معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت :با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش آب‌های زیرمینی طرح کشت نشایی محصولات زراعی همچون پنبه، کلزا و ذرت یکی از طرح‌های ابلاغی وزارت کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: به منظور مدیریت و کاهش مصرف آب، بذر، سم و قارچکش‌ها و نقش موثر آن در رعایت تناوب زراعی و افزایش تولید محصول از طرح کشت نشایی  استفاده می‌شود.

وی افزود: جهت صرفه جویی در زمان کاشت از ۱۶۰ روز به ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز بسته به نوع محصول و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح این طرح کاربرد دارد.

پورخاتون عنوان کرد: که از سال ۱۳۹۶ دفتر کشت نشایی استان در مدیریت زراعت این سازمان راه اندازی و کمیته کشت نشایی فعال و طبق تصمیمات اتخاذ شده از تاریخ ۱۵ خرداد برای اولین بار اقدام به تولید نشاء نموده و پس از گذشت ۳۰ روز نسبت به انتقال نشاء‌ها در سطح ۳ هکتار با تراکم ۶۵۰۰۰ بوته در هکتار به زمین اصلی صورت پذیرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به امکانات ابتدایی موجود برای سال اول هدف این طرح کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان کاشت گیاه در زمین بوده تا کشاورزان بتوانند کشت پنبه را در تناوب کشت بدون صدمه زدن به کشت قبلی به کار گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه کشت نشایی انواع گیاهان کار تازه‌ای نیست، افزود:اما آنچه موضوع را متفاوت می‌سازد کشت محصولات زراعی بصورت نشایی است و این طرح برای گیاهان وجینی که به تعداد بوته در هکتار کمتری نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای گیاهانی مثل گندم و جو که به میلیون‌ها بوته در هکتار نیاز است، کارایی ندارد.

وی اظهار کرد: البته مشکلاتی نیز از قبیل: تامین ماشین آلات بومی و مناسب منطقه در این خصوص موجود می‌باشد که با توجه به راهکار‌های ارائه شده نسبت به رفع آن اقداماتی صورت پذیرفته و در سال جاری نیز برای ۳ هکتار نشاء پنبه کار ارقام خرداد، ورامین و یک رقم هیبرید ۹۳۳ در شهرستان ارزوئیه و با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی ارزوئیه و مدیریت زراعت و شرکت سوم شعبان تولید و به زمین اصلی انتقال داده شده است.

انتهای پیام/ی

کشت پنبه از طریق نشاء در ارزوئیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار