مدیرکل انتقال خون لرستان از ارسال ۱۹ هزار و ۶۳۷ واحد فرآورده خونی به مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ امیدعلی عادلی مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه یکی از اهداف متعالی سازمان انتقال خون این است که یک بانک اطلاعاتی از سلول‌های بدن افراد تشکیل دهد، اظهار کرد: در لرستان پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین خون‌ساز آغاز و از همان افرادی که برای اهدای خون مراجعه کردند سوال می‌پرسیم که آیا دوست دارید HLA یا ویژگی‌های سلول شما را ثبت کنیم.

وی افزود: از سال ۹۶ این موضوع شروع شده و شرایط پذیرش همان شرایط اهدای خون است.

مدیرکل انتقال خون لرستان ادامه داد: از مراجعه‌کننده اهدای خون سوال می‌شود آیا دوست دارید در بانک اطلاعاتی سلول‌های خون‌ساز ایران نامتان ثبت شود؟ در صورت تمایل فرد این مهم انجام می‌شود.

عادلی بیان کرد: سلول‌های بنیادی خونی برای پیوند مغز استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: روز‌های شنبه و دوشنبه در پایگاه ۶۰ متری پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین خون انجام و در شهرستان بروجرد نیز روز‌های شنبه و یکشنبه این مهم صورت می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین خون از تابستان سال گذشته شروع شده و تا پایان سال ۹۶، ۲۸۵ نفر و از اول سال ۹۷ تاکنون ۴۱۴ نفر پذیرش شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه سه پزشک طرحی با سازمان به مدت دو سال در خرم‌آباد و بروجرد باهمکاری می‌کنند، گفت: ۷۰ درصد کسانی که خون اهدا کردند برای بحران کرمانشاه اهداکنندگان مستمر بودند و آنان خون سالم و باکیفیت اهدا کردند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با اعلام اینکه در شب‌های قدر امسال ۴۶۵ نفر برای اهدا مراجعه کردند که ۳۶۶ نفر موفق به اهدا شدند، عنوان کرد: از این تعداد ۲۴۲ نفر مستمر (معادل ۶۷ درصد) بودند و در مواقع بحرانی اهدا کنندگان مستمر بازوان اصلی اهدا هستند.

وی اضافه کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تا آخر خرداد ماه ۳۲۸۶ نفر برای اهدا مراجعه کردند که از این تعداد ۲۳۵۵ مورد منجر به خونگیری، ۹۳۱ معاف و ۶۷.۶ درصد مستمر بودند همچنین آقایان ۹۴ درصد و خانم‌ها ۶ درصد اهدا را برعهده داشتند.

عادلی با بیان اینکه در سال ۹۵، ۵۰ هزار و ۸۰۲ نفر برای اهدا به انتقال خون استان مراجعه کردند که ۳۶ هزار و ۳۰۶ نفر موفق به اهدا، ۱۴ هزار و ۴۹۶ نفر معاف و ۵۷.۲ درصد اهدا کننده مستمر بودند، افزود: در سال ۹۶، تعداد مراجعه‌کنندگان ۵۲ هزار و ۷۰۰ نفر بودند که از این تعداد ۳۷ هزارو ۹۵۵ نفر موفق به اهدا شدند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۴۵ معاف و ۶۶.۵۸ درصد اهداکنندگان مستمر بودند.

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: آمار اهداکنندگان مرد بین ۹۰ تا ۹۲ درصد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵، ۲۵ هزار و ۹۵۹ واحد خون به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان ارسال شده است، یادآور شد: در سال ۹۶، ۲۷ هزار و ۵۸ واحد خون به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان ارسال شده است.

عادلی بیان کرد: همچنین درسال ۹۵، ۲۰ هزار و ۴۵۹ واحد فرآورده‌های خونی (پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز) و در سال ۹۶، ۱۹ هزار و ۶۳۷ واحد فراورده خونی به مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان ارسال شده است.

انتهای پیام/م

ارسال بیش از ۱۹ هزار واحد فرآورده به مراکز و بیمارستان‌های لرستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.