دبیر فدراسیون وزنه برداری گفت: با توجه به اینکه دو سال تا شروع بازی های المپیک توکیو باقی مانده مشخص نیست چه نفراتی به توکیو اعزام می شوند.

محسن بیرانوند در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر اوزان وزنه برداری در المپیک  ۲۰۲۰ تصریح کرد: با توجه به اینکه ۴ نفر اول وزن ۹۴ کیلوگرم در رقابت های المپیک لندن دوپینگ کرده بودند، IOC قصد داشت این وزن را از رقابت های المپیک ۲۰۲۰ حذف کند. با این وجود پس از مذاکراتی که صورت گرفت وزن ۹۴ به ۹۶ کیلوگرم تغییر کرد.

او ادامه داد: این امر به سود ورزشکاری مثل سهراب مرادی است چراکه به جای ۴ کیلو ۲ کیلوگرم از وزنش را کم می کند. در این صورت عمر قهرمانی او طولانی تر می شود. تغییر وزن مثبت ۱۰۵ به مثبت ۱۰۹ کیلوگرم تفاوتی برای امثال بهداد سلیمی و سعید علی حسینی ندارد. علی هاشمی هم که چندان با افزایش وزن مواجه نیست از تغییر وزن ۱۰۵ کیلوگرم به ۱۰۲ کیلوگرم سود می برد. در کل این تغییر اوزان برای برخی ورزشکاران سودمند است و از طرفی به ضرر برخی ورزشکاران تمام می شود. این اتفاق هم برای تمام کشورها است. به صورت مثال کشورهای شرق آسیا با تغییر اوزان به صورت قطعی یک مدال خود در وزن ۵۶ کیلو را از دست می دهند.

بیرانوند خاطرنشان کرد: برای حفظ وزنه برداری در المپیک و جلب نظر IOC لازم بود این تغییرات در وزنه برداری ایجاد شود و ما هم باید به این امر فراملی نگاه کنیم. این تغییرات کارشناسی شده است و حتی در رقابت های جهانی به جای ۸ مدال، ۱۰ مدال توزیع می شود.

او درمورد رقابت سهراب مرادی و کیانوش رستمی برای حضور در دسته ۹۶ کیلوگرم ترکیب تیم ملی ایران برای المپیک توکیو گفت: رقابت سختی وجود دارد اما از آنجاییکه ۲ سال تا المپیک زمان باقی مانده است و ما ۲ رقابت جهانی پیش رو داریم تمرکزمان در حال حاضر روی این رقابت ها و بازی های آسیایی است. هرچند نیم نگاهی هم به المپیک داریم.

دبیر فدراسیون وزنه برداری درباره ارزیابی اش از وضعیت تیم ملی جوانان در آستانه آغاز رقابت های جهانی بیان کرد: هر کاری می توانستیم برای نتیجه گیری این تیم انجام دادیم. در حد توانمان امکانات و پشتیبانی لازم را برای تیم جوانان فراهم کردیم. از مسئولان استان های خراسان رضوی، گلستان(شهرستان علی آباد کتول) همدان تشکر می کنم که در راه برگزاری اردوهای تیم پشتیبانی لازم را از فدراسیون وزنه برداری انجام دادند. در کل فکر می کنم نتایج خوبی هم به دست آوریم.

بیرانوند درمورد تلاش های هیئت رئیسه کنفدراسیون وزنه برداری آسیا برای اختصاص ۳ تا ۴ سهمیه المپیکی برای برخی کشورهای قاره مانند ایران اظهار داشت: علی مرادی طبق هماهنگی با من پیگیری های لازم را نسبت به این امر انجام می دهد و امیدوارم نتایجی حاصل شود که به سود ورزشکاران کشورمان باشد. ای کاش کیانوش می توانست در دسته ۸۹ کیلوگرم شرکت کند تا این ۲ وزنه بردار خوبمان را حفظ می کردیم. البته از الان مشخص نیست چه نفراتی به توکیو اعزام می شوند. شاید حتی در وزن های دیگر وزنه بردار به المپیک بفرستیم. به هر حال تا آغاز المپیک ترکیب تیم تغییراتی دارد.

