مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم از تسهیل روند بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به ایران خبر داد.

فرآیند بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور تسهیل می‌شود/ دانشگاه‌ها باید در خدمت صنعت باشندمحمد رضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص ورود دانشگاه‌ها به حوزه حل معضل اقتصاد کشور گفت: ستاد وزارت علوم در حال پیگیری این موضوع است تا اقدامات موثری داشته باشد که از جمله  این کارها ایجاد شرایط مطلوب و تسهیل مسیر برای بازگشت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج به کشور است.

تشکیل کارگروه ستاد استعدادهای درخشان در وزارت علوم

وی با اشاره به اینکه کارگروه ستاد استعدادهای درخشان تشکیل شده است، ادامه داد: در این زمینه جلسه‌ای تشکیل شد و راه حل‌ها برای سرعت‌دهی به فرآیند بازگشت دانشجویان خارج از کشور بررسی شد تا کار دانشجویانی که میل به بازگشت دارند از یک مسیر جداگانه انجام شود.

ضرورت اجرای صحیح برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم اجرای صحیح برنامه درسی را یکی از مسائل جدی در دانشگاه‌ها مهم خواند و اضافه کرد: ما باید موارد درسی را مرور تا بتوان به تنظیم برنامه درسی، جابجایی سرفصل‌ها و دروس کمک کنیم، اجرای درست برنامه درسی یکی از مسائل مهم در دانشگاه‌ها است و باید بتوان با هدفگذاری دقیق نظام شایستگی آن را تکمیل کرد.

آهنچیان تصریح کرد: برنامه‌های درسی سلول سازنده نظام آموزش عالی هر کشور هستند، بنابراین این رویکرد مبتنی بر اشتغال، مهارت‌افزایی و کارآفرینی است.

دانشگاه‌های ایران ماموریت ‌گرا نیستند

وی ادامه داد: در ایران دانشگاه‌ها عموما مأموریت‌ها و اهداف عمومی و یکسانی را دنبال می‌کنند و کمتر به دنبال برنامه‌ریزی و ماموریت‌گرایی هستند، ماموریت‌گرایی در برنامه‌‌ریزی‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های خاص می‌تواند بهتر پاسخگوی نیازها و انتظارات صنعت باشد و تجربه ثابت کرده است که استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در حل مسائل به روز جامعه نتایج مثبتی داشته است و باید این ظرفیت در ایران نیز تقویت شود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم گفت: امیدواریم دانش‌آموختگان ما با  نگاهی متفاوت به رشته‌های درسی‌ که می‌تواند بر چرخه اقتصاد کشور تاثیر‌ مثبت داشته باشد، وارد شوند و یا اینکه رابطه صنعت و دانشگاه به درستی برقرار شود.

آهنچیان یادآور شد: باید نگاه‌های بنیادی‌تر به این مسئله شود و دانشگاه‌ها در خدمت صنعت و پاسخگوی نیاز درسی دانشجویان باشد.

انتهای پیام/

رضا زارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.