معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، سالانه باید ۳۸۲ هزار شغل در روستا‌های کشور ایجاد شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سید ابوالفضل رضوی در نشست شورای ادارای چهارمحال و بختیاری در شهرکرد با بیان اینکه هم اکنون سرانه ایجاد اشتغال برای هر روستایی ۵۰۰ میلیون ریال است افزود: این سرانه در برخی مشاغل به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز می‎رسد.

وی اضافه کرد: از آنجا که جمعیت بیکار روستاها در کشور به سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، تا پایان برنامه ششم توسعه، هر سال باید ۳۸۲ هزار شغل در روستا‌ها ایجاد شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، اعتبار مورد نیاز برای ایجاد این تعداد شغل را ۱۹۰ هزار میلیارد ریال بیان و اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبار اختصاص یافته است.

رضوی گفت: معاون اول رئیس جمهور برای اختصاص تسهیلات اشتغالزایی، برداشت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی را از مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) درخواست کرده است و معظمٌ‌له نیز اعلام کرده‌اند تا مجلس شورای اسلامی با فوریت این طرح را پیگیری کند.

وی افزود: دولت هم با قید دو فوریت، لایحه‌ای را برای تخصیص تسهیلات اشتغال روستایی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

رضوی ادامه داد: درآمد معکوس خانوار روستایی، جمعیت کل و جمعیت بیکار روستا، سه عامل مهم در میزان پرداخت تسهیلات به استان‌هاست که این تسهیلات با نرخ شش درصد برای روستا‌ها و شهر‌های زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت مصوب شده است.

وی اضافه کرد: بانک‌های عامل بر اساس آیین نامه پذیرش، سند ملک روستایی و سفته را برای تضمین پرداخت تسهیلات دریافت می‌کنند.

رضوی گفت: سقف پرداخت تسهیلات روستایی به متقاضیان تا ۱۵۰ میلیارد ریال و سهم آورده متقاضی تا ۲۰ درصد تعیین شده است.

وی، همچنین مدت تنفس برای آغاز باز پرداخت تسهیلات در پروژه‌های روستایی و عشایری را سه سال اعلام کرد و افزود: زمان باز پرداخت تسهیلات نیز سه سال می‌باشد.

رضوی گفت: بانک‌ها ۱۰ روز فرصت دارند که طرح‌ها و پروژه‌ها را قبول و یا رد کنند و متقاضیان نیز یک ماه فرصت دارند تا وثیقه مورد نیاز را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از مساحت کشور را روستا‌ها و مناطق عشایری تشکیل می‌دهد اضافه کرد: با تعیین استاندارد‌های لازم می‌توان بخش قابل توجهی از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تجارت لباس در کشور که از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد می‌شود را در روستا‌ها تولید کرد.

رضوی ادامه داد: درآمد نفتی امسال دولت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است که باید با کار جهادی، این کاهش درآمد را جبران کرد.

وی در پایان گفت: چهار هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته شده که تا کنون ۷۰ درصد آن ابلاغ شده است.

انتهای پیام/ف

سرانه ایجاد اشتغال برای هر روستایی ۵۰۰ میلیون ریال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
شغل بیشتر روستائیان و عشایر دامپروری و کشاورزی است،با تضمین خرید تولیدات روستائیان از جمله دام سبک و سنگین ،می توان کشور را از واردات بی رویه گوشت قرمز بی نیاز کرد و جلوی خروج میلیون ها دلار ارز دولتی را گرفت،و انگیزه ماندن در روستاهاو پایداری اشتغال را در روستاها و عشایر کشور تضمین کرد.
آخرین اخبار