او ادامه داد: وزنه برداران برای حضور در رقابت های المپیک باید در ۶ رقابت مقدماتی که از مسابقات جهانی عشق آباد شروع می شود، شرکت کنند. در آستانه المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم باید از لحاظ آمادگی جسمانی بهترین وضعیت را داشته و مصدوم نباشند. ما خوشحالیم تا این اندازه در تیم ملی ترافیک وزنه برداران خوب وجود دارد. هر فردی که نزدیک المپیک رنکینگ بالاتری داشته و آسیب دیده نباشد شانس بیشتری برای اعزام دارد.

سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری درمورد رقابت وزنه بردارانی مانند محمدرضا براری، علی هاشمی، سعید محمدپور و محمدرضا سلیمانی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم اظهار داشت: در این دسته هم رقابت خوبی بین نفرات وجود دارد. البته علی هاشمی که در تمرینات به وزن ۱۰۵ کیلوگرم می رسد در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وضعیت بهتری نسبت به فردی نانند محمدرضا سلیمانی دارد که همیشه باید وزن خود را از ۱۰۹ کیلو به ۱۰۵ کاهش دهد.

بیرانوند درباره حواشی ابجاد شده نسبت به دعوت کیانوش رستمی به تیم ملی برای بازی های آسیایی جاکارتا پس از حذف او در مسابقه انتخابی اظهار داشت: هرچند دعوت کیانوش سر و صدا به راه انداخته اما بدون شک حضور او در بازی های آسیایی به سود تیم ملی وزنه برداری است و باید به این تصمیم احترام بگذاریم. درست نیست قهرمان المپیک و جهانمان را به دلیل اینکه در نخستین رقابتش در وزن جدید وزنه را زمین انداخته و اوت کرده است، کنار بگذاریم. تمام تمرکزمان را به کار گرفته ایم تا خوش رنگ ترین مدال ها و بهترین نتایج را در بازی های آسیایی کسب کنیم.

دبیر فدراسیون وزنه برداری درمورد استفاده از سیستم ویدیوچک در مسابقات این رشته گفت: خوشبختانه توانستیم نظر مساعد کمیته آموزش و مربیان فدراسیون جهانی را جلب کنیم تا در وزنه برداری هم مانند فوتبال و والیبال از ویدیوچک استفاده شود. در ابن صورت شرایطی مشابه با ناداوری که علیه بهداد سلیمی در المپیک ریو و رقابت های جهانی آناهایم رخ داد کمتر اتفاق می افتد. به احتمال فراوان با تصویب کمیته فنی از این سیستم در رقابت های جهانی ۲۰۱۹ یا المپیک ۲۰۲۰ توکیو استفاده می شود.

بیرانوند درباره ارزیابی اش از تعداد مدال های ایران در بازی های آسیایی گفت: شاید با حضور کیانوش رستمی در دسته ۹۴ کیلوگرم و رقابت او با سهراب مرادی یکی از مدال های طلای قطعی خود را از دست بدهیم اما این موضوع را هم در نظر بگیرید که با این اقدام، کیانوش کمتر وزن کم می کند. در این صورت کمتر آسیب می بیند و طول دوران قهرمانی اش افزایش می یابد. در سایر اوزان هم رقابت سنگینی وجود دارد. درصورتی که محرومیت روسلان نورالدینف تمام شده باشد او در دسته ۱۰۵ کیلوگرم با وزنه برداران ایرانی رقابت سختی پیش رو دارد.

بیشتر بخوانید:

تایید اوزان جدید و سیستم کسب سهمیه المپیک در کنگره فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

اوزان جدید وزنه برداری مشخص شد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار