مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان کشش جامعه ایران بسوی امام رضا(ع) را عامل کاهش آسیب های اجتماعی عنوان نمود.

محمد صادق کریمی کیا، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با تاکید بر برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی بیان داشت: ارادت قلبی و کشش جامعه ایران به امام رضا (ع) می تواند بستری برای خواندن، آگاهی، تعالی، رشد و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی باشد.

وی، مکتب اسلام و تشیع را مکتب خواندن عنوان و تصریح کرد: مکتب اسلام با خواندن آغاز شد و قطعا مردم جامعه اسلامی ایران به عنوان جامعه متمدن همچنان کتاب و علم اندوزی را یکی از مهم ترین اولویت ها و نیازهای خود می دانند و همواره جایگاه خواندن و کتاب در کاهش صدمات فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی بی بدیل بوده است.

کریمی نیا با بیان اینکه سیره نبوی و ائمه اطهار (ع) جایگاه دانش و علم آموزی که از کتاب الهی قرآن نشات گرفته استرا دلیلی بر اهمیت و جایگاه والا و بی نظیر کتاب دانست و اذعان داشت: مقام کتاب و مطالعه در دین مبین اسلام خود نشان می دهد پیروان این مکتب می کوشند براساس تعالیم دینی و اسلامی آموزه های مقدس را همواره به مردم آموزش دهند که از جمله آن ها دانش و کتابخوانی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر ترویج خردمندانه دانش، کتاب و آگاهی در دنیا امروز صورت پذیرد قطعا می تواند در تعالی و سعادت جامعه نقش آفرینی کند افزود: این جزء با استفاده از روش های نو، جذاب و متاثر از روح جامعه امکانپذیر نیست و به همین دلیل می توان گفت باید علاقمندی مردم را مورد شناسایی و براساس آن برنامه ریزی نمود.

محمدصادق کریمی کیا با بیان اینکه در حوزه مسائل اجتماعی ردپای کاملی از تاثیر میزان مطالعه در کاهش آسیب های اجتماعی وجود دارد اظهار داشت: در هر جامعه ای که میزان مطالعه و دانش بیش تر باشد با کاهش صدمات و مسائل اجتماعی روبرو می شویم و برهمین اساس پیوند خواندن با تمدن و اعتقادات و مبانی دینی و آن هم با پیشینه قوی که در کشور ما وجود دارد می تواند در ایجاد نسل قوی و با اراده در برخورد با مسائل اجتماعی موفق ظاهر شد و تعالیم برخاسته از فرامین الهی را در کنار شاخص های توسعه و پیشرفت آموزش داد.

وی گفت: ائمه بزرگوار در طول تاریخ و براساس شرایط مختلف از دریچه کتاب اقدامات ماندگاری را بوجود آوردند، از جمله آن به نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع) و یا دانشگاه اسلام در زمان امام صادق (ع) اشاره کرد که همه ائمه در این مسیر با بلاغت کامل و با پشتوانه الهی توانستند یکی از بهترین مکاتب را در زمینه علم آموزی و ترویج آگاهی و خواندن بوجود آوردند که ما به آن مفتخریم.

کریمی نیا با برشمردن ویژگی های خاص امام رئوف، حضرت امام رضا (ع) اظهار کرد: نقش امام رضا (ع) در مسیر دانایی و حذف جهالت ها در برخورد با شبهات آن دوره و همچنین کشش معنوی حضرت رضا (ع) برای ما شیعیان به ویژه در ایران باعث شده است در زندگی های خود سیره زندگی آن مقام الهی را مدنظر قرار دهیم به همین دلیل حضور خوزستان های در ایام های مختلف و سپری کردن کیلومترها جهت نیل به آن مرقد مطهر نشان از دلدادگی به آن حضرت دارد و این ارزشمند است.

وی در ادامه بیان داشت: برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی می تواند بستر خوبی برای آموزش مبانی دینی و اسلامی برای اقشار مختلف جامعه که مورد شبیخون فرهنگی و اعتقادی هستند و در کنار آن رویدای مهم برای به کمال رساندن شاخص های توسعه کشور باشد و باید به این عمل نیک که برخواسته از کتاب و مطالعه است ارج گذاشت و برای باشکوه تر برگزار کردن آن کوشید، چرا که مانع و دافع بروز مشکلات اجتماعی جامعه نیز خواهد شد.

کریمی نیا اذعان کرد: آموزش و باز تولید معنویت رضوی که برخاسته از تعالیم دینی است سبب کاهش آسیب های اجتماعی سطح جامعه بویژه در نوجونان و جوانان می شود، بطور مثال؛ در بحث خودکشی به عنوان یک آسیب در دنیای امروز معنویت می تواند در مسیر تصمیم به این اقدام ناپسند انسان را منصرف و در مسیر عقلانیت قرار دهد و یا پایبندی در مسائل خانواده و غیره به همین صورت عمل می کند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در پایان ضمن دعوت از همه سازمان ها و مردم خوزستان از آمادگی اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بر اجرای باشکوه هشتمین دوره کتابخوانی رضوی تاکید نمود.

انتهای پیام/گ

کاهش آسیب های اجتماعی با پای بندی به سیره ائمه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.