به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود مهرمحمدی سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر درباره محتوای آموزشی و روند فعالیت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در سند تحول بنیادین، برنامه درسی به عنوان یکی از زیرنظام ها مورد توجه قرار گرفته است که باید برای تحقق آن تلاش کرد اما اجرای این زیرنظام در شرایطی پیش رفت که هنوز کار سند تحول به سامان نرسیده بود به همین جهت سردرگمی در نظام برنامه درسی ایجاد شد.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین تصویر دیگری از برنامه درسی ارائه شده اما در زیرنظام برنامه درسی این موضوع به وضوح دیده نمیشود در نتیجه با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستیم.
مهرمحمدی با اشاره به اینکه نیاز به نگاه عمیق و ساختارشکنانهای در سازمان پژوهش داریم، گفت: تغییر و تحولات سالهای گذشته قابل تجلیل است اما باید برنامه ریزی جدیتری داشته باشیم چرا که این سازمان علاوه بر تولید برنامه درسی چاپ و توزیع کتابها را هم بر عهده دارد و یکی از مشکلات اساسی این سازمان گرفتار شدن در فرآیند تولید و چاپ کتابهاست.
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با انتقاد از تحقق نیافتن سیاست اجرای کتاب های چند تألیفی بیان کرد: این سیاست چندین سال است که مورد بحث قرار گرفته اما همچنان روند اجرای آن محقق نشده است و اکنون سازمان پژوهش باید این سیاست را جایگزین فرآیند تک تألیفی کتاب درسی کند.
وی با تأکید بر اینکه تک تألیفی بودن برای سیستم آموزشی سم است، گفت: سازمان پژوهش باید ساختار شکنی کند و در فرآیند تولید و تألیف کتابهای درسی از سایر بحث های مربوطه و کارشناسان بهره گیرد.
مهرمحمدی تصریح کرد: در شرایط ایده آل سازمان پژوهش باید صرفا وظیفه حاکمیتیاش یعنی برنامه ریزی درسی را در دستور کار قرار دهد و تألیف کتابهای درسی را به سایر بحثها یا نهادها واگذار کند؛ در واقع نیازمند چابک سازی در سازمان پژوهش هستیم.
انتهای پیام/