يك كارشناس تغذيه با اشاره به تفاوت تغذيه سالمندان با افراد عادي بر توجه ويژه به تغذيه سالمندان تاكيد كرد.

به گزارش

سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران

به نقل از وب دا، يك كارشناس تغذيه با اشاره به ضرورت تفاوت تغذيه سالمندان با افراد عادي، اين مساله را موجب سلامتي وعمر بيشتر سالمندان دانست.

سيد احمد ربيعي، نیاز غذایی افراد مسن به انرژی را به دليل كاهش فعالیت بدنی در اين گروه کمتر از سایر گروه‌های سنی دانست و افزود: در نتیجه اين كم تحركي، نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگهداشتن وزن آنان است و به اين منظور توصیه می‌شود مصرف غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند.

وي ادامه داد: همچنين افراد مسن علي‌رغم نیاز واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم‌آبی بدن و ابتلا به یبوست هستند بنابراين در افراد مسن مصرف روزانه ۸ لیوان مایعات ترجیحاً آب برای پیشگیری از بروز یبوست و کم‌آبی بدن توصیه می‌شود.

اين كارشناس تغذيه تصريح كرد: از آن‌جايی که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع کم‌کالری و با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‌های کم‌چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم‌چربی تأمین شود.

ربيعي با تاكيد بر محدود كردن مصرف چربی‌ها در رژیم غذایی سالمندان ادامه داد: با افزایش سن، مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد بنابراین کاهش مصرف چربی می‌تواند به پیشگیری از چاقی، عقب انداختن بروز سرطان، سختی دیواره عروق و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند.

مشاور تغذيه و رژيم‌ شناس، توصيه كرد: مصرف ماهی به علت داشتن چربی مفید امگا ۳، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. توصیه می‌شود حداقل دوبار در هفته ماهی مصرف شود و برای بهبود طعم ماهی می‌توان سبزی‌های معطر و آبلیمو به آن اضافه کرد.

وي با تأكيد بر محدود كردن مصرف زرده تخم‌مرغ گفت: مصرف یک عدد زرده تخم‌مرغ حاوی حدود ۲۱۰ میلی‌گرم کلسترول است بهتر است بیشتر از ۴ الی ۵ تخم‌مرغ در هفته چه به تنهایی و چه داخل کوکو و سایر غذاها مصرف نشود و چنان‌چه سطح چربی خون بالا است یا فرد مبتلا به فشار خون بالا یا چاقی می‌باشد حداکثر ۳ عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف نكند.

همچنين سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و مقدار کمی چربی و فاقد کلسترول هستند و از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند.

ربيعي افزود: در سالاد به جای سس‌های چرب، از کمی روغن زیتون با آبلیمو یا سرکه و سبزی‌های معطر استفاده شود همچنین می‌توان ماست را جایگزین سس مایونز در سالاد کرد.

اين كارشناس تغذيه گفت: مصرف غذاهای سرخ‌ کرده کاهش یابد و ترجیحاً غذا به صورت آب‌پز، بخارپز، کباب‌شده یا تنوری تهیه شود در صورت لزوم، از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی به جای روغن‌های جامد و مایع معمولی استفاده شود.

وي افزود: به جای روغن‌های جامد، کره، مارگارین و چربی‌های حیوانی از روغن‌های مایع مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت استفاده شود.

وي در مورد مقتضيات تغذيه در گروه سني سالمندان ادامه داد: جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان‌ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی‌های استخوانی می‌شود بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و تأمین ویتامین D (استفاده از نور آفتاب) افزایش می‌یابد.

ربيعي قرار گرفتن به مدت طولانی‌تر در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف جگر و روغن کبد ماهی برای تأمین ویتامین D توصیه كرد وافزود: بر این اساس توصیه می‌شود زنان بالای ۵۰ سالی که تحت درمان با استروژن نیستند و همچنین همه بزرگسالان بالای ۶۵ سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز مکمل دارویی کلسیم مصرف کنند.

سيد احمد ربيعي با اشاره به ضرورت استفاده از شير تازه در همه افراد از جمله سالمندان گفت: در برخي افراد به خصوص سالمندان به علت ایجاد ناراحتی معده ناشی از مصرف شیر تازه، مصرف سایر غذاهای غنی از کلسیم از جمله ماست و پنیر همچنین شیر بدون لاکتوز که اخیراً در کشور تولید شده است به عنوان جایگزین شیر توصیه می‌شود.

وي گفت: با افزایش سن توانایی جذب ویتامین B12 بدن حتی در افرادی که عملکرد عصبی طبیعی دارند کاهش می‌یابد كه گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ از منابع ویتامین B12 هستند.

اين كارشناس نیاز مردان و زنان سالمند به آهن رایکسان و به ميزان ۷ میلی‌گرم دانست و افزود:کم‌خونی فقر آهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد اما در افرادی که غذاهای کم انرژی مصرف می‌کنند شایع است و در اين افراد مصرف زرده تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز و بخش‌های تیره برگ توصيه مي شود./عط

* براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار