به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، فرامرز مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای ،اعتراضات رانندگان را ناشی از انباشت مطالبات و مشکلات این قشر طی سالیان گذشته ذکر کرد و افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تلاش بیوقفه و هماهنگی با دستگاههای مختلف سعی دارد این مشکلات را حل کند، البته برخی از این اقدامات از قبل آغاز شده بود که اکنون این اقدامات با سرعت و قوت بیشتری دنبال میشود.
وی با اشاره به شکل گیری کارگروهی متشکل از نمایندگان صنوف مختلف، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و نماینده وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به مشکلات رانندگان، در خصوص اقدامات انجام شده اظهار کرد: در حال حاضر کرایه حمل بار تا ۲۰ درصد افزایش یافته است، البته از اواخر سال گذشته افزایش نرخ کرایه آغاز شد که مجوز رسمی از سوی دولت برای افزایش قیمت وجود نداشت که اخیراً به استثنای تعرفه حمل فرآوردههای نفتی که افزایش آن منوط به موافقت سازمان مدیریت و برنامهریزی است، در سایر بخشها تعرفهها افزایش یافته و سازمان مدیریت و برنامهریزی برای افزایش نرخ حمل فرآوردههای نفتی در آینده نزدیک نیز قول مساعد داده است.
نماینده تام الاختیار ریاست سازمان در امور فناوری اطلاعات و سرمایهگذاری با اشاره به تعیین نرخ حمل بر اساس تن-کیلومتر گفت:این اقدام به منظور سهولت و افزایش دقت در تعیین کرایه ها و طی دو فاز تعریف شده که در فاز نخست، عوامل تاثیرگذار در تن- کیلومتر تعیین میشود و طی روزهای آینده نهایی می شود.
وی افزود: مزیت تعیین پارامترها و برآورد نرخ اولیه این است که در صورت تغییر پارامترها، امکان محاسبه سریع و راحت کرایه فراهم می شود. فاز دوم این طرح نیز مربوط به تعیین کرایه دقیق هر مسیر به صورت نرم افزاری است که باتوجه به اهمیت آمادهسازی زیرساختهای نرمافزاری، پروژهای زمانبر میباشد.
مداح به اختصاص سامانه هایی برای رسیدگی به شکایات رانندگان توسط سازمان اشاره کرد و اظهار کرد: سامانه تلفن گویای ۱۴۱ با داخلی ۵، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ و سایت www.۱۴۱.ir برای دریافت شکایات رانندگان پیشبینی شده که تاکنون به ۷۵ درصد شکایات دریافتی رسیدگی شده است، همچنین برای افرادی که تمایل دارند به صورت ناشناس و بدون نیاز به ثبت مشخصات فردی خود اقدام به انعکاس مشکلات نمایند، صندوق پستی۳۷۷۳-۱۴۱۵۵ منظور شده است.
وی با بیان این که با پیگیریهای صورت گرفته، ثبتنام لاستیک بر اساس قیمت مصوب از طریق ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای در سراسر کشور فراهم شده است، گفت: برای عبور از این شرایط، انتظار تعامل و همکاری مناسب از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص وجود دارد.
رئیس کارگروه اصلاح فرایندها و مطالبات رانندگان با اشاره به الزام پرداخت کرایه معوق رانندگان توسط شرکتهای حمل و نقل متخلف گفت: دفتر حمل ونقل کالا با بهرهگیری از ابزارهایی همچون جلوگیری از تمدید پروانه فعالیت شرکتهای متخلف و عدم ارائه بارنامه و کد رهگیری، این شرکتها را ناچار به مذاکره نموده است، همچنین با برخی بانکها برای طراحی و پیاده سازی روش هایی مانند ال سی داخلی رایزنی هایی صورت گرفته تا احقاق حقوق رانندگان عزیز به بهترین وجه ممکن انجام شود که البته پروژه ای زمان بر، اما مؤثر است.
وی افزود: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با کانون شرکتهای حملونقل مذاکراتی در خصوص بیمه تکمیلی رانندگان انجام داده است و گفتگوها در زمینه روشها و نحوه پوشش بیمهای ادامه دارد که نتایج به زودی اطلاعرسانی میشود.
مداح درخصوص دیگر اقدامات انجام شده اظهار داشت: برای رفع مشکلات نوبت دهی بار در پایانهها در انتظار دریافت طرح از سوی کانون شرکتها و کانون رانندگان و کامیونداران هستیم و در حد توان، اصلاحات لازم را انجام خواهیم داد، همچنین وحدت رویه در بندر امام (ره) و بندرعباس از دیگر اقدامات است و تلاش میشود با کنترل های اساسی بر پایانه ها از طریق دفتر حمل و نقل کالا مشکلات این بخش رفع شود.