سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: جداره سازی خیابان بیهق حد فاصل میدان کارگرتا میدان پست و تلگراف بادو تیم مجزا از اواخر تیرماه امسال آغاز می‌شود.

اجرای مرحله سوم جداره سازی خیابان بیهق سبزوار آغازمی شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،محسن برآبادی افزود: مرحله نخست جداره سازی خیابان بیهق از سال ۱۳۹۱ با هدف احیاء چهره تاریخی شهر بخصوص در محور خیابان بیهق که زمانی یکی از راسته بازار‌های اصلی شهر بوده آغازشده است.

وی گفت: تاکنون عملیات مرمت و بهسازی با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی صورت پذیرفته و نتایج خوبی در ایجاد تعلق خاطر شهروندان، توسعه گردشگری شهری، زیباسازی سیما و منظر شهری، احیای خانه‌ها و اماکن قدیمی جهت کسب و کار، توجه عمومی به فرهنگ و هنر و از این قبیل را موجب شده است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار افزود: رویکرد این پروژه در سه بخش مرمت و بازسازی عناصر معماری شاخص مانند مسجدجامع، مدارس علمیه، کاروانسرا‌ها و سرا‌های درون شهری است، دوم ساماندهی جداره‌های قدیمی و تاریخی باقیمانده و حذف الحاقات و اضافات روی آن‌ها و بازگشت اصالت به بدنه آن‌ها و سوم بهسازی بافت فرسوده با انگیزه حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی محلات قدیمی، احیای فضا‌های مرده شهری و ایجاد فضای عمومی نوستالژیک، بهره برداری و بازسازی با هزینه‌های اندک در چارچوب تعمیرات اصولی، جذب جمعیت اصیل اجتماعی در مرکز شهر و ایجاد فضای کسب و کار برای فارغ التحصیل‌های رشته مرمت و معماری دانشگاه حکیم سبزواری خواهد بود.

برآبادی گفت: شهرسبزوار یکی از بزرگترین شهر‌های استان خراسان رضوی با معماری درونگرا و مصالح بومی خشتی و آجری در حاشیه کویر و در کنار جاده آسیایی تهران - مشهد قراردارد.

وی افزود: بافت با ارزش فرهنگی – تاریخی این شهر دارای مسجد جامع، بازار و محلات مسکونی بوده و بیش از ۵۰ اثر تاریخی ثبتی و بالغ بر ۱۰۰ مورد اثر شناسایی شده با وسعت حدود ۱۸۰ هکتار است. محدوده و ضوابط این بافت از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شد و ملاک عمل است.

انتهای پیام//م. ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.