رئیس‌جمهور چین وعده داد کشورش قصد دارد برای توسعه اقتصادی کشور‌های عربی، به تعدادی از آن‌ها ۲۰ میلیارد دلار وام اعطا کند.

اعطای وام ۲۰ میلیارد دلاری چین به برخی کشور‌های عربیبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور چین روز سه شنبه وعده داد کشورش قصد دارد برای توسعه اقتصادی کشور‌های عربی، به تعدادی از آن‌ها ۲۰ میلیارد دلار وام اعطا کند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، که در حضور شرکت کنندگان در نشست وزرای مجمع همکاری چین و کشور‌های عربی سخنرانی می‌کرد بدون اشاره به جزئیات گفت: این وام ۲۰ میلیارد دلاری به پروژه‌های تولید شغل اختصاص خواهد یافت و در کشور‌های عربی که به بازسازی نیاز دارند تاثیر مثبت اجتماعی خواهد گذاشت.

­او همچنین از حدود ۱۰۶ میلیون یورو کمک مالی به برخی کشور‌های خاورمیانه از جمله سوریه و لبنان خبر داد. رئیس جمهور چین در برابر نمایندگان ۲۱ کشور عرب که در پکن گردهم آمده اند گفت: «ما باید با یکدیگر صادق باشیم، از اختلافات نترسیم، از مشکلات فرار نکنیم و درباره هر جنبه سیاست خارجی و راهبرد توسعه، مذکرات گسترده داشته باشیم».

در همین چارچوب، وی اعلام کرد چین قصد دارد در «بازسازی اقتصادی» منطقه خاورمیانه که درگیر مناقشه‌های متعدد شده است و «احیای صنعتی» صنایع نفت، گاز، انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدید پذیر آن مشارکت کند. به همین منظور کنسرسیومی از بانک‌های چینی و کشور‌های عرب با یک صندوق اختصاصی ۳ میلیارد دلاری تاسیس خواهد شد.

شی جین پینگ تصریح کرد چین ۱۰۰ میلیون یوان (معادل ۱۵ میلیون دلار) کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین و ۶۰۰ میلیون یوان (معادل ۹۱ میلیون دلار) کمک مالی به اردن، لبنان، سوریه و یمن اختصاص خواهد داد.

پکن طی سال‌های گذشته وام‌های زیادی به کشور‌های عربی، آفریقایی و یا آسیایی اعطا کرده است. با وجود این کارشناسان به این کشور‌ها در خصوص توانایی بازپرداخت بدهی هایشان هشدار دادند.

شی جین پینگ یک برنامه بزرگ اقتصادی بین المللی با نام «جاده جدید ابریشم» را آغاز کرده است. دادن روحی تازه به این جاده تجاری تاریخی با ساخت زیر ساخت‌ها و تقویت ارتباط بین آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا از اهداف برنامه بزرگ اقتصادی بین المللی چین است.

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که موقعیت جغرافیایی کشور‌های عربی از آن‌ها شریکی ذاتی برای چین ایجاد کرده است گفت: جاده جدید ابریشم زمینه سرمایه گذاری در بنادر، جاده‌ها و راه آهن را فراهم کرده است و موجب تامین منافع کشور‌های زیادی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار