متخصص تغذیه گفت: سلامت دوران سالمندی و ابتلای حداقلی به بیماری‌ها ریشه در دوران کودکی دارد.

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به اینکه برای جلوگیری از بیمارای‌های دوران سالمندی باید از 5 سال اول زندگی الگوی تغذیه‌ای صحیح را برای کودک در نظر بگیریم اظهار کرد: برای کاهش حد‌اقلی میزان ابتلا به بیماری‌های دوران سالمندی چون فشار خون باید غذاهای کم نمک و سالم در برنامه غذایی کودک گنجانده شود و با بهانه پر انرژی بودن کودک غذاهای نا سالم را در رژیم غذایی قرار ندهیم.

پوررضایی/پیشگیری از بیماری‌های سالمندی از دوران کودکی شروع می‌شود

وی افزود: یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی پوکی استخوان است که معمولا در طی دوران زندگی علامتی ندارد و  بعد از 65 سالگی به صورت ناگهانی و با شکست استخوان بر اثر ضربه حداقلی ایجاد می‌شود و ناشی از مصرف  نکردن کافی مواد لبنی و تامین کلسیم از دوران کودکی تا میانسالی است.

این متخصص تغذیه بیان کرد: گاهی کم خونی‌‌ احساس ضعف فیزیکی را در فرد به وجود می‌آورد که فعالیت موثر را در دوران جوانی و میانسالی محدود می کند و زمانی که فردی به سالمندی می‌رسد؛ این احساس بیشتر می‌شود.

فرح‌بخش گفت: فردی که در نوجوانی و جوان و میانسالی  چاق و دارای اضافه وزن است قطعا در دوران سالمندی با اختلال حرکتی و کاهش فعالیت فیزیکی مواجه میَ‌شود و مستعد بیماری‌های غیر واگیر و متابولیسمی چون فشار خون، ‌چربی خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است که می‌توان با برنامه‌ریزی درست از آن جلوگیری کرد.

پوررضایی/پیشگیری از بیماری‌های سالمندی از دوران کودکی شروع می‌شود

وی بیان کرد: سالمند دارای اضافه وزن خیلی جدی باید رژیم غذایی مفید را دنبال کند زیرا اضافه وزن به طور مستقیم با بیماری‌هایی چون فشار خون، ‌قند خون و بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط است.

این متخصص تغذیه بیان کرد: اگر در دوران سالمندی بیماری کبد چرب، فشار خون و دیابت بروز کند حتما با مراجعه به متخصص مربوطه درمان و کنترل کند.

مصرف لبنیات در دوران سالمندی متعادل شود

فرح بخش گفت: در دوران سالمندی همچون دیگر ادوار زندگی فرد باید سه وعده غذایی صبحانه، ‌ناهار، شام و دو تا سه میان وعده سبک و مقوی و یک میان وعده آخر شب داشته باشد به عبارتی هر دو تا سه ساعت یک وعده و میان و عده را مصرف کند و این مصرف مواد غذایی به صورتی باشد که قند خون نوسان زیادی پیدا نکند زیرا نوسان قند خون می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های دیگر خطر‌ناک تر باشد.

پوررضایی/پیشگیری از بیماری‌های سالمندی از دوران کودکی شروع می‌شود

این متخصص تغذیه بیان کرد: در دوران سالمندی به ازای هر کیلوگرم وزن سالمند، روزانه باید 0.8 تا 1 گرم  پروتئین دریافت کند بنابراین سالمندی با وزن متوسط 70 کیلوگرم می‌تواند روزانه 70 گرم پروتئین مصرف کند.

وی گفت: اولویت دریافت پروتئین با گوشت سفید و حبوبات است و در صورت نداشتن بیماری خاصی سالمند می‌تواند گوشت قرمز مصرف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار