمریکا (در هشتم ماه مه سال 2018 میلادی) مبنی بر وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای ایران نقض آشکار مواد 4، 7، 8، 9 و 10 عهدنامه سال 1334 است.

بر اساس گزارش رویترز، گام بعدی در این زمینه باید برگزاری جلسه استماع باشد، اما آمریکا احتمالا اعلام خواهد کرد رسیدگی به این مسئله در حوزه اختیارات دیوان بین‌المللی دادگستری نیست. این نهاد قضایی هنوز تاریخی را برای گام‌های بعدی در این زمینه تعیین نکرده است. 

انتهای پیام/

تأیید شکایت ایران از آمریکا از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری

برچسب ها: آمریکا ، دادگاه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار